عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
با همكارى مشترك بين آستان قدس علوى و سازمان اوقاف شيعه، و به منظور گراميداشت ولادت با سعادت حضرت رسول اكرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، دوره نخست جشنواره بين المللى شعر و با حضور ده‌ها تن از شعراى برجسته از كشورهاى عربى برگذار شد.

عقیق:اين جشنواره در مهمانسراى آستان قدس علوبرگزار شد با تلاوت آياتى از قرآن كريم آغاز شده و بعد از آن حجت الاسلام محمد الخاقاني مجرى جشنواره، ضمن خوش آمد گويى به حاضران و ميهمانان از حضور آنان در اين مكان مطهر تشكر كرد.
پيش از آغاز مراسم شعر خوانى، حجت الاسلام زين الدين به بالاى سن رفت و طى سخنانى ضمن خوش آمد گويى به حاضران و تبريك اين مناسبت خجسته آنان را دوستداران خداوند متعال و رسول اكرم و حضرت اميرالمؤمنين خواند. وى طى سخنان خود پيرامون اين جشنواره گفت: برگزارى اين محفل شعرى به اين مناسبت خجسته جهت بيان حقيقتى است كه هيچ دانشى به آن دست نيافت مگر علم بيكران الهى و علم همتاى هميشگى خود رسول اكرم. به همين جهت ايشان خطاب به اين يار و همتاى ديرينه فرمودند: (هيچ كس مرا نمى شناسد به جز خداوند و تو)
پس از توليت آستان، حجت الاسلام الحيدري رئيس سازمان اوقاف شيعه نيز طى سخنانى ضمن عرض تبريك اين مناسبت به همه مسلمانان گفت: شهر نجف اشرف شهر اميرالمؤمنين (ع) و شهر علم و دانش و فرهنگ و شعر و ادب است. در چنين مناسبتى و در چنين مكان مطهرى به سوى محبت خالص و قلبهاى پاك رسول اكرم (ص) و خاندان پاكش روي مى آوريم. اين جشنواره شعرى قصد دارد از جوار بارگاه ملكوتى حضرت اميرالمؤمنين (ع) پيام صلح و دوستى را بين تمامى مسلمانان و غير مسلمانان منتشر سازد.
پس از رئيس سازمان اوقاف شيعه علامه دكتر محمد بحر العلوم نيز طى سخنان كوتاهى اين مناسبت را به همگان تبريك گفت و ابياتى از سروده هاى خويش را در مدح حضرت رسول اكرم (ص) قرائت كرد.
پس از وى شيخ عبدالله بيخضرى، سرپرست هيأت علماى كردستان عراق طى سخنانى ضمن عرض تبريك اين مناسبت خجسته به تمامى مسلمانان جهان گفت: بعد از آنكه مردم غرق در جهل بودند پروردگار متعال عقيده توحيد را از طريق پيامبرش به آنان ارزانى داشت تا به يكپارچگى رسند. خداوند متعال در قرآن ميفرمايد (با يكديگر نجنگيد كه هر دو شكست ميخوريد و آنچه داريد را از دست مى دهيد) (و به ريسمان خداوند چنگ زنيد و از يكديگر جدا نشويد). همچنين پيامبر اكرم (ص) فرمود: يكپارچگى و دوستى و محبت بين مسلمانان همانند يك جسد است. و در جاى ديگر فرمود: من در ميان شما ثقلين را بر جا مى گذارم. كتاب خدا و عترتم ) همه مذاهب اسلامى نيز متفق القولند كه مسلمانان مى بايست يكپارچه شده و وحدت داشته باشند.
سرپرست هيأت علماى كردستان عراق در پايان سخنان خود ضمن تشكر از دعوت علماى كردستان جهت حضور در اين مراسم تاكيد كرد: به نوبه خود و به نيابت از علماى كردستان براى تمامى مسلمانان آرزوى وحدت كلمه و يكپارچگى مى نمايم تا بتوانيم به اسلام حقيقى صحيح كه بر مبانى متين محمد و آل محمد استناد مى ورزد بازگرديم.
بعد از شيخ بيخضرى، كشيش جورج صليبا به نمايندگى از مسيحيان لبنانى حاضر در جشنواره طى سخنانى گفت: ما به همراهى مجموعه اى از مسيحيان كشورهاى عربى امروز به حرم مطهر علوى آمديم تا شاهد جشن مبارك ولادت حقيقت و روح محبت و دوستى و برادرى بين مسلمانان و مسيحيان باشيم.
كشيش صليبا افزود: ما امروز تصوير جديدى را از حضرت اميرالمؤمنين (ع) و از اين مكان مطهر به جهانيان منتقل خواهيم كرد و به همگان خواهيم گفت: ببينيد كه چگونه بايد يكديگر را دوست داشته باشيد. ما و همه مذاهب دين مسيحيت به همگان خواهيم گفت: آنچه كه باعث وحدت ما مى شود بزرگتر از عوامل گسستگى است. در اين مناسبت نبوى با صدايى بلند و رسا فرياد مى زنيم كه تمامى اديان به وجود و زندگى انسان احترام مى گذارد. قانون آشكار و والاى حضرت على (ع) بيانگر اين حقيقت است. وى مى فرمايد (مردم دو گونه اند. يا برادر دينى تو يا همتاى تو در آفرينش.)
نماينده مسيحيان لبنان اظهار داشت: تعاليم حضرت مسيح نيز بيان گر چنين مبانى آشكار و مهمى مى باشد. در چنين روزى و در اين مكان آرزو مى كنيم كه صلح و دوستى كه حضرت اميرالمؤمنين (ع) خواهان آن بود تحقق يابد. به آنان كه ما را مى كشند نيز مى گوييم شما را نيز دوست داريم و هر قدر هم كه اختلاف داشته باشيم مى خواهيم محبت در همه جا منتشر شود تا همگى بتوانند قداست اين مكان مطهر را احساس كنند چرا كه همگى معتقديم انسانيت و ايمان و عدالت را تنها در على بن ابيطالب (ع) يكجا مى توان يافت.
ابوالمنى، نماينده دروزيان لبنان نيز طى سخنانى گفت: بسيار مفتخرم كه براى اولين بار به زيارت اين مكان مقدس شرفياب ميشوم. به نوبه ى خود سلام برادران دروز لبنان را به شما مى رسانم و به نمايندگى از ايشان ولادت حضرت رسول اكرم (ص) و امام صادق (ع) را به شما تبريك عرض مى كنم.
نماينده دروزيان لبنان در پايان سخنان خود ابياتى از سروده هاى خود در مدح حضرت رسول اكرم (ص) را قرائت كرد.
شيخ علاء عزيز نماينده صائبيان مندائى در عراق نيز طى سخنانى ضمن رساندن سلام و تبريكات رهبر مندائيان به حاضران گفت: خداوند متعال حضرت رسول اكرم (ص) را جهت والايى ارزش انسان و از بين بردن تفرقه بين انسانها برگزيد. رسول اكرم (ص) با انديشه عميق خويش و با عنايت الهى توانست مردم متفرق و از هم گسيخته را يكپارچه گرداند و محبت و عدالت را براى آنان به ارمغان بياورد. حضرت اميرالمؤمنين (ع) نقش بزرگى در نشر عدالت و محبت داشت و حضرت سيد الشهدا (ع) اين رسالت را با خون پاكش به ثمر رساند تا حقيقت و عدالت و انسانيت همواره والا و ارزشمند بماند. به اين مكان مطهر آمديم تا بر وحدت و يكپارچگى كه حضرت رسول اكرم (ص) خواهان آن بود تاكيد كنيم. همان طور كه پيامبر و معلم بزرگمان حضرت زكريا (ع) به ما مبانى و ارزشهاى والاى انسانى را آموخت. لذا همگى را به تعاون و محبت و دورى از تنش دعوت مى كنيم. ما بعنوان صائبه مندائى شرفيابى در اين مكان مطهر را مايه افتخار خود مى دانيم.
پس از سخنرانى هاى افتتاحيه شعراى حاضر در جشنواره سروده هاى خود را قرائت كردند.
شاعر نخست هاشم الشخص از عربستان سعودى و بعد از وى شيخ مصطفى البريدى از لبنان و سپس ابراهيم حرابه از استان احساء عربستان سعودى و سپس عبدالله القرمزى از بحرين و عمار النجار از بحرين سروده هاى خود را قرائت كردند. گروه تواشيح آستان نيز با اجراى تواشيح، اين جشنواره را به پايان رساند.
گفتنى است در اين جشنواره علاوه بر مسؤولين آستان مجموعه اى از مسؤولين دولتى و خارجى و مجموعه اى از اساتيد حوزه و دانشگاه حضور داشتند و چندين رسانه سمعى و بصرى اين مراسم را پوشش دادند.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین