عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۵۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
آیت الله جاودان عنوان کرد:
آیت الله جاودان با بیان این مطلب که پیامبران در گروه سابقین قرار دارند، گفت: آدمی با تلاش و ریاضت می تواند به جایگاه سابقین و درجه پیامبران برسد.

عقیق:آیت الله محمد علی جاودان،با اشاره به درجه پیامبران و امکان رسیدن انسان ها به این مقام گفت: خداوند پیامبرانش را از بدو تولد در زمره سابقین قرار می دهد و سایر انسان ها نیز می توانند با تلاش و ریاضت معنوی به این گروه پیوسته و به مقامی مشابه درجه پیامبران برسند. اما هیچگاه خود پیامبر نیستند زیرا خدا بهتر می داند که رسالتش را در کجا قرار دهد.
وی افزود: انسان های پاک سرشت که به مقام رسالت می رسند تحت تربیت خاص الهی قرار می گیرند که سایر انسان ها نیز می توانند به چنین جایگاهی دست یابند.

انسان ها به سه دسته بهشتی، جهنمی و سابقین تقسیم می شوند

آیت الله جاودان با اشاره به تقسیم بندی انسان ها از نظر نتیجه سرشت معنویشان گفت: خداوند در قرآن کریم انسان ها را به سه دسته یمین، شمال و سابقین تقسیم می کند که پروردگار عالم هرکس را در این سه گروه جا می دهد اما آدمی در بدو تولد هیچ رنگ و بوی از این سه گروه ندارد و خود انسان در زندگی راهش را طوری انتخاب می کند که بهشتی، جهنمی یا جز افراد سابقین قرار گیرد.
وی افزود: پیامبران الهی همواره در زمره سابقین قرار دارند اما درجات معنوی آنها به واسطه جهاد معنوی ائمه حاصل می شود و تمام این مرتبه های معنوی یک هدیه و لطف الهی است.

چهارده معصوم برخلاف دیگر پیامبران دارای شش روح هستند

آیت الله جاودان با بیان این مطلب که خداوند در وجود پیامبران و ائمه اطهار(ع)، روح و قوة هدایت گری قرار می دهد، تصریح کرد: پروردگار عالم برای فرستادگان خود روح و قدرت هدایت گری قرار می دهد، وقتی امام در شبانه روز موفق به خواندن هزار رکعت نماز می شود نیازمند الطاف الهی و دریافت قدرت جسمانی برای انجام جنین عبادتی است.
وی افزود: طبق روایات نقل شده تمامی پیامبران الهی دارای 5 روح از جمله روح قوة، شهوت و... بودند اما چهارده معصوم(ع) دارای روح ششمی بودند که دیگر فرستادگان الهی از آن بهره مند نبودند.
این استاد اخلاق عنوان کرد: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: ما از جانب خودمان روحی بر تو نازل کردیم که اگر نبود، تو هیچ چیز از ایمان و کتاب آسمانی قرآن نمی فهمیدی.
وی اظهار کرد: پیامبر(ص) به خودی خود هیچ چیز نیست و این روح ششم ایشان را تربیت کرده و در زمره ائمه اطهار(ع) قرار داده است.روحی که نسل به نسل از پیامبر(ص) به دیگر امامان به ارث رسیده است.
رسالت و نبوت از درجات اختصاصی خداوند است که تحت ولایت وتربیت خاص الهی هستند و دیگران با الگو گرفتن از آنها می توانند به مقام سابقین برسند.

اگر انسان به نام ایمان مزین شد، حداقل گناه نمی کند

آیت الله جاودان با بیان این مطلب که نسبت ایمان با میزان ولایت الهی بر انسان ها رابطه مستقیم دارد، عنوان کرد:خداوند همواره ولایت و تربیت انسان مومن را بر عهده می گیرد و هرچه میزان ایمان شخص بیشتر باشد، میزان ولایت خداوند برآن بنده نیز بیشتر می شود.
وی افزود: حداقل مرتبه و درجه ایمان ترگ گناهان است و اگر در این راه انسان به خطایی دست زد، به سرعت آن را جبران می کند.
آیت الله جاودان تصریح کرد: خداوند از انسان های مومن مواظبت می کند همچون نگهداری فرزند خردسال توسط پدرش؛ انسان گاهی به مرتبه ای می رسد که پروردگار عالم ذره ذره اعمالش را ولایت می کند.
وی با بیان این مطلب که بالاترین مرتبه ولایت الهی مخصوص پیامبران و امامان است؛ خاطرنشان کرد: انسانی که به بالاترین درجه ایمانی می رسد به مراتب از بیشترین درجه ولایت الهی برخوردار است؛ همچون پیامبر(ص) که خداوند بزرگترین فرشته خود را مأمور ایشان قرار داد تا شب و روز رسول خدا را تربیت کرده و به راه درستی، اخلاق نیکو و بزرگواری هدایت کند.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین