عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰
رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران:
امروز اسلام ناب از سه ظرفیت بزرگ در جغرافیای سیاسی جهان برخوردار است، در درجه اول اندیشه الهی در مقابل تفکر لایک و سکولار است، در درجه دوم تفکر امامت است که مرجع پویا برای استمداد و مدیریت راهبردی مسلمانان به شمار می رود. در واقع امامت، زنده نگه داشتن دین است، امامت به این معنا است که دین در هیچ مقطعی با بن بست فکری روبرو نمی‌شود و همیشه راهبردی برای پاسخ دارد و سلسله مراتب فکری را ایجاد می‌کند که به حکمت، عقل و جامعیت احترام گذاشته می‌شود. ظرفیت سوم عدالت گرایی و آخرت گرایی به عنوان مرجع تقویت کار است

عقیق: حجت الاسلام سیدسعید رضا عاملی در همایش «ژئوپلیتیک شیعه» اظهار کرد: شیعه ادامه دهنده مسیر اسلام و دریافت کننده پیام کامل اسلام است. تفسیر تشیع به گونه‌ای است که آن را مذهبی از اسلام بیان کنند اما این امر محصول جداسازی‌هایی است که اسلام را در حصار انحراف قرار می‌دهد و تشیع در حقله مصرف خاص منعکس می‌کند.

او به موضوع تشیع چیست و شیعه کیست، اشاره کرد و گفت: جداسازی بین اسلام و تشیع یک نیرنگ تاریخی است. فرقه سازی شیعه و کوچک سازی یک جریانی که پیروی از اسلام ناب می‌کند و ادامه دهنده سنت پیامبر است، یک خطای بزرگ است.

عاملی افزود: امام(ره) از تعبیری به نام "اسلام ناب" استفاده می‌کردند، اسلام ناب همان اسلام کاملی است که خدشه‌های بنی امیه‌گری به آن وارد نشده است.

عاملی با بیان اینکه ماهیت تشیع، همان ماهیت اسلام کامل است، گفت: ماهیت تشیع بر سه اصل ولایت ا...، ولایت پیامبر و ولایت معصومین استوار است که برگرفته از آیات قرآن کریم و پیام اسلام است، پیامی که خداوند در قرآن آورده است.

او در مورد مفهوم جغرافیای سیاسی گفت: جغرافیای سیاسی از رابطه قدرت با جغرافیا و ظرفیت‌های نهفته شده و قدرت در یک قلمرو جغرافیایی در سطح ملی و منطقه‌ای و جهانی سخن می‌گوید. قدرت جغرافیایی تنها با جغرافیا مرتبط نیست، مکان موضوعیت و جایگاه استراتژیک جغرافیا اهمیت دارد. دسترسی به آب‌های بزرگ و موقعیت آب و هوایی، منابعی که در طبیعت وجود دارد، قدرت طبیعت هستند ولی آنچه که در جغرافیای سیاسی به جغرافیا معنا و قدرت می‌دهد، میراث فرهنگی، دینی و اقتصادی و سیاسی است.

عاملی با بیان اینکه پیام پیامبر، پیام قدرتی نیست و پیام پذیرفته شده است، گفت: پیام اسلام پیام قدرت به آن معنا که در جهان سیاست، معنا پیدا می‌کند و برخاسته از دسترسی به منابع مالی و نظامی و سیاسی تعبیر می شود، نیست؛ بلکه پیامی است که پذیرفته می‌شود و برای آن پیام کرنش می‌شود و در یک اسلام کامل خودش را بیان می‌کند؛ لذا در جغرافیای شیعه مرجع اصلی قدرت محتوای اندیشه و آن پیام است.

او تصریح کرد: متاسفانه اسلام و تشیع قربانی سلطه بازنمایی غرب است، خصوصاً در مورد پیروان اهل بیت و اسلام ناب سه تبعیض به وجود آمده است؛ یک تبعیض با ایران هراسی اتفاق افتاده یک تبعیض با اسلام هراسی و یک تبعیض با شیعه هراسی اتفاق افتاده است.

رییس دانشکده مطالعات جهان با تاکید بر اینکه ژئوپلیتیک از موقعیت‌ها بحث می‌کند و کوچک سازیی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، قابل مقایسه با هیچ کوچک سازی نیست، گفت:

عاملی با بیان اینکه فقدان معنای اصیل زندگی در جهان برای جغرافیای سیاسی اسلام ظرفیت بسیار بزرگی است، اظهار کرد: جهان دچار فقدان معناست، اسلام هراسی امروزه برای ما بسیار مهم شده است ولی این گفتمان گفتمان اصلی نیست. اسلام هراسی گفتمان اصلی غرب نیست بلکه بعد از 11 سپتامبر اسلام هراسی تبدیل به یک گفتمان جدی در ادبیات آکادمی غرب شده است، ولی مهم‌ترین گفتمان آکادمی‌های غرب از 1949 تا 2009 گفتمان اسلام تجدد و لیبرالیسم، است که گفتمانی مهمی است.

او در ادامه افزود: امروز اسلام ناب از سه ظرفیت بزرگ در جغرافیای سیاسی جهان برخوردار است، در درجه اول اندیشه الهی در مقابل تفکر لایک و سکولار است، در درجه دوم تفکر امامت است که مرجع پویا برای استمداد و مدیریت راهبردی مسلمانان به شمار می رود. امامت در واقع زنده نگه داشتن دین است، امامت به این معنا است که دین در هیچ مقطعی با بن بست فکری روبرو نمی‌شود و همیشه راهبردی برای پاسخ دارد و سلسله مراتب فکری را ایجاد می‌کند که به حکمت، عقل و جامعیت احترام گذاشته می‌شود. ظرفیت سوم عدالت گرایی و آخرت گرایی به عنوان مرجع تقویت کار است.

او در پایان گفت: اسلام ناب و عدالت گرایی فراگیر، راهبردی است که جغرافیای سیاسی متفاوتی را در دنیا رقم خواهد زد، گفتمان اسلام ناب مهم‌ترین راهبرد برای تقویت قدرت در جغرافیای سیاسی جهان اسلام و غیر اسلام بود. در این روند هم ذهنیت و هم افکار عمومی و هم جهان مجازی و البته واقعیت عینی جهان اسلام بر محور الگوی اسلامی پیشرفت می‌تواند مرجع قدرت عدالت جویانه در جهان باشد، عمل و رفتار و محوریت اخلاق در زندگی اجتماعی ما کانونی‌ترین نکاتی است که می‌تواند به بازنمایی جهان مجازی و جهان ذهنیت این جغرافیا معنا دهد.


منبع: شفقنا

کدخبرنگار:212004


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین