۲۹ دی ۱۴۰۳ ۱۹ رجب ۱۴۴۶ - ۲۶ : ۱۶
عقیق:احادیث در فضیلت آن بیش از حدّ و خارج از شماره است:
از حضرت صادق(ع) روایت شده است:ما کودکان خود را به تسبیح حضرت فاطمه (س) امر مى کنیم،چنانکه ایشان را به نماز دستور مى دهیم،بنابراین آن را ترک مکن،که هرکه بر آن مداومت کند،شقّى و بدبخت نمى شود.
در روایات معتبر وارد شده:ذکر کثیرى که خدا،در قرآن به آن امر فرموده،تسبیح حضرت فاطمه(س) است،و هرکه بعد از هر نماز،مداومت بر آن داشته باشد،خدا را بسیار یاد کرده،و به آیه فاذکروا للّه ذکرا کثیرا عمل کرده است.
به سند معتبر از حضرت باقر(ع) روایت شده:هر که تسبیح فاطمه(س) را بگوید،و بعد از آن استغفار کند، خدا او را بیامرزد،و آن را بر زبان صد است،و در میزان عمل هزار،و شیطان را دور مىکند،و خدا را خشنود مىنماید.
به سندهاى صحیح از حضرت صادق(ع) روایت شده:هرکه تسبیح فاطمه(س) را پس از هر نماز بگوید،پیش از آنکه پاها را از حالت نماز بگرداند،آمرزیده شود،و برایش بهشت واجب مىشود.
و در حدیث معتبر دیگرى فرمود: پس از هر نماز،تسبیح فاطمه را خواندن،نزد من بهتر است از آنکه در هر روز هزار رکعت نماز بخوانند.
در روایت معتبرى از حضرت باقر(ع) نقل شده:به
چیزى از تسبیح و تمجید،عبادت الهى انجام نشده که بهتر از تسبیح فاطمه(س) باشد،و اگر چیزى از آن بهتر بود،حضرت رسول(ص) آن را
به فاطمه(س) عطا مى فرمود.و احادیث در فضل آن، زیاده از آن است،که
بتوان در این رساله ایرا نمود،و در کیفیّت آن اختلافى در احادیث دیده مىشود،و اشهر
و اظهر[مشهورتر و محتملتر]آن است،که سىوچهار مرتبه اللّه اکبر و سىوسه مرتبه
الحمد للّه و سىوسه مرتبه سبحان اللّه بگوید. و در بعضى از روایات سبحان اللّه
پیش از الحمد للّه وارد شده،و بعضى از علما به این صورت جمع بین روایات کردهاند،که
پس از نماز به طریق اول بخواند،و هنگام خوابیدن به صورت دوم،و ظاهرا انجام دادنش
در هر وقت، به طریق اول که مشهور است بهتر است.و مستحبّ است بعد از تمام شدن
تسبیح،یک مرتبه لا اله الاّ اللّه بگوید، چنانکه از حضرت صادق(ع) روایت
شده:هرکه پس از هر نماز واجب،تسبیح حضرت فاطمه(س) را بجا آورد،و به
دنبال آن یک مرتبه بگوید لا اله الاّ اللّه خدا او را بیامرزد،
پی نوشت:
نقل از مفاتیح الجنان محدث قمی حاج شبخ عباس قمی
منبع:قدس
211008