عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
شاذلی ، قاری برجسته مصری:
قرآن تحت تأثیر چیزی قرار نمی‌گیرد؛ جامعه قرآنی مصر نیز با تمسک به آیه 2 سوره مائده «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى»، دائما مسیر پرهیزگاری و تقوا را در پیش گرفته و اجازه نمی‌دهند در سایه حوادث انقلاب 25 ژانویه فعالیت‌هایشان به محاق برود.
عقیق: وقوع انقلاب در هر کشوری هر نوع فعالیتی اعم از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده و این فعالیت‌ها را کم و بیش دستخوش دگرگونی و تغییر خواهد کرد.

انقلاب 25 ژانویه سال 2011 مصر با همه فراز و نشیب‌هایش، بی‌شک یکی از تأثیرگذارترین وقایع تاریخ خاورمیانه در قرن بیست‌و‌یکم است، انقلابی که ملت مصر را از سه دهه حکومت خفقان و مشت آهنین مبارک رهایی بخشید و مخوف‌ترین دیکتاتوری جهان عرب را به زیر کشاند.
جاودانه‌بودن قرآن‌ کریم و رنگ‌نپذیرفتن این کتاب مقدس از فرهنگ و حوادث زمانه از شاخصه‌های کلام خدا است و این ویژگی در رویدادهایی عظیم همچون انقلاب‌‌ها بیش از بیش جلوه‌گر می‌شود و شاهد این سخن انقلاب 25 ژانویه مصر است.
 
فرج‌الله شاذلی، دبیرکل اتحادیه قاریان مصر، قاری رادیو و تلویزیون این کشور، استاد سابق علوم قرآنی دانشگاه الازهر و بازرس ویژه مرکز قرائت استان «بحیره» در گفتگویی در این باره توضیح می دهد:

آیا جامعه قرآنی مصر متأثر از انقلاب 25 ژانویه بوده است؟
فرج‌الله شاذلی در این باره می‌گوید: قرآن کریم هرگز تحت تأثیر انقلاب‌ها قرار نمی‌گیرد و جایگاه خود را حفظ می‌کند، خداوند در آیه 9 سوره حجر در این باره می فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بی‌‏تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‌‏ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود» بنابراین قرآن در هیچ حالتی از چیزی تأثیر نپذیرفته و حوادث پیش‌آمده نمی‌تواند جایگاه این کتاب مقدس را تحت تأثیر قرار دهد. قرآن هر روز مسیری متعالی را پشت سر خواهد گذاشت و تا روز قیامت حفظ خواهد شد.
 

شاذلی در ادامه می‌افزاید: قرآن تحت تأثیر چیزی قرار نمی‌گیرد و مسیر واحدی را دنبال می‌کند، فعالان قرآنی نیز با پیروی از قرآن این گونه هستند و دائما مسیر پرهیزگاری و تقوا را در پیش گرفته و با تمسک به آیه 2 سوره مائده: «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى؛ در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید» همکاری با یکدیگر را مورد توجه قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند در سایه حوادث انقلاب 25 ژانویه فعالیت‌هایشان به محاق برود.

حضور پر رنگ قاریان مصری در ایران پس از انقلاب 25 ژانویه
قاریان و حافظان مصری قبل از انقلاب 25 ژانویه نیز در ایران حضور می‌یافتند، اما امروز میزان حضور آنان پر رنگ‌تر شده و به صورت گروهی به این کشور اعزام می‌شوند.
وی می‌افزاید: من قبل از انقلاب 25 ژانویه بارها به ایران آمدم، پس از انقلاب هم همین‌طور، قاریان دیگری از جمله مرحوم ابوالعینین شعیشع نیز همین‌طور بودند و هر دعوتی از سوی ایران را به‌منظور حضور در این کشور می‌پذیرفتند، زیرا محور این دعوت‌ها قرآن بود و کسی نمی‌توانست قبل و بعد از انقلاب مصر ما را از حضور در ایران منع کند و ما برای حضور در مسابقات قرآن، مجالس قرآنی و داوری در رقابت‌ها عازم این کشور می‌شدیم.

قاریان ایرانی و مصری مصداق «انما المؤمنون اخوة» هستند
شاذلی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه روابط بین قاریان ایرانی و مصری معتقد است: قاریان ایرانی از نظر حفظ قرآن و نحوه ادای کلمات قرآن و صوت و لحن در سطح بالایی هستند و تعامل خوبی با قاریان مصری دارند، من بارها برای شرکت در محافل و مسابقات قرآنی در ایران حضور یافته‌ام و شهرهایی همچون تبریز، مشهد مقدس و قم را از نزدیک دیده‌ام.
 

خدا را شکر که فعالان قرآنی مصر و ایران روابط خوبی با هم دارند و با یکدیگر برادرند و در تعامل با یکدیگر مصداق آیه « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ در حقیقت مؤمنان با هم برادرند» (آیه 10 سوره حجرات) هستند. از طرفی همه قاریان در هر بخش از جهان اسلام نیز با یکدیگر برادرند و انس و الفتی خاص بین آنان دیده می‌شود.
قرآن عامل وحدت میان قاریان مصری و ایرانی است، زیرا قرآن کتابی واحد است و پروردگاری که این کتاب را نازل کرده، یگانه است، پیامبر(ص) نیز تنها پیامبری بود که این کتاب مقدس بر ایشان نازل شد، امت اسلام نیز امتی واحد است و در آیه 92 سوره انبیاء آمده است: « إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت‏ شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید«.

 

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین