عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
مبلغان، روحانیون و محققان، متن عاشورا و پیام‌های آن را برای مردم تبیین و تحلیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، با اشاره به آمادگی مردم برای ورود به ماه محرم و برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری سالار شهیدان خاطرنشان کرد: مردم در ایران یک دهه مانده به محرم معمولا برای عزاداری این ماه برنامه‌ریزی می‌کنند و تکایا، حسینیه‌ها و مساجد چند روز مانده به محرم چادرهایشان را برافراشته می‌کنند تا زمینه برای برگزاری روز عاشورا فراهم گردد.

وی افزود: عزاداری‌های ماه محرم از شب اول این ماه شروع می‌شود، بنابراین باید بین آماده شدن برای عزاداری و اقامه آن تفکیک قائل شویم و این منافاتی با مساله مراسم عروسی و جشن‌هایی که در روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود، ندارد.

این واعظ مجالس دینی خاطرنشان کرد: در شرع مقدس اسلام حتی در ماه محرم و صفر برگزاری مراسم عقد و عروسی ممنوع نیست، بلکه تظاهر به آن ناپسند اعلام شده است وگرنه هیچ مانع شرعی وجود ندارد، بنابراین بنا نیست که به خاطر عزاداری‌ها کارهای عادی زندگی متوقف شود بلکه گفته‌اند که روز عاشورا کار کردن و دنبال شغل رفتن مطلوب نیست.

اکرمی با اشاره به این‌که «مردم در روزهای عادی هم در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و هم به کارهای روزمره خود می‌رسند» اظهار کرد: این دو مقوله منافاتی با یکدیگر ندارد، بنابراین آماده شدن برای اقامه عزا یک مطلب و خود عزاداری مقوله دیگری است و در شرع انور کسی نمی‌تواند جلوی دیگری را برای انجام یک عمل دینی و مشروع بگیرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که «ما سه واژه غدیر، عاشورا و در انتظار در مکتب شیعه داریم» گفت: باید هر سه‌ این مراسم را شکوهمند برگزار کنیم. در غدیر مساله امامت رقم خورد که جزء اصول دین ماست و در عاشورا که بعد از 50 سال از وفات پیامبر (ص) اتفاق افتاد، امویان چنان با مسائل اسلام، قرآن، اهل بیت (ع) و مسلمانان برخورد زشت و ناپسندی کردند که فرزند پیامبر را کشتند و زنان و کودکان او را برخلاف دستورات اسلام به اسارت بردند.

وی تاکید کرد: این عمل یزیدیان در گذشته و ادامه آن در تاریخ مسلمانان باید به قدری مطرود، منفور و ملعون واقع شود که کسی دنبال برخورد با دین، قرآن و اهل بیت (ع) نرود و آن‌هایی که فداکاری کردند به عنوان الگوهای برجسته به مردم معرفی شوند.

اکرمی ادامه داد: مبحث دیگر مقوله انتظار است که ما در انتظاریم تا امام عصر (عج) بیایند و عدالت را گسترش دهند و جلوی ناحق، باطل، بی‌انصافی و بداخلاقی‌ها را بگیرند.

این واعظ مجالس دینی با بیان چند نکته و توصیه برای عزاداری‌های ماه محرم گفت: در مجالسی که برای حضرت سیدالشهدا (ع) برگزار می‌شود متن عاشورا را برای مردم توضیح دهیم. این حماسه حسینی که 1373 سال قمری از آن تاریخ می‌گذرد باید به صورت روشن و شفاف برای مردم توضیح داده شود که چرا امام بیعت نکردند و آواره شهرهای مکه، کوفه و شام شدند و چه عواملی باعث شد یک روز مردم کوفه با مسلم بیعت کنند و به امام نامه بنویسند و یک روز در مقابل ایشان بایستند.

وی یادآور شد: ضعف دینی، تهدید، تطمیع، تفرقه، دنیاطلبی و جاه‌طلبی مردم بود که باعث شد حسین فاطمه و عزیزانش به شهادت برسند، بنابراین این مسائل را برای مردم تبیین و تحلیل کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که «ما یک تجربه زیبا و ارزشمند به نام انقلاب اسلامی در ایران داریم که با شعار نهضت ما حسینی است رهبر ما خمینی است به پیروزی رسیده است» افزود: این انقلاب وصل به عاشورای امام حسین (ع) است و به برکت عاشورا به پیروزی رسیده است و اکنون نیز باید روحیه عاشورایی داشته باشیم تا در برابر یزیدیان زمان که بی‌جهت با انقلاب اسلامی ما مخالفت می‌کنند بایستیم.

اکرمی در پایان تصریح کرد: باید خودمان را به عاشورا متصل کنیم تا روحیه مقاومت و استقامت در برابر هر ظالم و ستیزجویی داشته باشیم که بزرگترین فلسفه قتل شاه دین این است "مرگ سرخ به از زندگی ننگین است، نه ظلم کن به کسی نی به زیر ظلم برو" که این مرام حسین (ع) و منطق دین است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین