عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
نگاه بد تیری از تیرهای مسموم شیطان است که هر کس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد خداوند به او ایمانی می دهد که از درون شیرینی و مزه آن را احساس می کند.

عقیق: قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ؛ به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است.(1)
حضرت علی (ع) فرمودند: لکم اول نظره الی المرئه فلاتتبعوها بنظره اخری واحذروا الفتنه نگاه اول مانعی ندارد ولی ادامه نگاه اشکال دارد، زیار سبب فتنه می شود. (2)
در حدیثی می خوانیم: تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگیرد و چشمی که از گناه بسته شود و چشمی که در راه خدا بیدار بماند. (3)
در صحیح بخاری می خوانیم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: جلوی راه مردم ننشینید. مردم گفتند: ناچاریم از نشستن. فرمودند: پس حق آنان را ادا کنید. پرسیدند: حق آن چیشت؟ فرمودند: "غض البصر و کف الاذی و رد السلام و الامر بالمعروف و النهی عن المنکر" ترک چشم چرانی و مردم آزاری، جواب دادن به سلام دیگران، امر به معروف و نهی از منکر.
حضرت عیسی (ع) فرمودند از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت را در دل می نشاند و همین برای دچار شدن انسان به فتنه کافی است.(4)
حضرت علی (ع) فرمودند: "العین رائد القلب" چشم، دل را به دنبال خود می کشد. العین مصائد الشیطان چشم، قلاب شیطان و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است. (5)
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "النظر سهم مسموم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفا من الله اعطاه الله ایمانا یجد حلاوه فی قلبه" (6)نگاه بد تیری از تیرهای مسموم شیطان است که هر کس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد خداوند به او ایمانی می دهد که از درون شیرینی و مزه آن را احساس می کند.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس چشم خود را از حرام پر کند در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اینکه توبه کند. (7)
امام صادق (ع) درباره نگاه مجاز به زن نامحرم فرمودند: "الوجه و الکفین و القدمین" یعنی نگاه به صورت و کف دست ها و روی پاها جایز است (لکن بدون شهوت)


پی نوشت ها:

1_ (نور، 30)
2_(تفسیر کنزالدقائق)

3_(تفسیر کنزالدقائق)

4_ (تفسیر روح البیان)
5_(غررالحکم)

6_(بحار، ج 104، ص 38)
7_(بحار، ج 76، ص 336)

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین