عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
آیا نماز خواندن در تاریکی ثواب دارد؟

عقیق:سوال: آیا نماز خواندن در تاریکی ثواب دارد؟

با توجه به این‌که تاریکی به صورت معمول تمرکز انسان را بر نماز بیشتر می‌کند شاید از این باب مطلوب باشد و شاید نماز شب هم به همین دلیل از مطلوبیت فراوانی برخوردار باشد. روایاتی در این زمینه وجود دارد که اگر چه صراحت در این مطلب ندارد، ولی به نوعی اشاره به آن دارد:

1.در حالات امام موسی بن جعفر (ع) نقل شده است: «على بن ابراهیم بن هاشم از پدر خود روایت کرده که گفت من از مردى از اصحاب شنیدم که می‌گفت وقتی هارون الرشید، موسى بن جعفر (ع) را زندانی کرد بعد از آن‌ که تاریکى شب همه جا را فرا گرفت، امام موسى بن جعفر(ع) تجدید وضوء نموده و روى خود را به قبله نموده چهار رکعت نماز بجاى می‌آورد و...».(1)

2.خداى تعالی به موساى پیامبر وحى فرستاد: «اى موسى! اگر ببینى آنان را که در تاریکى شب نماز می‌خوانند و خود را به من نزدیک می‌نمایند گویا که مرا می‌بینند و مرا مخاطب قرار می‌دهند و با من سخن می‌گویند و من آنان را عزیز و بزرگ می‌کنم»‏.(2)

 3.امام صادق(ع) فرمود: «شیعیان ما همان رنگ پریدگان [از خوف خدا] خشک لبان [از روزه] لاغرانند که وقتی شب فرا رسد با اندوه از آن استقبال کنند؛ [زیرا در غم این هستند که مبادا وظیفه الهی خود را انجام ندهند]».(3)

4.ابى مقدام می‌گوید: امام باقر(ع) به من فرمود: «اى ابا مقدام! شیعه على (ع) (به معنای واقعی کلمه) فقط افرادى هستند که رنگ رخسارشان دگرگون شده و اندامشان لاغر گشته و خشکیده و لب‌هایشان خشک و شکم‌هایشان خالى است و رنگشان پریده و صورتشان زرد است. وقتی تاریکى شب آنان را فرا گیرد، زمین را بستر گیرند و پیشانى بر زمین نهند سجده‌ها کنند و اشک‌ها بریزند بسیار دعا کنند و بسیار بگریند مردم شادى کنند و آنان غمگینند».(4)

 

پی نوشت ها:

1_ (عیون اخبار الرضا (ع)، ج 1، ص 93)

2_ (ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 93)

3_ (شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 444)

4_ (الکافی ج 2، 233)

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین