عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
گزارش عقیق درباره یک سالگی برنامه «آئینه خانه»
«آینه خانه» سرسرایی است که برای ایرانی ها نقطه خاصی در خانه های بزرگ بوده و البته در انتخاب این نام، نیم نگاهی هم به «آیین خانه» یا سبک زندگی هم داشته ایم تا بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.
عقیق: قدیم ها وقتی مردم می خواستند از سخنان یک روحانی صاحب نفس بهره ببرند، فقط یک راه داشتند، باید خودشان را به مسجد و هیات می رساندند تا مسائل و دغدغه هایشان را مطرح کنند و پاسخ سوال هایشان را بگیرند، اما حالا به برکت رسانه ها، این روش سنتی تغییراتی کرده و امروز بسیاری از روحانیون از طریق رسانه ها برای مردم سخن می گویند، روشی که مخاطب میلیونی دارد و در سال های اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. هر چند که به هنوز هم بهترین روش همان شیوه سنتی است، اما نمی توان تاثرات این «منبرهای شیشه ای» را نا دیده گرفت
.

یکی از برنامه های محبوب رسانه ملی که در یک سال اخیر به صورت هفتگی از شبکه دوم سیما پخش می شود، مجموعه «آئینه خانه» است که سه شنبه شب ها با محوریت حجت الاسلام شهاب مرادی پخش می شود. اثرگذاری این برنامه البته دلایل دیگری هم دارد؛ این برنامه هم یک مجری هیاتی دارد و هم یک تهیه کننده ولایی. رسالت بوذری، مجری شناخته شده برنامه های دینی رسانه ملی در طول یک سال اخیر، توانسته بسیاری از دغدغه های دینی مردم را با روحانی برنامه مطرح و آنها را به طرح و بررسی بگذارد. سید علی احمدی تهیه کننده برنامه نیز با ایجاد یک ترکیب کارآمد رسانه ای، بدون تردید نقش بسیار موثری در اثرگذاری این برنامه داشته است.

عقیق به مناسبت یک سالگی این برنامه دینی، گفت و گویی با سازندگان آن ترتیب داده که در ادامه می توانید آن را بخوانید


سید علی احمدی تهیه کننده

آینه خانه گپ شبانه ای است برای آشنایی با ظرایف زندگی

سید علی احمدی، تهیه کننده برنامه آینه خانه، درباره نامگذاری این برنامه می گوید: «آینه خانه» سرسرایی است که برای ایرانی ها نقطه خاصی در خانه های بزرگ بوده و البته در انتخاب این نام، نیم نگاهی هم به «آیین خانه» یا سبک زندگی هم داشته ایم تا بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

او، آینه خانه را گپ و گفت شبانه ای معرفی می کند که برای آشنا شدن با ظرایف زندگی فعالیت دارد. احمدی ضمن اشاره به پخش چهلمین قسمت برنامه آینه خانه در جشن یک سالگی آن، تصریح می کند: طبق برنامه از پیش تعیین شده، در طول یک سال باید 52 قسمت از آینه خانه ضبط و پخش می شد. اما به دلیل تداخل با برخی روزهای تعطیل مانند عید نوروز، در این هفته که برنامه یک ساله می شود، چهلمین قسمت آینه خانه را اجرا می کنیم. عدد چهل هم عدد مقدسی است و ما هم حس می کنیم در چهلمین قسمت، برنامه به بلوغ رسیده و مخاطب خود را پیدا کرده است.

تهیه کننده برنامه آینه خانه، باز کردن گره های اعتقادی و دینی مردم با بیانی نرم و شیوا را به عنوان اصلی ترین رویکرد این برنامه دانسته و می گوید: به دلیل نوع نگرش حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس برنامه، و دیدگاه ویژه ایشان بر مسائل اجتماعی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، سطح توقع مخاطب از این برنامه بالا رفته است. به طوری که گاهی پرسش های مخاطبان به مسائل بغرنج آنها در حوزه های گوناگون مربوط می شود.

او همچنین دسته بندی موضوعات را راهکار مناسبی در پرداختن به آنها در برنامه دانسته و یادآوری می کند: موضوعاتی که در آینه خانه به آنها پرداخته می شود عمدتا در حوزه شناخت گناه، توبه حقیقی، وسواس های ذهنی درباره گناه و شناخت گناه واقعی و غیر واقعی است تا سبک زندگی دینی که بر ترک معصیت بنا نهاده می شود، به درستی پایه ریزی شود. البته گاهی موضوعات برنامه متناسب با روزهای خاص بود. به عنوان مثال در ایام ماه مبارک رمضان یا دهه فجر، گفتگوها طبق ظرف زمانی انجام می شد.

احمدی ضمن اشاره به لزوم تداوم این برنامه، تصریح می کند: برنامه ای با زمان نیم ساعت در هفته، ظرفیت پرداختن به تمام مسائل اعتقادی را ندارد و به همین دلیل لازم است از راه استمرار و تداوم، در حد امکان در این حوزه فعالیت کنیم تا حتی المقدور به پرسش های مخاطبان در این بخش پاسخ داده شود.


رسالت بوذری مجری برنامه آینه خانه

دغدغه خداشناسی داریم

رسالت بوذری، مجری برنامه آیینه خانه، درباره فعالیت یک ساله دست اندرکاران این برنامه می گوید: سعی کردیم به اندازه بضاعت خودمان مطالبی را مطرح کنیم که مردم کمتر شنیده اند. از جمله اینکه در بیشتر برنامه ها وقتی حرف از مهربانی خدا می شود، نگاه غریبی در مردم ایجاد می شود و تعجب می کنند. به نظر می رسد آنقدر که خدای جبار و قهار را برای شان معرفی کرده اند، خدای رحمان و رحیم را نمی شناسند.

بوذری تلاش برای شناساندن نام ها و صفت های رحمت آور خدای تعالی به مردم را به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های خود و همکارانش در طول یک سال گذشته مطرح کرده و ادامه می دهد: در یکی از احادیث قدسی از خداوند متعال نقل شده که: اگر بندگان گنهکار من می دانستند چقدر نسبت به آنها اشتیاق دارم، از شوق جان می دادند. ما هم تلاش کرده ایم که در برنامه آینه خانه تا حد توان مان خدای یکتا را از این جهت بشناسیم.

.

او با اشاره به تاثیرگذاری تلاش ها در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و دینی، تصریح می کند: به عنوان مجری برنامه آینه خانه، توانسته ام تلنگر این برنامه به مخاطبان را ببینم. پیامک ها، نامه ها و حتی برخوردها در سطح شهر نمونه های گوناگونی از اثرگذاری این برنامه را مشخص کرده است. از پیامی درباره خودداری خانمی از خودکشی گرفته تا انواع تحولات روحی مردم را شاهد بودیم و خدا را بابت این اتفاق مبارک شاکریم.

مجری برنامه آینه خانه تاکید می کند: از ابتدای شروع کار در این برنامه قصد زیر و رو کردن افکار و نیت های مردم را نداشتیم، بلکه دغدغه این را داشتیم که تلنگری ایجاد کنیم تا با یک لحظه فکر کردن و اندیشیدن به خود بیایند و رابطه ها با خدا تصحیح شود.

او ضمن ابراز خرسندی از موفقیت برنامه آینه خانه، ادامه می دهد: نکته مهم این است که این گونه برنامه ها پایدار و مستمر باشند تا به نتیجه برسند. آینه خانه هم به دلیل همین استمرار و پخش نسبتا مرتب در ساعت مشخصی در طول هفته، مخاطبان بسیاری را جلب کرده و اثرگذار بوده است. ضمن اینکه گویش متفاوت و نحوه ارائه مطالب به طور منسجم و منظم توسط حجت الاسلام شهاب مرادی در جلب مخاطب و اثرگذاری برنامه بسیار مهم بوده است.

بخشش خداوند تعجب ندارد

بوذری در ادامه به طرح موضوع بخشش خداوند متعال توسط حجت الاسلام والمسلمین مرادی اشاره کرده و می گوید: وقتی کارشناس برنامه به گناهان کبیره از جمله زنا اشاره کرد و گفت «اگر کسی پشیمان شده و توبه کند، خداوند او را می بخشد»، پیامک های بسیاری به دست مان رسید و مردم با شمردن گناهان شان می پرسیدند یعنی خدا این گناهان را هم می بخشد؟! ما باز هم تاکید می کردیم که خدا همه را می بخشد. به نظر می رسد خدا این گونه به مردم شناسانده نشده و از او می ترسند.

او تاکید می کند: لازم است در رسانه ها بر روایت هایی مبنی بر بخشش و رحمت خداوند تاکید شود تا همه بدانند خداوند آغوش بازی برای پذیرش بندگانش دارد و این آغوش برای گناهکاران بازتر است.

مجری برنامه آینه خانه ادامه می دهد: گاهی مردم می گویند تصور می کنند خدا به دلیل گناهان شان با آنها قهر کرده و آنها با این تصور دیگر به سراغ خدا نمی روند! درحالیکه باید این نوع دیدگاه مورد توجه رسانه ها به خصوص صدا و سیما باشد و سعی کنند به این موارد بیشتر بپردازند تا به پرسش های اعتقادی مردم پاسخ داده شود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
11
بسم الله
واقعا عاليه!
مخصوصا صحبتاي استاد بزرگوارم حاج آقاي مرادي!
اين چند هفته كه كلاس نداشتيم باهاشون بيشتر با آيينه خانه مأنوس شديم...
ايشالله همشون زير سايه ي ارباب بي كفن باشن
ياعلى
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
8
سلام ممنونم از عقیق .مبارک باشه سالگرد برنامه بی نظیر آیینه خانه هم به آقای رسالت بوذری هم حاج آقا مرادی
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
0
2
سلام خیلی این برنامرو دوست و خیلی ازش آموختم.اجرای رسالت بوذری هم درجه یکه...
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
0
0
آقا سید علی احمدی نگاه دقیقی داره
من کم و بیش ایشون رو میشناسم
دغدغه ایشون روضه و اهلبیت علیهم السلامه
انشالله همه نوکرای ارباب موفق باشن
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین