عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
جوادی آملی:
مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: اگر لغزشی باشد به سید رضی برمی گردند ساحت حضرت علی(ع) و نهج البلاغه از اشتباه بری است و باید اشتباهات را به خود نسبت دهیم.

عقیق: «حجت  الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی» در همایش ناصر کبیر در نشست تخصصی نهج البلاغه گفت: در مورد نهج البلاغه که عدل قرآن است نمی توان صحبت کرد در کتاب "تمام نهج البلاغه"، به شبهاتی که در مورد نهج البلاغه مطرح است، پاسخ داده شده، و به زیور طبع آراسته شده است.

وی با بیان اینکه بیانات امام علی(ع) وسیع تر از آنان است که در مورد آن سخن گفته شود ادامه داد: همانطور که در قرآن قرائت های مختلف وجود دارد و هر قرائتی معنای خاصی دارد باید در پژوهش قرآن معانی صحیح را از قرائت های مختلف جدا کرد.

این اندیشمند علوم اسلامی در مورد نهج البلاغه اظهار داشت: در مورد نهج البلاغه آیت الله جوادی فرموده اند بخشی از نهج البلاغه خطبه است و بخش دیگر آن خطابه است در خطبه حقایق عالیه و توحید رابیان می کند که فوق تصور حکما، علماء و دانشمندان علوم اسلامی است و به گرد این مسائل نخواهند رسید.

وی افزود: برای مثال حضرت علی می فرمایند: «الحمدالله المتجلی لخلقه بخلقه» که در این حدیث آن حضرت جهان را متجلی حق می داند هیچ مقامی حقیقت این معنا را نمی داند یا آن حضرت درباره قرآن میفرماید: «الحمدلله المتجلی فی کتابه من غیر ان رآه» خداوند در قرآن تجلی کرده است. تجلی خدا یا تکوینی است که در کل عالم است و یا تشریعی که در قرآن است.

جوادی آملی خاطر نشان کرد: حضرت علی با اشاره به سینه خود می فرماید در اینجا علم زیاد نهفته است علم امام، علم پیامبر(ع) و خداوند است. و  حضرت علی تنها کسی است که می تواند به اذن الهی بگوید: «سلونی قبل ان تفقدونی». کسی به خود اجازه نمی داد چنین سخنی را بگوید.

وی با بیان اینکه سخنان حضرت علی(ع) به حدی نیست که در این مجامع قابل ارائه باشد ادامه داد: ما باید جهان امروز و جهان بشریت را در پرتو کلام علی(ع) روشن کنیم.

این اندیشمند اسلامی  تاکید کرد: ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه نام اصحابی که از محضر پیامبر(ص) استفاده کرده اند را ذکر می کند و می گوید اصحاب پیامبر(ص) یک طرف و حضرت علی طرف دیگر، همه منقولات یاران پیامبر را جمع کنید همه نقل از پیامبر داشتند ولی حضرت علی به عنون برادر و وصی پیامبر به اذن الهی، علم الهی را اظهار می کرد و آن علمی بود که علم ولایت نام داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه علی بن ابی طالب به گروه خاصی اختصاص ندارد و آمده است که تمام بشریت را روشن کند افزود: اگر لغزشی باشد به سید رضی برمی گردند ساحت حضرت علی و نهج البلاغه از اشتباه بری است و باید اشتباهات را به خود نسبت دهیم.

 

منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین