عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
قدم به قدم تا عاشورا/
گروه ویژه ای از ملائکه برای همیشه درحرم حاضرند و به عزاداری و صلوات بر آن حضرت مشغولند تا با ظهور حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله فرجه الشریف به آن حضرت ملحق شوند. امام صادق(ع) فرمود: « بین قبر امام حسین(ع) تا آسمان هفتم، محل رفت و آمد فرشتگان است.»

عقیق: ارباب من حسین جان! حالا که چهل قدم مانده! تا عزادار شدنم، تا سینه چاکی ام، پس بگذار به استقبالت بیایم اربابم و ورودی شهر کرب و بلا سجده به قدمگاهت بزنم که اربابم حالا که داری برای بندگی خدا آماده میشوی این من نا چیز، این من کمترین می آیم و چله نشینی را آغاز میکنم تا بگویم هر روز روایتی از سرشت آسمانیت را...فرشتگان موجوداتی نورانی هستند که بیشترین افراد مخلوقات را تشکیل می دهند. لذا توجه آنها به یک مکان، و آمد و شد آنها بیانگر اهمیت آنجاست.

کربلا از دیرباز محل تجمع و رفت و آمد ملائکه بوده است. سالهای سال قبل از شهادت جگر گوشه پیامبرصلی الله علیه و آله با این سرزمین مأنوس بوده اند، هنگام تجهیز در مراسم نماز و به خاک سپردن آن حضرت شرکت نموده و پس از آن نیز مفتخرند که از جانب خدای تعالی به آنها اذن زیارت داده شود. لذا بین حرم آن حضرت و آسمان هفتم محل پایین آمدن و بالا رفتن ملائکه است و بدون هیچ خستگی با حالتی خاص که حاکی از حزن و اندوه آنها در شهادت امام حسین(ع) است به به زیارت مشرف شده و به گریه و عزاداری مشغول می شوند، و در شب و روز جمعه برای ذکر فضایل و مقام و منزلت آن گرامی گرد یکدیگر می آیند. جبرئیل و میکائیل علیهما السلام که دو فرشته مقرب درگاه حق تعالی هستند، هر شب به زیارت کربلا می روند.

گروه ویژه ای از ملائکه برای همیشه درحرم حاضرند و به عزاداری و صلوات بر آن حضرت مشغولند تا با ظهور حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله فرجه الشریف به آن حضرت ملحق شوند. امام صادق(ع) فرمود: « بین قبر امام حسین(ع) تا آسمان هفتم، محل رفت و آمد فرشتگان است.»  و فرمودند: « از آن جاست ( یعنی کربلا) محل عروج ملائکه به سوی آسمان. هیچ ملک مقرب و پیامبر مرسلی نیست، مگر این که از خداوند اجازه می گیرد تا به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود. پس ( همیشه چنین است که) گروهی فرود آمده و گروهی بالا می روند.»  و نیز از آن حضرت نقل است که : « آگاه باشید که، هزار سال پیش از دفن جدم امام حسین(ع) در کربلا، فرشتگان به زیارت آن جا رفته اند. هیچ شبی نیست مگر اینکه جبرئیل و میکائیل علیهما السلام به زیارت آن حضرت می روند». سپس به راوی فرمودند: « سعی کن این محل از وجود تو خالی نباشد.»

در روایت دیگر از آن حضرت چنین آمده است: « مگر نمی دانی که خداوند هزار هزار فرشته پریشان و غبار آلود دارد، که گریه کنان به زیارت امام حسین(ع) مشرف می شوند و هیچگاه خسته و سست نمی شوند».

و فرمودند: « خدای متعال از روز شهادت امام حسین(ع) هفتاد هزار فرشته را نزد آن حضرت موکل نموده که هر روز بر آن حضرت صلوات می فرستند و طلب رحمت می کنند تا آن زمانی که بخواهد.»

اسحاق بن عمار گوید: « خدمت امام صادق عرض کردم: شب عرفه کربلا بودم. سه یا چهار هزار نفر _ و بنا بر روایت دیگری حدود پنجاه هزار نفر _ را دیدم با صورتهایی زیبا و بویی خوش که تمام شب مشغول نماز بودند. ولی پس از طلوع فجر سر به سجده نهاده بودم و وقتی سر برداشتم از آنها هیچ خبری نبود. حضرت فرمودند: « اینان فرشتگانی هستند که تا قیامت کنار قبر حضرتش خواهند بود.»

در زیارتی که علامه مجلسی از سید بن طاووس نقل کرده،چنین آمده است: « سلام بر ( آن بزرگواری که) ...فرشتگان آسمان بر او نماز گزارده و او را به خاک سپردند».

در زیارت دیگری که شیخ طوسی روایت کرده، خطاب به شهدای کربلا چنین آمده است: « فرشتگان برای شما گریه کرده و شما را در میان گرفتند و در لشگر گاه شما مسکن گزیده و مکان شهادت شما را محل دائمی خویش قرار دادند. به شما احترام کرده و بالهای خویش را بر شما گسترانیدند، و تا قیامت از شما جدا نخواهند شد» .

در روایت های زیادی از امام صادق(ع) نقل شده که فرموده: « چهار هزار فرشته گرد آلود و پریشان حال نزد قبر امام حسین(ع) هستند که تا قیامت برای حضرت می گریند».

خطیب خوارزمی از علمای بزرگ اهل سنت، نقل می کند که وقتی کعب الأحبار از شهادت امام حسین(ع) پیشگویی می کرد قسم یاد کرد که گروهی از فرشتگان آسمانها تا آخر روزگار بر او خواهند گریست. سپس گفت: هیچ پیامبری نبوده، مگر این که کربلا را زیارت کرده و بر امام حسین(ع) گریسته است. هر روز فرشتگان به زیارت ایشان آمده و سلام می دهند.

در شب و روز جمعه، هفتاد هزار فرشته برای زیارت و گریه نازل می شوند و فضایل و مقام و منزلت او را یاد آور می شوند.

راوی گوید: مطالب کعب را به سلمان فارسی عرض کردم.

فرمود: آری، کعب راست می گوید.

و باز نقل کرده است که : « اطراف قبر امام حسین (ع) هفتاد هزار فرشته غبارآلود و پریشان احوال تا قیامت گریه می کنند.»


منبع: خاک بهشت

کدخبرنگار: 211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین