عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
هیچ جنبنده ‏ای در زمین نیست مگر اینكه روزی او بر خداست.

عقیق:حقیقتاً کسانی که به این درجه از ایمان و باور قلبی رسیده اند که خداوند متعال در کنار بندگان خود وجود دارد و بندگان را رها ننموده و او کمک کار و روزی رسان بندگان خود است به آرامش و اطمینان خاطر دست یافته اند از این رو خداوند متعال به بندگان خود میفرماید: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِیاهُم؛ و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نكشید! ما شما و آنها را روزی می‏دهیم. [1]

پنج اصل درباره رزق و روزی

1- مقدر بودن رزق و روزی:

وَ ما مِنْ دَابَّه فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها وَ یعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فی‏ كِتابٍ مُبینٍ؛ هیچ جنبنده ‏ای در زمین نیست مگر اینكه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‏داند همه اینها در كتاب آشكاری ثبت است! [در لوح محفو1 در كتاب علم خدا] [2]

2- روزی قابل افزایش و کاهش است

أَوَ لَمْ یعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یومِنُونَ؛ آیا آنها ندانستند كه خداوند روزی را برای هر كس بخواهد گسترده یا تنگ می‏سازد؟! در این، آیات و نشانه‏ هایی است برای گروهی كه ایمان می‏ آورند[3]

3- افزایش نیافتن روزی با حرص

در احادیث اسلامی تعبیرات جالبی در این زمینه دیده می شود.

در حدیثی از رسول خدا(ص) می خوانیم: اِنَّ الرِّزْقَ لایَجُرُّهُ حِرْصُ حَرِیْص، وَ لایَصْرِفُهُ کُرْهُ کارِه؛ روزی از سوی خداوند مقدر شده، نه حرص حریص آن را جلب می کند، و نه اکراه افراد آن را منع می نماید. [4]

در حدیث دیگری از امام صادق(ع) در پاسخ کسی که تقاضای موعظه کرده بود، فرمود: وَ اِنْ کانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِماذا؟؛ هرگاه رزق قسمت شده است حرص برای چیست...؟ [5]

4- روزی مقدر از راه حلال

یا أَیهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیبا؛ ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاكیزه بخورید. [6]

5- کاهش روزی با سوء تدبیر

امام علی(ع) فرمودند: القَلیلُ مَعَ التَّدبیرِ أبقی مِنَ الكَثیرِ مَعَ التَّبذیرِ؛ مال اندك با برنامه ریزی، پایدارتر از مال فراوانی است كه ریخت و پاش شود. [7]

و یا در جای دیگر میفرمایند: صَلاحُ العَیشِ التَّدبیرُ؛ سامان بخشِ گذرانِ زندگی، برنامه ریزی است. [8]


پی نوشت ها:

[1] سوره انعام آیه 151

[2] سوره هود آیه 6

[3] سوره زمر آیه 52

[4] نور الثقلین  جلد 5، صفحه 126

[5] همان

[6] سوره بقره آیه 168

[7] غرر الحكم: 8079

[8] غرر الحكم: 8082

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین