عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
از سال‌ها قبل مراجع تقلید ساکن در عراق، حکم وجوب زیارت اربعین برای مسلمانانِ این کشور را صادر کرده‌اند. البته از قبل از صدور این فتوا، شیعیان عراق به دلیل موانع امنیتی بسیاری که حکومت صدام تدارک ‌دیده بود، قادر نبودند به زیارت بروند خصوصاً در روز اربعین که این موارد شدت می‌گرفت.
به گزارش عقیق، یکی از سنت‌های بسیار مهم و البته مغفول مانده بین شیعیان، زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در روز اربعین است. طبق حدیثی که مرحوم شیخ عباسی قمی از حضرت عسگری(ع) نقل کرده، حضرت زیارت اربعین را یکی از پنج نشانۀ مؤمن دانسته‌اند (مفاتیح الجنان، باب دوم، اعمال روز اربعین). از سال‌ها قبل مراجع تقلید ساکن در عراق، حکم وجوب زیارت اربعین برای مسلمانانِ این کشور را صادر کرده‌اند. البته از قبل از صدور این فتوا، شیعیان عراق به دلیل موانع امنیتی بسیاری که حکومت صدام تدارک ‌دیده بود، قادر نبودند به زیارت بروند خصوصاً در روز اربعین که این موارد شدت می‌گرفت.
 
پس از سقوط حاکم مستبد عراق، اولین اربعین حسینی در اردیبهشت 1382 با ظرفیت 3 میلیون زائر به طور خودجوش برگزار شد. راه‌پیمایی که با اعجاب ارتش امریکا و خبرگزاری‌های مستقر در عراق مواجه شد و رسانه‌ها این قیام مردم عراق را به جهان مخابره کردند. طبق گزارشات واصله این تعداد در اربعین 1433 (دی ماه سال 1390) به بیش از هفده میلیون نفر بالغ گشت.
اتوبان هشتاد کیلومتری نجف به کربلا در روزهای منتهی به اربعین مملو از جمعیت است. به طوری که تقریباً برای حرکت اتومبیل‌‌ها راهی وجود ندارد.

سال‌هاست که حجت السلام والمسلمین پناهیان به همراه گروه‌های دانشجویی در این فریضه عظیم شرکت می‌کنند که شاید به عنوان سنتی حسنه در بین مردم کشور رایج شود. حرکتی که انتظار می‌رود در تمام جهان اسلام و البته  در تمام عالم فراگیر شود و این همت بلند شیعیان را می‌طلبد.

"مریم اختری"


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین