عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۲
پایپز در اثر حمایت‌های مالی گسترده‌ای که از او شده، کاملا از واقعیت‌های جهان اسلام درون آمریکا و در خارج از این کشور دور افتاده و در حال حاضر درباره اسلام اندیشه‌های بی‌پایه‌ای پیدا کرده است.

عقیق: متن زیر برگرفته از کتاب "اسلام هراسی در غرب" اثر محمدرضا دهشیری مرور می شود

دانیل پایپز، بنیان گذار اتاق فکر خاورمیانه
دانیل پایپز کارشناسی خود را در سال 1971 و در جه دکتری را در سال 1978 از دانشگاه هاروارد در رشته تاریخ کسب کرد و 6 سال در خارج از کشور از جمله مصر به تحصیل پرداخت. پاییز که در حال حاضر 61 سال سن دارد به خوبی فرانسه صحبت می کند و می تواند متون عربی و آلمانی را درک کند. او از سوی ریاست جمهوری در پست های دولتی مانند 2 پست معاون اداره امور بورسیه های تحقیقی و عضو هیات امنای موسسه آمریکای صلح در 2003 تا 2005 منصوب شده است.
همچنین پایپز عضویت در 5 شورای سردبیری را بر عهده دارد. در بسیاری از نشست های کمیته کنگره آمریکا حضور داشته و در 5 انتخابات ریاست جمهوری در ستادها فعالیت می کرده است. دانشگاه هایی در ایالات متحده و در سوئیس هم درجه های افتخاری به وی اهدا کرده اند.
در سال 1990 پایپز مرکز خاورمیانه یا به عبارت بهتر تالار گفتگوی خاورمیانه را به عنوان سازمانی انتفاعی و مستقل بنیانگذاری کرد. این اتاق فکر در سال 2009 درآمدی بالغ بر 3 میلیون دلار داشته است.
ماموریت اصلی این مرکز ارتقای منافع جامعه آمریکا از راه انتشار، پژوهش فعالیت های رسانه ای و آموزش های عمومی بوده است. این اتاق فکر فصلنامه خاورمیانه را منتشر می کند و حمایت مالی از مراکزی دیگر چون سازمان کامپوس، سازمان نظارت بر اسلام گرایان و پروژه قضایی و پروژه واشنگتن را بر عهده دارد.
در سال های گذشته پایپز با اتاق فکر زیر نظرش فعالیت های گسترده ای درباره ی تهدید اسلام و مسلمانان در آمریکا داشته است. آندرس برویک در بیانیه معروف خود، 18 بار از پایپز و اتاق فکر خاورمیانه نام می برد و به آنها استناد می کند. با این حال هر روز منابع مالی که به این اتاق ارائه می شود، افزایش می یابد. در دهه گذشته اتاق فکر پایپز میلیون ها دلار از افرادی خیر دریافته است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بنیاد دانرز کپیتال، 2 میلیون و 300 هزار دالار
بنیاد بردلی 305 هزار دلار
بنیاد راسل بری 273 هزار دلار
بنیاد بکر 355 هزار دلار
صندوق آن کورج و صندوق خانوادگی رُزن والد، 2 میلیون و 320 هزار و 299 دلار.
آشکار است که پایپز در فعالیت هایش بارها از اعتبار علمی و دانشگاهی خود استفاده کرده است و می توان او را یکی از افراد مهم دانشگاهی به شمار می آورد، اما در اثر حمایت های مالی گسترده ای که در سال های گذشته از او شده است به نظر می رسد به طور کامل از واقعیت های جهان اسلام درون آمریکا و در خارج از این کشور دور افتاده و در حال حاضر درباره اسلام در ایالات متحده نظریه ها و اندیشه های بی پایه ای پیدا کرده است. اجازه دهید روند پر فراز و نشیب او را از هنگامی که یک استاد دانشگاه قابل احترام بود حالا که به یکی از وزنه های شبکه اسلام هراسی در آمریکا تبدیل شده است مرور و بررسی می کنیم.

پایپز همواره به درجات دانشگاهی اش درباره اسلام افتخار می کرده است وی در سال 1973 درجه دکتری خود را در رشته تاریخ اسلام در قرون وسطی به دست آورده است. اما فعالیت های بعدی او به ویژه پس از 11 سپتامیر 2001 و حملات تروریستی به نیویورک و واشنگتن با چالش ها و پرسش های بسیاری مواجه بوده است. "کریستوفر هیچنز" یکی از روزنامه نگاران بشدت منتقد اسلام به این نکته اشاره می کند که دانیل پایپز مرد صلح و سارش نیست. هیچنز به این نتیجه می رسد که پایپز بیش از اندازه درگیر نفرت شده است، تا اندازه ای که دیگر توانایی تشخیص افکار خوب و راهگشا را در جهان اسلام ندارد.
در سال 2002 پایپز مرکز کامپوس را برای رصد و نظارت بر کار استادان دانشگاه بنیانگذاری کرد؛ استادانی که با جهان بینی سیاسی پایپز همخوانی نداشتند. این وب سایت موجب راه اندازی وب سایتی دیگر در سال 2003 برای شناسایی عناصر فعال سیاسی جناح چپ از سوی مرکز دیوید هاروتیس شد که هر دو سایت در ادامه فعالیت های خود محتوای مشترکی منتشر کردند. کتاب پایپز در سال 2003 یا نام "اسلام شبه نظامی به آمریکا می رسد" یکی از نخستین کتاب هایی بود که خطر رخنه اسلام شبه نظامی را به آمریکا گوشزد می کرد.
وی در این کتاب معتقد است همه مهاجران، سنت ها و عقاید عجیب و غریبی را با خود به آمریکا می آورند اما سنت هایی که مسلمانان با خود به آمریکا آورده اند، دردسرسازتر از همه مهاجران است. گزارش مرکز پژوهشی "پیو" در سال 2007 به طور کامل نتایج مغایر با این ادعا را به دست آورده و معتقد است پژوهش جامع و ملی از مسلمانان آمریکا این نکته را نشان می دهد که این افراد (یعنی مهاجران و مسلمانان) در دل جامعه آمریکا همگون شدند و از زندگی خود راضی هستند و روندی معتدل را در برابر موضوعات موجود میان آمریکا به ویژه مبارزه بین مسلمانان و غربی ها در پیش گرفتند.

 

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین