عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
مرحوم «علامه شهید شیخ عبدالرضا الصافی(ره)» از علمای فاضل و مجاهد عراق،‌ با زحمت و تلاش فراوان کتابی با عنوان "بلاغۀ الامام الحسن علیه السلام" تدوین نموده كه قرار است توسط اين مجمع چاپ و انتشار يابد.

عقیق: حجت الاسلام عباس جعفری» دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل‎بیت(ع)، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: اهل‎بیت پیامبر(صلّی الله علیه و آله) فصاحت، بلاغت و حکمت را از جد بزرگوارشان حضرت محمّد بن عبدالله به ارث برده اند. اوج این حکمت، عرفان، فصاحت و بلاغت در نهج البلاغه امام علی(علیه السلام) به یادگار مانده است که تاکنون علی‎رغم شرح‎های مختصر و مفصلی که بر آن نوشته اند، هنوز هم علما و نویسندگان نکته‎سنج شیعی و سنی از درک عمق معانی و ظرايف و لطايف آن محروم‎اند.

وی افزود كه  مرحوم «علامه شهید شیخ عبدالرضا الصافی(ره)» از علمای فاضل و مجاهد عراق،‌ با زحمت و تلاش فراوان کتابی با عنوان "بلاغۀ الامام الحسن علیه السلام" تدوین نمود که در واقع یک نمونه از مصادیق سخن امام حسن مجتبی(عيه السلام) است که اين امام همام فرموده است: "همانا ما اهل بیت پیامبر، فرماندهان و رهبران سخن و کلام فصیح و بلیغ هستیم و در ما ریشه درخت کلام و سخن حقیقی نهفته است و بر ماست که شاخ و برگ آن را بار ور سازیم".

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل‎بیت(ع) عنوان کرد: در واقع امام حسن مجتبی(عليه السلام)، بلاغت در کلام و سخن را از سرچشمه‎ی اصلی آن به ارث برد و ظرافت های آن با روش و اصول استخراج و بر مردم اعلام نمودند. خطبه ها و سخنان آن حضرت، نمونه ای از خطبه‎ها و کلمات پدر بزرگوارش امام علی‎بن‎ابی‎طالب(عليه السلام) می‎باشد که در آن‎ها، تهدید، توعید، آداب، مواعظ، اوامر و نواهی، عبرت آموزی و ... نهفته است.

حجت الاسلام جعفری اضافه كرد كه پیامبر بزرگوار اسلام(صلي الله عليه و آله) به حق فرمود كه "الحسن و الحسین(ع) سیّد الشباب اهل الجنه. زیرا هیبت و شکوه شخصیت معنوی و عمق علم و دانایی او به طوری بود که هرگاه کسی او را می دید که سخن می گوید، جذب و شیفته او می شد ولو این‎که ساعت‎ها طول بکشد. سخنان محکم و قوی او در داستان صلح تحمیلی و افشای توطئه‎ی معاویه‎بن‎ابی‎سفیان چنان با شجاعت و ابهت بود که دوست و دشمن را جذب و به تعجب وا می داشت. ولی چه سود که یاران بی وفای او گرفتار دنیا خواهی و عافیت طلبی شدند و امام حسن(ع) را تنها گذاشتند.

وی گفت: مؤلف سخت کوش، مباحث این کتاب در 3 بخش خطبه‎ها و خطابات عمومی، نامه‎ها و مواعظ و نکات اخلاقی ـ تربیتی تنظیم کرد و محقق ارجمند «شیخ عباس حائری کربلائی» نیز تلاش نموده با تصحیح وتحقیق متن و تکمیل ارجاعات و مستندات به ارزش و غنای کتاب اضافه نماید.

یادآوری می‎شود كه قرار است این کتاب به زبان عربی (برای نوبت سوم با تحقیق جدید) در شمارگان 3,000 نسخه از سوی انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(عليهم السلام) در اختیار عموم علاقه‎مندان و شیفتگان عصمت و طهارت(ع) در سراسر جهان قرار گیرد.


منبع: خبرگزاری اهل بیت

کد خبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین