عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
حضرت يعقوب(ع) به قدرى از فراق يوسف گريه نمود كه بينائى چشم خود را از دست داد و...

عقیق: حضرت صادق (ع) فرمود: پنج نفر بودند كه بسيار گريه كردند:

1- حضرت آدم بقدرى از فراق بهشت گريه كرد كه اثر اشك در گونه هاى صورت مباركش باقى ماند- حضرت يعقوب(ع) به قدرى از فراق يوسف گريه نمود كه بينائى چشم خود را از دست داد و... يوسف(ع) به اندازه اى از فراق پدر خويش اشك ريخت كه اهل زندان از گريه او ناراحت شدند و به آن بزرگوار گفتند: يا شب گريه كن و روز ساكت باش يا روز گريه كن و شب آرام باش ، و آن بزرگوار اين پيشنهاد را پذيرفت .

4- حضرت فاطمه(س) دختر پيامبر(ص) ، بقدرى از فراق پدر گريه نمود كه اهل مدينه از گريه آن بانوى بى نظير خسته شدند و به آن مظلومه گفتند: تو ما را به علت كثرت گريه ات خسته كردى ! بعد آن بانو به سوى قبر شهدا مى رفت و به اندازه تشفى قلب اشك مى ريخت و بر مى گشت .

5- حضرت على ابن الحسين(ع) مدت 20 سال يا چهل سال بر پدر بزرگوارش گريه مى كرد، هيچ گاه طعامى جلو آن حضرت نهاده نمى شد مگر اينكه اشك مى ريخت ، كار به جائى رسيده بود كه غلام آن بزرگوار به آن حضرت مى گفت : يا بن رسول الله من مى ترسم كه تو خود را از گريه هلاك نمائى !

امام(ع) در جوابش فرمود: جز اين نيست كه من غم و اندوه خود را به شكايت مى كنم ، من چيزهائى از خدا مى دانم كه شما نمى دانيد، من هيچ گاه به ياد قتلگاه فرزندان فاطمه نمى آيم مگر اينكه گريه راه گلويم را مسدود مى نمايد.

در روايت ديگر آمده كه امام سجاد(ع) به غلام خود فرمودند: يعقوب پيامبر بود، پسر پيغمبر بود، خداوند دوازده پسر به او عطا فرمود، يكى از آنها از پيش چشمش پنهان بود، آنقدر گريه كرد كه چشمش نابينا و كمرش خميده شد و موى سرش سفيد شد و حال آنكه پسرش زنده بود.
اما من پدر و برادرم را هفده نفر از خويشانم را ديدم همه كشته شده روى خاك افتادند، چگونه گريه ام كم شود و حزنم برطرف گردد.


پی نوشت:

تفسير آسان : ج 8، ص 112 از خصال شيخ صدوق . ثمرات الحياة : ج 3

منبع:جام

211008


 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین