۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۴ : ۰۴
عقیق: مرحوم
علیاکبر پرورش از پیشکسوتان انقلاب اسلامی و کانون مبارزان انقلاب در اصفهان و
وزیر آموزش و پرورش در دولت شهید باهنر بود که علاوه بر خدمات شایان توجه به
انقلاب، در حوزه علوم قرآنی نیز فعالیتهای بسیاری داشت، بسیاری از جوانان و
نوجوانان نسل اول و دوم انقلاب از کلاسهای درس نهج البلاغه و تفسیر قرآن او بهرهمند
شدهاند.
پس از وفات مرحوم پرورش شخصیتهای سیاسی و علمای اسلام
درباره ابعاد مختلف شخصیت ایشان اظهار نظر کردند، اما فعالیتهای وی در حوزه قرآن
از جمله مهمترین ابعاد زندگی پرورش است که در اکثر اظهار نظرها مشاهده میشود.
تصاویر ذیل مربوط به پرسش مرحوم پرورش از علامه طباطبایی
درباره تفسیر آیات 30 تا 34 سوره «ص»
است، وی در نامهای که 14 فروردین سال 1341 به علامه
طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نوشته است، خواستار پاسخ علامه به چند اشکالی که در
تفسیر این آیات برایش پیش آمده شده است. وی پرسیده است: «ضمیر در عبارت
«تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ» و «رُدُّوهَا عَلَيَّ» به چه مرجعی بازمیگردد؟ و مفهوم «فَطَفِقَ مَسْحًا
بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ» چیست؟».
پرورش همچنین در ادامه مینویسد: «ملاحظه نمودم که
ظاهراً حضرتعالی با توجه به اقوال مختلف مفسرین که نقل فرمودهاید، خودتان نیز
مرجع ضمیر را در «تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ» شمس میدانید و در ««رُدُّوهَا
عَلَيَّ» به شمس و ملائکه، اگر چنین است و من اشتباه نفهمیدهام، استدعا میکنم که
بذل رحمتی فرموده و چند اشکالی را که در این زمینه ایجاد میشود پاسخ فرمایید.
1 ــ با توجه به اینکه لفظ شمس در آیات ذکر نشده به چه
مجوزی مرجع ضمیر را حکمی بگیریم و بخواهیم با ذکر مقدماتی برخلاف سیاق عبارت فصیح،
مرجع ضمیر را در «تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ» به شمس برگردانیم.
2 ــ در««رُدُّوهَا عَلَيَّ» چرا مرجع ضمیر را ملائکه
بگیریم و مگر ملائکه چه قدرتی دارند که رد شمس کنند و آیا سزاوار است پیغمبری
مانند حضرت سلیمان رد شمس را از ملائکه خواستار گردد و...».
علامه طباطبایی نیز پس از دریافت نامه مذکور در نامهای
پاسخ مرحوم پرورش را بهصورت مبسوط مطرح کرده است.