عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
در اعتراض به فیلم رستاخیر منتشر شد

عقیق: سید مجید بنی فاطمه، از مداحان مشهور کشور در یادداشتی نسبت به فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش که درباره عاشوراست واکنش نشان داد. این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یارب الحسین (ع)، بحق الحسین(ع)، ، اشف صدر الحسین(ع)، به ظهور الحجه (عج(
یا رب الحجه (عج)، بحق الحجه (عج)، اشف صدر الحجه (عج)، به ظهور الحجه (عج)
گاهی سکوت جایز نیست... به همین دلیل برخود لازم دیدم در واکنش به ساخت و اکران فیلم «رستاخیز» در جشنواره 32 فجر نکاتی را یادآور شوم.

اگرچه پیش از این سابقه خوبی از آقای احمدرضا درویش در سینمای دفاع مقدس کشورمان در ذهن داریم و او را با فیلم های خوبش در این حوزه می شناسیم اما ماجرای کربلا و واقعه عاشورا جای تعارف و رودرواسی نیست. به همین دلیل بعد از اکران و تحسین ِ تاسف انگیز فیلم «رستاخیز» در جشنواره فجر تصمیم گرفتم چند خطی بدون تعارف در مورد این فیلم ِ پُر اشکال بنویسم.
پرداختن به مسائل دینی و اعتقادی از طریق هنر کار حساس و پیچیده ای است. این پیچیدگی و حساسیت وقتی دو چندان می شود که یک اثر هنری به سراغ واقعه انسان ساز و فراموش نشدنی عاشورا می رود. در مورد حساسیت این موضوع همین بس که همه علمای بزرگ ما تا به امروز هر روایتی را که می خواهند نقل کنند، آن را دقیق و بررسی شده بیان می کنند تا مبادا تحریفی در این مورد صورت بگیرد یا داستان به گونه دیگری روایت شود.
حال سوال این جاست که سازندگان فیلم «رستاخیز» با چه کسانی برای ساخت این فیلم مشورت کرده اند و از چه مشاوران و متخصصان دینی و تاریخی استفاده کرده اند که خروجی این اثر تا این اندازه با اصل تاریخ در تضاد است و در بسیاری از موارد به سمت تحریف واقعه عاشورا رفته است؟ آیا نباید برای هرکاری به سراغ متخصص آن رفت؟ آقای درویش و دوستانشان تا به حال ارباب مقاتل حضرت سیدالشهدا (ع) را خوانده اند؟ اگر خوانده اند این چه برداشتی است که در «رستاخیز» ارائه داده اند ؟ اگر هم نخوانده اند که کار بسیار اشتباهی کرده اند که بدون مطالعه به سراغ ساخت چنین فیلمی آمده اند...

مثلاً آیا هیچ عقل سلیمی به این موضوع رای می دهد که در آن معرکه و میدان جنگ بساط عشق زمینی یک مرد به یک زن پهن شود که در این فیلم شاهد آن هستیم؟ کجای تاریخ نوشته شده که عشق پسر حضرت حر(ع) به یکی از زنان کاروان سیدالشهدا(ع) باعث پیوستن او به سپاه حق شده است؟ ( این موضوع نوعی توهین نیز به حضرت حر(ع) می باشد. در جایی که وهب مسیحی که یکی- دو شب از ازدواجش نگذشته، با دیدن امام حسین(ع) دین خود را تغییر می دهد و همراه با همسر و مادرش با حضرت عازم کربلا می شود....) متاسفانه در این فیلم سینمایی آنطور نشان داده شده که بیشتر از آنکه پسر حر (ع) جذب عشق اباعبدالله (ع) شود به خاطر عشق زمینی خود به سمت سپاه آل الله (ع) کشیده شده که جای تامل و تاسف دارد!
به نظر می رسد آقای درویش که پیش از این سابقه درخشانی در حوزه سینما، مخصوصاً سینمای دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته بستر خوبی را برای به تصویر کشیدن تخیلات خود انتخاب نکرده است. کربلا و واقعه عاشورا جای نمایش ذهنیات خود نیست. همه چیز این واقعه به صورت دقیق در کتب مربوطه روایت شده است و این موضوع جایی برای اشتباه باقی نمی گذارد. کار ما به کجا رسیده که فیلمسازان ارزشی ما به این سمت و سو کشیده می شوند و چنین آثاری می سازند!

اما این تمام ماجرا نیست و متاسفانه شاهد اتفاقات ناگوار دیگری نیز در این فیلم سینمایی هستیم. یک سوال ساده و البته مهم از آقای درویش دارم. برادر عزیز، آیا در مورد سریال «مختارنامه» و بحث های مرتبط با نشان دادن چهره حضرت ابوفاضل(ع) نظر آیت الله وحید خراسانی و علما، مراجع دیگر و مردم به گوش شما نرسیده است...؟ شما نمی توانید بگویید که ما این بحث ها را نشنیده ایم! ما هم نمی توانیم در مقابل این مسائل سکوت کنیم آقای درویش! چرا طوری برخورد می کنید که گویی پنبه در گوش خود کرده اید؟ بی تفاوتی تا کجا؟ فکر نمی کنید بهتر است این جرات را به خودمان ندهیم که در مورد هر مساله ای کار خودمان را انجام دهیم؟ اینگونه موضوعات مسائلی است که یا نباید به سمت آن رفت یا اگر آن را دستمایه ساخت فیلم قرار دادید باید قواعد آن را به خوبی رعایت کنید... چطور جرات کردید تصویر حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و... را در فیلم خود نشان دهید؟ بالاتر از همه این ها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت زینب(س) را شبیه سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟

سینما محملی است برای به تصویر کشیدن دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و ارزشی که می تواند باعث رشد و تعالی یک جامعه باشد و سینماگران در این مسیر وظیفه بسیار سنگین و البته خطیری بر دوش دارند و به همین جهت هم هست که کار این عزیزان بسیار ارزشمند و مهم تلقی می شود. بنده نیز با هنرهای نمایشی به خصوص سینما غریبه نیستم و با سختی های آن آشنایم و می دانم که همه بزرگان سینما قابل احترام هستند اما واقعاً جای تعجب است که چطور این فیلم با این همه اشکال تاریخی از سوی هیات داوران جشنواره فجر صاحب سیمرغ بهترین فیلم شده است. در حالی که شنیده هایم حکایت از آن دارد که نه مخاطب عام و نه منتقدین سینما اقبالی به این فیلم نشان نداده اند، اهدای این جایزه به این فیلم پُر اشکال چه توجیه و منطقی دارد؟ تا آنجا که می دانم مبلغ بسیار زیادی هم برای ساخت این فیلم سینمایی هزینه شده است. مبلغی که قرار بوده صرف فیلمی شود که پیام آور ارزش های حادثه کربلا باشد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده... در روزگاری که بهاییت و وهابیت میلیاردها تومان و دلار برای تخریب اعتقادات شیعه هزینه می کنند، چه تاسف بار است که در کشور شیعه ایران فیلمی ساخته شود که با حقیقت عاشورا و امام حسین (ع) فاصله زیادی دارد.

البته انشالله آقای احمدرضا درویش قصد تحریف تاریخ و لطمه زدن به این واقعه تاریخی را نداشته و زحمت خود را کشیده است اما واقعیت این است که مشاهده چنین فیلمی با این اشکالات تاریخی از کارگردان خوش نامی چون احمدرضا درویش دردناک تر است.
وقتی نمی توانیم اثری در خور ِ شان واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام حسین (ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام حسین(ع)خو گرفته اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ اجازه دهیم مردم در خلوت خود، با مطالعه تاریخ و پای منبرها حادثه کربلا را برای خود تصویر کنند و معرفت خود را با مطالعه زندگینامه و کتب خاصی که در مورد ائمه(ع) به رشته تحریر در آمده بالا ببرند نه با فیلم های شما!
در پایان جا دارد از سازندگان فیلم «شیار 143» که تصویر درستی از رشادت های مادران شهدا ارائه داده اند تشکر و قدردانی نمایم و همچنین به سرکار خانم مریلا زارعی تبریک عرض کنم و از ایشان بابت کار ارزشمندی که در مراسم اختتامیه در مورد تقدیر از مادران شهدا انجام دادند تشکر نمایم.
سید مجید بنی فاطمه
بهمن 92

کافه سینما


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
29
57
گل گفتی سید مجید...ماشاءالله به این غیرت
محمد جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
13
57
سلام ماكه فيلم رانديده ايم ..... امااگراينگونه باشد حق باحاج مجيد است....عشق به اباعبدالله بالاترين عشق هاست
فرهادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
70
25
به نظر من هیچ اشکالی در نمایش چهره غیر معصومین وجود ندارد
پاسخ ها
مرتضی بروجردی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
دوست عزیز بنا بر نفل آیت الله شیخ جعفر شوشتری حضرت عبتس و حضرت زینب و حضرت علی اکبر سلام الله علیهما عصمت اختیاری داشتند
یعنی بنظر شما حضرت عباس کار مکروه انجام میدادند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
100درصد میگید خیر
حضرت عباس شخصیتی هستند که امام معصوم حضرت اباعبدلله در خطاب به ایشان میفرمایند:
جانم به فدایت
مقام حضرت عباس و حضرت زینب و حضرت علی اکبر سلام الله علیهما در حد ذهن محدود مانیستند پس خواهشا نظر بی مطالعه ندید واگذار کنید به علما و بزرگان
و من الله توفیق
یاعلی مدد
سید مرتضی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
آقای فرهادی اسم کوچیک شما احیاناً اصغر آقا نیست؟!!!
لطفاً بی تحقیق نظر ندید . برادرمون موتضی بروجردی خیلی منطقی جواب شما رو دادن
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
11
منبع این حرف کجاست ؟
Abbas
|
AUSTRIA
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
3
16
اقا سيد خدا خيرت بده,اي كاش باقي اقايان سخنران ومداح نيز نظر مخالفت خود با اين فيلم را مانند شما شجاعانه اعلام كنند
Abbas
|
AUSTRIA
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
12
29
اقا سيد خدا خيرت بده,اي كاش باقي اقايان سخنران ومداح نيز نظر مخالفت خود با اين فيلم را مانند شما شجاعانه اعلام كنند
hosein j
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
16
30
حاج آقای بنی فاطمه آفرین به بصیرت شما ذاکر خوب اهل بیت (ع) که مصداق حرف رهبری عزیز و مراجع و علمای ماست.
hosein j
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
2
4
حاج آقای بنی فاطمه آفرین به بصیرت شما ذاکر خوب اهل بیت (ع) که مصداق حرف رهبری عزیز و مراجع و علمای ماست.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
1
حالا فرض کنید این محبت زمینی در مورد پسر حر واقعیت ندارد که در اینصورت استفاده در این فیلم غلط است.آیا این موضوع فاصله بسیار تاریخی است.؟
يكنفر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
1
سلام و عرض ارادت به خاندان آل طه
از اينكه هستند سروراني اهل فضل و دقت در به روز ترين مسائل جامعه احساس شعف و حمايت ميكنم
حمايت از باب اينكه با هشياريشان اجازه ي ناچيزترين لطمه يي به حقيقت دين و پايه هاي آن به هيچ پست و منصبي و بر هر مسند و جايگاهي نميدهند
آقاي سيد مجيد ممنونم از دلسوزيتان و هشداري كه بسيار شيوا و روان ادا كرديد
قطعا از هر دريچه يي كه بروز دهيم اجرش نزد اربابمون محفوظ است
كوچكترينم براي بيان نقدي بالاتر از بيانات شما
تنها اينكه:
واقعه عاشورا ! سپاهيان سالار شهيدان ! تك تك افراد لشكر ثارالله !
و هدف و مقصد امام حسين ع
و فرماندهي تا ابد جاويد اربابمون
بديهي تر و روشن تر از طلوع آفتابيست كه آنروز صحراي جنگ و ميدانش را سوزان كرده بود
و اين حرارت قلب عاشقان حسينيست كه تا ابد در هر مرز و بوم به شور حسيني تپنده تر از روز و ماه و سال قبل ميكند نه به تصوير كشيدن تخيلات انسان هايي كه در كسب علم به تاريخ اديانشون كم لطفي و كم كاري نموده اند
سید علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
14
30
کاری که غرب سالیان سال میخواست انجام بده حالا کارگردان های خودمون دارن انجام میدن.
آفرین به بصیرت سید مجید بنی فاطمه و اظهار تاسف برای دولت تدبیر که دیشب واقعا بی تدبیری کرد.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
9
36
چطور صورت حضرت علی اکبر رو نشون دادن در حالی که روایت داریم حضرت شبیه ترین خلق بوده به پیامبر اکرم(ص).
واقعا اینا که میرن فیلم میسازن کتاب نمیخونن؟؟؟
دمت گرم سید مجید که از عموت حضرت عباس (ع) حمایت کردی.
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
27
بدتر از اين است
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
پاسخ ها
حمید رضا بچه مثبت
| UNITED KINGDOM
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
آقا ی با سواد که به دیگران ایراد بی سوادی میگیری خط پنجم عظمت درسته نه عزمت خط دهم اذان گو حضرت علی اکبر ع نبود درسته نه عزانگو ده خط نوشتی دوتا غلط داشتی ایشان دو ساعت فیلم ساخت
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
4
8
شبیه خوانی را دیده اید ؟ که چه افرادی برای نقش های امام حسین و اولاد و اصحابش در نظر میگیرند ؟ و مردم با دیدن این شبیه خوانی رابطه برقرار کرده و تجسم روز عاشورا و روزگار سخت شهیدان کربلا را می کنند و بدون اینکه به افراد کاری داشته باشند می گریند !!!
....
من به فیلم کاری ندارم و لیکن به هنر عشق می ورزم و میدانیم که هنر نمایش و مداحی در مطرح کردن واقعه کربلا مفید و ارزشمند است
و مردم هم میدانند آن هنر است و مداحی و واقعیت نیست ولی نقل واقعه است به روایت یک فرد
الحمدالله مردم ما به اندازه کافی درک دارند و مطالعه میکنند و هر چیزی را به راحتی قبول نمی کنند ولی مداحی و نمایش به آنان کمک میکند که مقداری از واقعیت ها را از طریق مداحی و هنر نمایش لمس کنند
پاسخ ها
علیرضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
حسین آقای عزیز ! خود شهید مطهری مخالف صد در صد تعزیه و شبیه خوانی بودند شخصی که امام خمینی همه آثار ایشان را بدون استثناء مفید میدانستند . ما عاشق تجسم روز عاشورا و برگزاری مجلس عزای امام حسین هستیم اما نه بهر قیمتی و نه بهر وسیله ای ! یک خاطره برای شما تعریف کنم از مرحوم آیت ا... بروجردی ایشان هم از قمه زنی بیزار بودند و مردم را از اینکار منع کرده بودند . متاسفانه یکسری آدم سبک مغز خدمت آیت ا... بروجردی رسیدند و به ایشان عرض کردند آقا 364 روز در سال ما مقلد شما هستیم 1 روز هم شما مقلد ما باش و کاری به قمه زنی نداشته باشید . هموطن عزیز مقام حضرت ابالفضل خیلی بالاست امام سجاد میفرماید خداوند به عمویم ابالفضل در بهشت مقامی عنایت میفرماید که تمامی شهدا به آن مقام غبطه میخورن اونوقت این چنین شخصیتی را باید یک آدم زمینی برایش نقش بازی کند . مگر فیلم سینمائی تاثیرگذار روز واقعه را ندیده اید ؟آیا امام حسین یا حضرت عباس در آن به تصویر کشیده شد ؟ دوست عزیز باعرض معذرت در نظر شما تناقض دیده میشود میفرمائید من به فیلم کاری ندارم اما با استفاده از این فیلم میخواهید عقیده خود را بیان کنید که بنده با عقیده شما صد در صد مخالفم در این کامنت فرصت بحث نیست اما اگر موافق بحث بودید بنده صد در صد آماده هستم . صل ا... علیک یا اباعبدا... الحسین .
سيد علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
8
20
هر چه ميكشيم از خوديه وزارت ارشاد شده مترسك تا كي بايد شاهد اين همه بي حرمتي باشيم و دم نزنيم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
7
13
خدا ان شالله عاقبتمون رو ختم به خير كنه
اين فيلم 2سال پيش ساخته شده بود ولي كارگردان آن صبر كرد تا در اين دولت نمايش دهد تا بتواند براحتي مجوز نمايش بگيرد
مرجان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
25
14
با تمام احترامی که برای بنی فاطمه قائلم به نظرم در این خصوص مراجع باید صحبت کنند نه یک مداح
پاسخ ها
سيد علي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
ظلم را بايد فرياد زد فرقي نميكنه كه در چه جايگاهي باشي
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
هر شخص به سهم خود
مجید علیمحمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
7
19
ایول به سید مجید
پاسخ ها
امیرحسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
داداش مراجع خودشون پیش ازاینااشکالشونوگرفتن
عرفان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
2
شاید ایشان بیشتر از مراجع می داندد چون قل از ساخت این فیلم با مراجع صحبت شده است
امیرحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
1
7
دمت گرم سید.ماکه صدامون به جایی نمیرسه مگراین که شماهاصدای مستمع خودتونوبه جایی برسونید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
6
با وجود بعضی ها ما به دشمن احتیاج نداریم....
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
1
1
بدتر از اين است
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
1
بدتر از اين است
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
2
بدتر از اين است
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
1
17
من دیشب یعنی شام 22 بهمن این فیلم را دیدم:
به غیر از نشان دادن چهره های حضرت اباالفضل(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) حاوی چند اشکال بود:

اینکه بنی هاشم و اصحاب به اتفاق جنگیدند در حالی که روایات این طور می رساند که ابتدا اصحاب سپس هاشمیون عازم میدان شدند

بعد عشق زمینی بکیر ابن حر ابن یزید که باعث پیوستن او به سپاه سیدالشهدا(ع) بود

نکته بعد اینکه بکیر تا آخرین لحظات واقعه عاشورا زنده بود و این در حالی است که بنا بر اقوال معروف حر و پسرش از امام تقاضا کردند به خاطر گناهی که مرتکب شده بودند و آن بستن راه بر قافله حضرت بود اولین نفراتی باشتد که عازم میدان می شوند

نکته بعدی در مورد حضرت علی اصغر(ع) که تصویر ایشان نیز کامل نشان داده می شود: اولا قاتل ایشان بنا بر نقل اکثریت قریب به اتفاق حرمله ابن کاهل اسدی لعنت الله علیه بوده در صورتی که در این فیلم عده ای کماندار نشان داده شدند
دوما از حضرت باقر(ع) روایت داریم که وقتی سیدالشهدا(ع) خون علی اصغر را بر آسمان پاشیدند حتی یک قطره از آن خون به زمین نرسید در صورتی که در این فیلم بعد از به هوا پاشیدن خون توسط حضرت تعمدا زمین و سم اسب را نشان داد که خون بر روی آن می ریزد

لازم به ذکر است که این نکات به ذهن ناقص حقیر رسید قطعا اگر علما و مورخین نظر دهند . . .

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل


العجل یابن الحسن العسگری . . .
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
0
1
بدتر از اين است
انگار از روي عمد اين عمل صورت گرفته
نكات ريزي در اين واقعه وجود داره كه پيام هاي عميقي داره
ما نميتونيم بي توجه به اين نكات باشيم
عزمت حضرت عباس (ع) در اين فيلم اصلا ديده نميشد
انگار نه انگار كه ستون لشگر سيدالشهدا بود
در قضيه ي امان نامه هم نيت شمر را خيرخواهانه نشان داد
اينكه اول صحابه جنگيدند بعد بني هاشم رعايت نشده بود
در حاليكه همين حاوي پيام است
عزانگو علي اكبر (ع) نبود
عده اي تير انداز به علي اصغر (ع) تير نزدند بلكه حرمله مسبب شهادت آن شيرخوار شد
(ولي ما حرمله را نديديم انگار پول داده بود به كارگردان كه هواشو داشته باشه)
قبيله ي ام البنين بني كلاب بود نه بني كلب بي سواد
گرچه ظاهرا خودرا به بي سوادي زديد
و صدها تحريف ديگر كه در اين مقال نگنجد
اينهمه تحريف بدون عمد نشانه ي حماقت و از روي عمد نشانه ي خباثت است
حرف آخر
عجل فرج ...
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
5
11
دوستانی که منفی دادند دلیل موجه دارن؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
8
2
با سلام ، سید بزرگوار که میگوید از ساخت فیلم کم و بیش اطلاع دارد می داند که قبل از ساخت ، فیلمنامه برای صدور مجوز ساخت به اداره مربوطه در وزارت ارشاد اسلامی ارائه می شود پیش تولید آغاز می کردد افراد متعددی از گروههای مختلف قیلم را می بینند و پس از تولید برای اخذ پروانه نمایش و/یا مجوز ورود به جشنواره ها اعم داخلی و خارجی بازبینی می شوند آیا داوران جشنواره نمی توانستند به خاطر یکی از اشکالات مورد بحث آقای بنی فاطمه جلوی فیلم را بگیرند؟ نظر کاربر محترم ( خانم مرجان ) نیز درست است که در این خصوص مراجع عظام باید تصمیم گیری کنند.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
1
10
ایول ایول داش مجیدُ ایول.....
طیبه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
1
6
مرجان
|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
8
پاسخ
با تمام احترامی که برای بنی فاطمه قائلم به نظرم در این خصوص مراجع باید صحبت کنند نه یک مداح

چرا مرجان خانم مداحان نباید در این رابطه صحبت کنند ؟ هر انسان متدین و غیرتی که قلبش برای دین و امام حسین میزنه ، میتونه نه ، باید صحبت کنه . مخصوصا وقتی که اطلاعاتشون در یه حد قابل قبولی باشه .
پیمان راد
|
UNITED STATES
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
2
5
موافقم با نظر اقای بنی فاطمه نمیتونیم فیلم نسازید اونم تو این سطح که به باور مردم شک و تردید صدمه بزنه
بچه مثبت
|
UNITED KINGDOM
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
2
1
نظرات مخالف را چاپ نمیکنید والا جواب دادیم
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
2
2
اي كاش همه اين غيرت رو نشون مي دادند وابراز انزجار مي كردند اقاسيد مجيد خيلي مردي
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
3
2
با سلام شما وقتی حضرت مریم را ت نشان دادنند کجابودید ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
1
2
اونهایی که میگن نظرمراجع مگه نشنیدن آیت ا...وحیدخراسانی درموردفیلم مختارفرمودند نبایدچهره حضرت عباس ع رانشون بدن مگه امروز آیت ا....علوی گرگان پیام ندادن ? نکنه همه ماخوابیم ?چرا ماهمه روبی سوادمی بینیم فقط خودمون رو اهل علم میدونیم مگه سینماچیه که انقدر گندش میکنیم.امروز جوونای مملکتمون ازسیاست و....تاهنر الحمدلله سردرمیارن چون میفهمن .مگراقای بنی فاطمه غیرحرف مراجع گفتند درضمن ایشون بامقاتل کربلا بیشترسروکاردارند یا ما باتشکر
ناشناس
|
COMOROS
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
11
2
با سلام
بنده فیلم را ندیده ام لکن چند سوال نسبت به اشکالاتی که جناب بنی فاطمه مطرح نمودند از ایشان دارم :
1. چرا نسبت به نمایش تصویر حضرت آقای ابالفضل العباس قمر بنی هاشم و آقا علی اکبر اینقدر واکنش نشان میدهید در حالی که در هنر تعذیه مردم با مثیل و نقش معصومین مواجهند و نقش امام حسین ، علی بن ابی طالب ، امام موسی بن جعفر و امام حسن ع در هنر نمایشی تعذیه مواجه می شوند و در حالی که نسبت به جایگاه اجتماعی و احیانا بد اخلاقی های بازیگران نقش ها اطلاعات کامل دارند ولیکن به هیچ وجه خللی در اعتقاد ایشان وارد نمی شود . اگر بگوییم هنر تعذیه فراگیر تر از سینما نیست قطعا کم اثر تر نمی باشد .
2. به اعتقاد شیعه معصومین علیهم السلام عبارتند از پیامبران الهی و ائمه اطهار علیهم السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها . چگونه می شود که نمایش تصویر حضرت یعقوب و حضرت عیسی مسیح و حضرت یوسف و حضرت مریم و بسیار از حضرات معصومین در سینما به نمایش در می آید کسی به درد دین و مذهب دچار نمی شود و به محض اینکه کارگردانی دیگر تصویر شبیه معصومین را به تصویر می کشد بازی با عقاید و احساسات مردم است ؟!
3. فرموده اید جسارت کرده وصوت حضرت زینب عقیله بنی هاشم را شبیه سازی نموده اند . من از شما می پرسم شبیه سازی صدای حضرت زینب که شبیه معصوم است موهن تر است یا شبیه سازی صدای حضرت امام رضای معصوم در سریال ولایت عشق .
به هرحال دیدن این فیلم و بررسی آن به لحاظ تاریخی نیز مجالی را می خواهد که ان شاالله در آینده به آن می پردازیم
و البته به عنوان کلمه پایانی باید دید این تصوراتی که جناب حاج مجید آقا می فرمایند توسط چه کسانی برای مردم ساخته شده مثل حضور ام لیلا و عروسی قاسم و .......
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
4
6
حق با سید مجید است. چرا بی مطالعه در این موضوع حساس ورود می کنند؟ کربلا یک موضوع ساذه نیست. باید اسفار حوزه, مکاسب ,لمعه و دروس سخت حوزه را خواند تا بتوان برداشتی از کربلا کرد. حال یک کارگردان بی سواد بیاید با فیلمش این موضوع را به تصویر بکشد جای سوال دارد.
پاسخ ها
یه طلبه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
اسفار و لمعه مکاسب چه ربطی به کربلا داره میشه بگید؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
1
خداهمه نوکرهای امام حسین راحفظ کندمخصوصاجناب بنی فاطمه راکه انصافاخوب فرمودن
فيروزه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
2
اين فيلم بروز روشن حرکت تحريف در دين وسستي عقايد مردم نسبت به دين ومهمتر ازآن محبت به حسين عليه السلام . بچه هيئتيا شمارو به امام حسين حواستونو جمع کنين فضاي سينما وحتي خود تلوزيون فضاي ضد ارزشيه. ديگران رو روشن کنين. اين فيلماي پخش خانوادگي و کوفت و زهر مارو نبرين خواهر مادراتون داداش نوجوونتون ببينه .به خدا آثارش خيلي مخربه.عقيق تو اين زمينه کار کن .به خدا ذجنگ جنگ رسانه است.
فيروزه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
1
اين فيلم بروز روشن حرکت تحريف در دين وسستي عقايد مردم نسبت به دين ومهمتر ازآن محبت به حسين عليه السلام . بچه هيئتيا شمارو به امام حسين حواستونو جمع کنين فضاي سينما وحتي خود تلوزيون فضاي ضد ارزشيه. ديگران رو روشن کنين. اين فيلماي پخش خانوادگي و کوفت و زهر مارو نبرين خواهر مادراتون داداش نوجوونتون ببينه .به خدا آثارش خيلي مخربه.عقيق تو اين زمينه کار کن .به خدا ذجنگ جنگ رسانه است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
3
1
خوشم میاد نظرات مخالف رو انعکاس نمیدین مداحان که کارشناسان دینی وسینمایی نیستند از طرفی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس از اقای وزیرارشادوبرگزار کنندگان جشنواره تشکر کردند مداحان بهتره به فکر دنبال کردن علمی مداحی ومنویات مقام ولایت باشند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
2
0
خوشم میاد نظرات مخالف رو انعکاس نمیدین مداحان که کارشناسان دینی وسینمایی نیستند از طرفی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس از اقای وزیرارشادوبرگزار کنندگان جشنواره تشکر کردند مداحان بهتره به فکر دنبال کردن علمی مداحی ومنویات مقام ولایت باشند
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
0
2
سلام. کسانی که به نقد آقای بنی فاطمه اشکال گرفته اند و مثال هایی فجیع تر از فیلم های دیگر آورده اند دقت داشته باشند اثبات شیء نف ماعدا نمی کند یعنی آقای بنی فاطمه نگفته اند آن ها درستند که شما می گویید آن ها بدترند.
البته جا داشت ایشان از سازنده برای خدمتی که به ابا عبدالله کرده اند تشکر می کردند تا نقد متعادل می شد.
و البته از دغدغه دینی آقای بنی فاطمه تقدیر می کنم
پاسخ ها
ناشناس
| COMOROS
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
اتفاقا موضوع سوال ناشناس همین دوگانگی در برخورد است نه اینکه کدام بهتر است کدام بدتر .
سوال این است که چرا وقتی آقای سلحشور فیلم و سریال هایی با عنوان معصومین می سازد و شمایل ایشان را به تصویر می کشد داد کسی بلند نمی شود اما دیگران که غیر خودی از نظر سیاسی محسوب می شوند کارشان ایراد دارد .
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
12
باید تاسف خورد به حال افرادی مقام ومنزلت قمر بنی هاشم و زینب کبری را با پیغمبران الهی نظیر یوسف و یعقوب و عیسی و موسی مقایسه می کنند در حالی که بنا به فرموده امام صادق ع مقام و منزلت سلمان فارسی از عیسی پیغمبر در نزد خداوند بالاتر است چه رسد به حضرت علی اکبر وقمر بنی هاشم
پاسخ ها
ناشناس
| COMOROS
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
خیلی ممنون می شم به جای تاسف خوردن به حال این افراد خیلی علمی و مستند به این سوالات پاسخ دهید :
آیا در تصویر صورت ، معصومین با یکدیگر متفاوتند ؟ به چه دلیل؟
آیا شبیه سازی صوت حضرت امام رضا ع اشکال بیشتری دارد یا صدای حضرت زینب س چون ندیدم کسی نسبت به پخش صدا برای امام رضا در ولایت عشق اعتراضی کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
3
0
شکر خدا اقای علم الهدی هم از دست اندرکاران جشنواره در نماز جمعه تشکر کرد اقای بنی فاطمه مداح است ولاغیر،میدونم انعکاس نمیدید والکی شعار میدید ونظر میخواد سید مجید میتونه بیاد بهترشو بسازه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
10
2
شکر خدا اقای علم الهدی هم از دست اندرکاران جشنواره در نماز جمعه تشکر کرد اقای بنی فاطمه مداح است ولاغیر... میتونه بیاد بهترشو بسازه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
10
1
از کی تا حالا یک مداح تحلیلگر سینما شده
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
0
2
واکنش حاج عبدالرضا هلالی به فیلم رستاخیز
http://www.behesht.info/News/Detail/22072/
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
0
1
نقد فیلم رستاخیز:
http://deabel.org/vdcdz90f.yt05z6a22y.html
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
0
1
خاک بر سر ما که ادعای شیعه می کنیم ولی با یان کارها تیشه به ریشه اعتقاداتمان می زنیم...
از طرف مهدی برای ناشناس که خیلی علمی بحث می کنه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
0
6
مفهوم عصمت درجه بندی دارد و این درست نیست که شما عصمت پیغمبر اسلام ص و اهل بیتش را با عصمت دیگر پیغمبران مقایسه کنید .پیغمبران الهی در برابر گناه مصون بودند ولی در جای جای زندگی آنان اعمالی شبیه ترک اولی اتفاق افتاده است. چند مثال می زنم :
1.حضرت آدم به دلیل ترک اولی (نه گناه) از بهشت اخراج شد
2.حضرت یوسف برای آزادی از زندان از غیر خدا طلب کمک کرد و جریمه اش این شد که چند سال بیشتر در زندان بماند.
3.حضرت یونس قوم خود را خیلی زود نفرین کرد و خدا او را در شکم ماهی حبس کرد
و... نمونه هایی از این دست زیاد است
ولی ما چنین نمونه هایی را در زندگی اهل بیت حتی امام زادگان جلیل القدر نظیر قمر بنی هاشم نمی بینیم.
درباره شبیه سازی صدای حضرت زینب نیز بحث غیرت مطرح می شود .خوب است یه سیره ی این بانوی بزرگوتر و غیرت امیر امومنین نسبت به ایشان مراجعه کنید تا موضوع برایتان روشن شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
0
1
خدا عمرت بده سيدجان خير ببینی اي كاش باقي اقايان مراجع تقلید سخنران ومداح دیگر نيز نظر مخالفت خود با اين فيلم را مانند شما شجاعانه اعلام كنند
ali mohamadi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
0
1
اقا سید مجید نوشته اید :
آقای درویش و دوستانشان تا به حال ارباب مقاتل حضرت سیدالشهدا (ع) را خوانده اند؟

ارباب مقاتل یعنی : " نویسندگان مقاتل !! "

این اشتباه از شما پذیرفته نیست بد دفاع کردید اقا :(
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
0
1
بصیرت و روشنگری ویژگی یک مومن است ..افرین به سیدمجید بنی فاطمه...
دكتر گوهري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
1
گمانم اشكال تايپي باشد ولي بايد گفت بظهور الحجه به ظهور غلط است.اي كاش دوستان در نگارش اين متون اندكي به زبان و ادبيات عرب توجه كنند متاسفانه در برخي اعلاميه ها نيز روايات به صورت غلط نگارش مي يابند.التماس دعا.
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین