عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
رئیس حوزه علمیه اصفهان نفس مصوّله را پنجمین مرتبه قساوت قلب نام برد و گفت: خدا نکند کسی به چنین جایگاهی برسد که از گناه لذت ببرد.
عقیق: آیت‌الله مظاهری در سومین جلسه درس خود با عنوان "قساوت دل، مانع تعقّل" اظهار کرد: مرتبه پنجم قساوت قلب این است که به جای نفس لوّامه، نفس محسّنه برای انسان پیدا می‌شود. علمای علم اخلاق به آن نفس مصوّله می‌گویند؛ به این معنا که انسان گناه می‌کند و از گناه لذت می‌برد.

وی افزود: در این نوع گناه به جای اینکه روح، فرد را ملامت کند، به جای اینکه وجدان اخلاقی او را کنترل کند، یک حالتی پیدا می‌کند که به آن نفس محسّنه می‌گویند و او را وادار می‌کند که گناه کند و از گناه لذت ببرد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: خدا نکند کسی به چنین جایگاهی برسد. خیلی از مردم به دیگران خدمت نمی‌کنند، بلکه ظلم هم می‌کنند و از آن ظلم لذت می‌برند. مثلاً بعضی به جای اینکه گره از کار مردم بگشایند، رشوه‌خواری می‌کنند و آن را زرنگی می‌دانند.

وی ادامه داد: روح انسان، نفس لوّامه و تفکّر و تعقّل می‌گویند تا می‌توانی به خلق خدا کمک کن، ولی برخی این کار را نمی‌کنند، بلکه در کار دیگران گره می‌اندازند.

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین