عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۹
دقایقی با قرآن...
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر قدمی که مومن به سوی نماز جمعه برمی دارد، خداوند هول و هراس روز قیامت را از او کم می کند.

عقیق: اولین اقدام پیامبر اکرم (ص) پس از هجرت به مدینه، اقامه نماز جمعه بود. نمازی که دعوت به آن با جمله "یا ایها الذین آمنوا" شروع شده است.
نمازی که با جمله "فاسعوا الی ذکر الله" مردم به اقامه آن ترغیب شده اند. نمازی که فرمان ترک داد و ستد را به همراه دارد.
نمازی که در روایات، هم وزن حج شمرده شده است. "علیک بالجمعه فانها حج المساکین"(تهذیب، ج3، ص237)
نمازی که بعد از خطبه آن دعا مستجاب می شود (وسائل، ج 5، ص 46) و با تکیه امام جمعه به اسلحه اقامه می شود.
نمازی که سبک شمردن و استخفاف آن نشانه نفاق شمرده می شود و در آن امام جمعه باید مردم را به تقوا سفارش کند. نمازی که در آن مردم از مسائل جهان آگاه می شوند. نمازی که باید به جماعت برگزار شود و نمی توان آن را فردی خواند.
نمازی که سفارش شده تسهیلات لازم برای حضور زندانیان مالی در آن فراهم شود. (وسائل، ج 5، ص 36)
نمازی که سزاوار است سفر به خاطر حضور در آن به تاخیر افتد. آنچنان که حضرت علی(ع) در نامه ای به حارث همدانی می فرمایند: روز جمعه مسافرت مکن تا در نماز حاضر شوی مگر سفری که در راه خدا باشد و یا کاری که به انجام آن معذوری. (نهج البلاغه، نامه69)
نمازی که سفارش شده از روز قبل، خود را برای حضور در آن آماده کنید. حضرت علی (ع) از اینکه روز پنجشنبه دارویی مصرف کنند که سبب ضعف (و عدم شرکت در نماز) در روز جمعه شود، مردم را نهی می کردند (بحار، ج 89، ص 197) و امام باقر (ع) در وصف یاران پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آنان از روز پنجشنبه خود را برای نماز جمعه آماده می کردند. (وسائل، ج 5، ص 46)
نمازی که ثواب شرکت در آن برای مسافر بیش از ثواب افرادی است که مقیم آن شهر هستند. نمازی که یک شب مانده به اقامه آن، به تلاوت آیات سفارش شده است. در روایات سفارش شده که در نماز مغرب شب جمعه، سوره جمعه تلاوت شود که به نوعی تذکر و یادآوری و آماده شدن برای نماز جمعه است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر قدمی که مومن به سوی نماز جمعه برمی دارد، خداوند هول و هراس روز قیامت را از او کم می کند. (مستدرک الوسائل، ج 6، ص42)
نماز جمعه کفاره گناهانی است که انسان در طول هفته انجام می دهد، البته مادامی که گناهان کبیره را رها کند. (بحار، ج 89، ص 256)
کسی که کارگری را اجیر کرده او را از رفتن به نماز جمعه باز ندارد که گناه می کند.
هر کس سه جمعه پی درپی بدون عذر موجه نماز جمعه را ترک کند، نام او به عنوان منافق ثبت می شود "من ترک الجمعه ثلاثه متتابعه لغیر عله کتب منافقا" (مستدرک الوسائل، ج 8، ص 407)
در روایت دیگری می خوانیم هر کس به غیر از بیماری و عذر موجه دیگری سه جمعه در نماز جمعه حضور نیابد، خداوند بر قلب او مهر می زند. (کنزالعمال، حدیث(21147
هر کس نتوانست در نماز جمعه شرکت کند، پس مبلغی را صدقه بدهد تا کفاره عدم حضور او در نماز جمعه باشد. (کنز العمال، حدیث21139)
رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: هر کس در زمان حیات و یا پس از مرگ من، نماز جمعه را از روی انکار یا استخفاف و سبک شمردن ترک کند، خداوند کارش را جمع نمی کند، در امورش برکت قرار نمی دهد و حج و صدقه او قبول نیست، مگر آنکه توبه کند. (مستدرک الوسائل، ج 6، 10ص(
هنگامی که امام جمعه برای خواندن خطبه می ایستد، بر مردم لازم است که سکوت کنند و نماز نخوانند و با ادب بنشینند. (کنز العمال، ج 7، ص746)

منبع:قدس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین