عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
پاسخ شبهات؛
در پاسخ اين سئوال و شبهه كتاب‌هاي فراواني نوشته شده است و بزرگان فرواني در اين زمينه قلم فرسايي كرده‌اند؛ اما اين روزها برخي زائراني كه به سرزمين وحي آمده‌اند گاهي به چنين شبهاتي مواجه مي‌شوند به همين منظور جلساتي براي رفع اين شبهات از سوي دفتر بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره برگزار مي‌شود.
عقیق:يكي از شبهاتي كه از سوي وهابيت عليه شيعه مطرح مي‌شود اين است كه چرا شيعيان به ائمه اطهار(ع) توسل مي‌كنند و اين رفتار شيعيان نوعي شرك و ما را مشرك مي‌خواندند.

در پاسخ اين سئوال و شبهه كتاب‌هاي فراواني نوشته شده است و بزرگان فرواني در اين زمينه قلم فرسايي كرده‌اند؛ اما اين روزها برخي زائراني كه به سرزمين وحي آمده‌اند گاهي به چنين شبهاتي مواجه مي‌شوند به همين منظور جلساتي براي رفع اين شبهات از سوي دفتر بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره برگزار مي‌شود.
اين گزارش حاكي است، حجت‌الاسلام محسن اويسي كه اين روزها در مدينه منوره است و هر شب در جمع زائران به ايراد سخنراني مي‌پردازد در طي اين جلسات به شبهات مطرح شده نيز پاسخ مي‌گويد .
وي در يكي از اين جلسات به پاسخ شبهه توسل شيعه به ائمه اطهار عليهم السلام پاسخ گفته است كه متن آن در زير مي‌آيد.
همانگونه كه ميدانيد وهابيان به دليل توسلي كه شيعيان به ائمه اطهار عليهم السلام دارند آن‌ها را مشرك مي‌خوانند و به همين دليل از توسل به ائمه در حرم نبوي و بقيع جلوگيري مي‌كنند در حالي كه اعتقادات ما براساس مباني قرآني استوار است و ما نيز همان شيوه و رفتار قرآني را دنبال مي‌كنيم.
حضرت رسول اكرم (س) در اين زمينه مي‌فرمايند: يا علي، حُبُّكَ تقوي و إيمانٌ و بُغضُكَ كفرٌ و نفاقٌ. دوستي علي (ع) عين ايمان بخدا و رسول است.
و خداوند متعال در آيه ۱۳ سوهر قمر در مورد ساختار كشتي نوح نيز مي‌فرمايند: «وَحَمَلْنَاهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ»
و در ذيل اين آيه از حضرت رسول اكرم (ص) روايت شده است: «الألواح خشب السفينة ونحن الدسر» و مقصود از الواح در اين آيه چوبهاست.
الواح در اين آيه
براي تاييد اين روايت بايد عرض كنم يك سند زنده و تاريخي بر حقانيت دين اسلام و مذهب تشيع وجود دارد.
مجله رسمي و پر تيراژ «اتفاد نيزوب» شوروي كه بطور ماهانه منتشر مي‌شود، گزارش عجيب زير را كه هم از نظر باستاني بسيار ارزنده و جالب است و هم از نظر ديني عالي‌ترين دليل بر عظمت قرآن و عقائد ديني ماست، درج كرده است و به دنبال آن عده اي از نويسندگان انگليسي، مصري، پاكستاني و… آن مقاله را از روسي به انگليسي و عربي و اُرْدو ترجمه و در مجله‌ها و روزنامه‌هاي محلي خود نقل كرده اند؛ اينك ما خلاصه آنرا با توضيح درباره ارزش علمي و ديني آن را بيان مي‌كنيم:
گزارش بسيار جالب باستان شناسي شوروي درباره كشتي حضرت نوح
مجله نامبرده در شماره دوم ۱۹۵۳ مينويسد: هنگاميكه باستان شناسان روسي در منطقه اي معروف به «وادي قاف» مشغول حفاري و جستجوي آثار باستاني بودند، در اعماق زمين به چند پاره تخته قطور و پوسيده اي برخوردند كه بعداً معلوم شد اين تخته‌ها قطعات جدا شده از كشتي نوح بوده، و بر اثر تحولات دريائي و زميني در طول حدود ۵۰۰۰ سال همچنان در دل زمين باقي مانده است.
برخورد به اين تخته‌ها نظر محققين باستان شناس را آنچنان به خود جلب نمود كه دو سال ديگر به كنجكاوي و تعقيب عمليات حفاري خود پرداخته، و بالاخره در همان منطقه به يك قطعه تخته ديگري برخوردند كه به صورت لوحي طبق كليشه صفحه زير، چند سطر كوتاه از كهن‌ترين و ناشناخته‌ترين خطوط بر روي آن منقوش بود. اما بسيار شگفت آور بود كه اين تخته لوح بدون اينكه پوسيده يا متحجر شده باشد، آنچنان سالم و دست نخورده باقي مانده كه هم اكنون در موزه آثار باستاني مُسكو در معرض ديد توريست‌ها و تماشاگران خارجي و داخلي است.
بر اثر اين اكتشاف، اداره كل باستان شناسي شوروي براي تحقيق از چگونگي اين لوح و خواندن آن، هيئتي مركب از هفت نفر از مهمترين باستان شناسان و اساتيد خط شناس و زبان دان روسي و چيني را مأمور تحقيق و بررسي نموده كه نام آنها بدين گونه است:
۱ پرفسور سولي نوف، استاد زبان‌هاي قديمي و باستاني در دانشكده مسكو.
۲ ايفاهان خينو، دانشمند و استاد زبان شناس در دانشكده لولوهان چين.
۳ ميشانن لوفارنك، مدير كل آثار باستاني شوروي.
۴ تانمول گورف، استاد لغات در دانشكده كيفزو.
۵ پرفسور دي راكن، استاد باستان شناس در آكادمي علوم لنين.
۶ ايم احمد كولا، مدير تحقيقات و اكتشافات عمومي شوروي.
۷ مير كولتوف، رئيس دانشكده استالين.

اين هيئت پس از ۸ ماه تحقيق و مطالعه و مقايسه حروف آن با نمونه سائر خطوط و كلمات قديم، متفقاً گزارش زير را در اختيار باستان شناسي شوروي گذاشت:

۱ اين لوح مخطوط چوبي از جنس همان پاره تخته‌هاي مربوط به كاوش‌هاي قبلي، و كُلا متعلق به كشتي نوح بوده است؛ منتهي لوح مزبور مثل سائر تخته‌ها آنقدرها پوسيده نشده، و طوري سالم مانده كه خواندن خطهاي آن به آساني امكان پذير مي‌باشد.
۲ حروف و كلمات اين عبارات به لغت ساماني يا سامي است كه در حقيقت اُم اللغات (ريشة لغات) و به سام بن نوح منسوب مي‌باشد.
۳ معناي اين حروف و كلمات بدين شرح است:
«اي خداي من! و اي ياور من! به رحمت و كرمت مرا ياري نما! و به پاس خاطر اين نفوس مقدسه: مُحمد، إيليا (علي)، شَبَر (حَسَن)، شُبَيْر (حُسَين)، فاطِمَه، آنان كه همه بزرگان و گرامي اند، جهان به بركت آنها برپاست، به احترام نام آنها مرا ياري كن! تنها توئي كه ميتواني مرا به راه راست هدايت كني! »
بعداً دانشمند انگليسي «اين ايف ماكس»، استاد زبان‌هاي باستاني در دانشگاه منچستر، ترجمه روسي اين كلمات را به زبان انگليسي برگردانيد، و عيناً در مجله‌ها و روزنامه‌ها نقل و منتشر گرديد. سپس دانشمند و محدث عاليمقام پاكستاني حكيم سيد محمود گيلاني كه يك موقع مدير روزنامه «أهل الحَديث» پاكستان (و نخست از اهل تسنن بوده و بعداً از روي تحقيق به آئين تشيع گرائيده) آن گزارش را به زبان اُرْدو در كتابي به نام «إيليا مركز نجات اديان العالم» ترجمه و نقل كرده است. (كتاب «ايليا…» به زبان اردو). آنگاه مجله «بذره» نجف در شماره‌هاي شوال و ذوالقعدة ۱۳۸۵، سال اول، صفحه ۷۸ إلي ۸۱ زير عنوان: نامهاي مباركي كه حضرت نوح بدان توسل جست، از اردو به عربي ترجمه و نقل كرده است.

اكتشاف كشتي نوح دليلي در اثبات حقانيت مذهب تشيع

اكنون لازم مي‌نمايد بطور فشرده توجه خوانندگان ارجمند را به نكاتي چند معطوف نمائيم؛ تا بيشتر به ارزش علمي و تاريخي اين اكتشاف باستاني معتقد شوند:
۱ آنكه اكتشاف اين تخته‌ها و لوح، يكي از دلائل بر أصالت و واقعيت داستانهاي قرآن مجيد و احاديث ديني است كه مشروحاً حاكي از قضيه كشتي نوح و ماجراي آنست؛ همچنانكه مورخان اسلامي و غير اسلامي نيز نوشته اند.
۲ آنكه معتقدات شيعه درباره اهل بيت از روي تمايلات و اغراض شخصي رهبران شيعي و مؤلفين نيست، بلكه بر مبناي يك سلسله حقائق علمي و واقعيت‌هاي تاريخي است كه شيعه خود را ناگزير از تسليم در پابند شدن به آن ديده و در نتيجه پيروي اهل بيت را انتخاب كرده است.
بديهي است استمداد نوح پيامبر از خاندان رسالت و نقش نامهاي آنان بر كشتي، چند هزار سال قبل از نزول قرآن و پيدايش اسلام و انشعاب مسلمانان به فرقه‌هاي مختلف و متضاد شيعه و سني بوده، و جز از روي الهام از مبدأ اعلي و اشاره غيبي به هيچ چيز نمي‌توان آن را تفسير كرد.
درست است كه حضرت نام‌هاي مقدس: محمد(ص)، علي(ع)، حسن عليه السلام، حسين(ع) و فاطمه(س) را به عنوان دعا و به عنوان تبرك نقش بر لوح نمود؛ اما در حقيقت اين يك پيشگوئي عجيب از دوران‌هاي خيلي دور و دراز، درباره پيدايش خاندان وحي و رسالت بوده است كه با فاصله حدود ۵۰۰۰ سال پس از طوفان، قدم به عرصه گيتي گذاشتند.
جالب آنكه برخورد به يك چنين اثر باستاني در يك كشور غير ديني و به دست يك عده افراد غير مسلمان و بالاخره در محيطي اتفاق افتاده كه از نيم قرن پيش دين و عقيده به مبدأ و معاد و وحي و رسالت را كنار گذارده و تنها از ديده محدود ماديگري به جهان و آنچه در آنست مي‌نگرند. ناگفته معلوم است كه ماجراي اين لوح به نسبت ارزش و اهميتي كه از ديد باستان شناسان دنياي روز دارد، نيز ارزش ديني و مذهبي براي مسلمانان به ويژه شيعيان داشته و دارد.
لازم به تذكر است كه لوح بدست آمده هم اكنون در موزه واتيكان در "رم” قرار دارد.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین