عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
بر پايه روايات پيامبر در دوران پيش از بعثت، موحد و مومن بود و خدا را عبادت مي‌كرد و با احكامي كه از سوي خدا بر وي الهام مي‌شد، آشنا بود.

عقیق:درباره دين و شريعت پيامبر اكرم (ص) پيش از بعثت، نظريه‌هاي گوناگون ارائه شده است شماري مانند ابوالحسن بصري ، قاضي ابوبكر و قاضي عياض بر اين باورند كه ايشان به هيچ شريعتي پايبند نبوده است.
شماري ديگر مانند ابوالمعالي ، غزالي ، قاضي عبدالجبار ، سيد مرتضي و عبدالوهاب سبكي موضع توقف برگزيده و نظري مشخص نداده‌اند. برخي نيز بر اين باورند كه حضرت متعبد به شريعت نوح ، ابراهيم ، موسي ، عيسي يا گروهي از پيامبران و يا شريعتي درست اما غير مشخص بوده‌ است.
گروهي باور دارند كه پيامبر از شريعت خود بهره مي‌جسته است. نظر همانند ديگر اين است كه حضرت پيش از بعثت از جانب روح القدس تأييد مي‌گشته و فرشته با حضرت سخن مي‌گفته است. ايشان تا چهل سالگي داراي مقام نبوت بود و احكام شرعي به او وحي مي‌شد و به همان صورت خداوند را عبادت مي‌نمود. هنگامي كه در چهل سالگي فرشته وحي را ديد، به تبليغ شريعت جديد موظف شد. رواياتي در تأييد اين ديدگاه وجود دارد ؛ از جمله رواياتي كه بيان مي‌دارد اسرافيل حدود سه سال پيش از جبرئيل نزد پيامبر مي‌آمده است.
حضرت علي نيز به وجود فرشته بزرگ الهي براي مراقبت از اعمال و رفتار حضرت از آغاز كودكي اشاره دارد. بر پايه اين شواهد، پيامبر در دوران پيش از بعثت، موحد و مومن بود و خدا را عبادت مي‌كرد و با احكامي كه از سوي خدا بر وي الهام مي‌شد، آشنا بود و در پاره‌اي موارد بر پايه شناخت قطعي حاصل از عقل سليم و فطرت، رفتار مي‌نمود.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین