عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س)به قم؛
قم،شهرفقه وفقاهت شیعه درقلب خویش گوهرگرانبهایى داردکه چشم ودل دلدادگان آل رسول صلوات لله علیهم رابه خودجلب کرده است.بى تردید، بارگاه کریمه اهل بیت اصلى ترین سبب رونق و اعتبار این دیاراست.

عقیق:حجت الاسلام علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خصوص برکات حضور حضرت معصومه(س) در قم گفت: حوزه‌های علمیه گرچه در طول تاریخ در شهرها، مناطق و کشورهای مختلف و با هویت‌های متفاوت شکل گرفته است اما یکی از نکات مهم در حوزه‌های علمیه این است که معمولا حوزه‌های قطبی و بسیار مهم در مجاورت مراقد مطهر و حرم‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) شکل یافته، از این رو وقتی در طول تاریخ بررسی می‌کنیم مهم‌ترین مراکز و قطب‌های حوزوی در کنار حرم‌های مطهر ائمه معصومین دیده می‌شوند اما در این میان قم وضعیت خاصی دارد.
وی افزود: شهر قم پیش از ورود حضرت معصومه(س) نیز یک شهر خاص بوده است که پیشاپیش از معارف اهل بیت استقبال کرد. اما حضور ایشان در قم باعث یک تحول بزرگ شد و مهم‌ترین تحول نیز این بود که در کنار این مرقد مطهر حوزه علمیه‌ای شکل گرفت که تقریبا در تمام فراز و فرودهایی که در شهر قم گذشته است هیچ‌گاه متوقف و منقطع نشده است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به تغییر و نحولات قرن اخیر در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: البته در قرن اخیر حوزه به برکت مرقد مطهر این بانوی بزرگوار و با همت بزرگان ما، وارد یک فضای جدید شد و امروز این نهاد در کنار مرقد مطهر ایشان به عنوان کانون و محور حوزه‌های شیعی در جهان مطرح است. البته حضور حضرت معصومه(س) مانند سایر امامزادگان در نقاط مختلف کشور ایران منشأ آشنایی روزافزون مردم با معارف الهی و اهل بیت شد اما این حضرت در میان سایر امامزادگان یک گوهر تابناک و امامزاده‌ای ویژه هستند، به همین دلیل هم شهر قم پذیرای وجود مبارک ایشان شد و هم این وجود مبارک برکات فراوانی برای گرایش مردم به سمت تشیع و معارف الهی داشته است.

حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: در روند تکاملی حوزه قم در مجاورت مرقد حضرت معصومه(س)، ما شاهد شکل‌گیری حوزه جدید قم در سال 1300 هستیم و پس از انقلاب شاهد یک تحول عظیم در حوزه به سمت بین‌المللی‌شدن بودیم، این روند بین‌المللی‌شدن شهر قم سرانجام به شکل‌گیری جامعه‌المصطفی در حدود شش سال پیش منجر شد و امروز جامعه‌المصطفی یک نهاد مهم حوزوی در شهر قم است که پذیرای بیش از هزاران جوان مشتاق معارف الهی از 120 ملیت مختلف جهان می‌باشد و واحدهای فراوانی در داخل و خارج کشور در ارتباط با این نهال حوزوی فعالیت می‌کنند.


منبع:شبستان

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین