عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۰۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کتاب زندگانی پیامبر ما مشتمل بر ترجمه جلد ۱۹ بحارالانوار اثر علامه مجلسی در پنج باب روانه بازار نشر شد.

عقیق:مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه با اعلام خبر انتشار کتاب "زندگانی پیامبر ما" گفت: این کتاب ترجمه جلد 19 بحارالانوار اثر علامه مجلسی با ترجمه علیرضا بهاردوست، در پنج باب گردآوری شده است.
مرتضی احمد آخوندی ادامه داد: باب پنجم این کتاب که ادامه مجلدات پیشین است، مطالب مربوط به درآمدن به شعب ابی طالب و حوادث پس از آن تا هجرب، عرضه داشتن دعوت به قبایل عرب، بیعت انصار و وفات ابوطالب و خدیجه (علیهما السلام) را در بر می گیرد.
وی افزود: هجرت رسول خدا (ص) به مدینه، علل و اسباب آن خوابیدن علی (ع) در بستر رسول خدا (ص) و حوادث پس از آن تا رسیدن به مدینه، عناوین باب ششم این کتاب است و باب هفتم نیز با عناوین تشریف فرمایی پیامبر (ص) به مدینه، ساخت مسجدالنبی (ص) و خانه های اطراف آن (بخشی از اوضاع و احوال پیامبر (ص) در مدینه تا شروع جنگ ها و جهادهای ایشان) به زیور طبع آراسته شده است.
احمد آخوندی با اشاره به باب هشتم کتاب "زندگانی پیامبر ما (ص)" عنوان کرد: جنگ ها و غزوه های پیامبر (ص) و حوادث پس از هجرت تا جنگ بدر و غزوه های "عشیرة"، "بدر تخستین" و نخلة" در این بخش تدوین شده اند.
وی تغییر قبله را نیز عنوان مطلب باب نهم دانست و بیان کرد: در باب دهم و پایانی این اثر نام اسیران بدر و کسانی که آنان را اسیر کردند، سخن درباره مشرکانی که در جنگ بدر کشته شدند و نام کشته شدگان ایشان و مسلمانانی که در جنگ بدر شهید شدند، ذکر شده است.
به گفته وی در باب نهم این کتاب در خصوص تغییر قبله عنوان شده است:" در باب این که علت علاقه ی پیامبر به تغییر قبله به سوی کعبه چه بود، اختلاف است، برخی می گویند زیرا کعبه قبله حضرت ابراهیم (ع) و نیاکان پیامبر (ص) بوده است و برخی دیگر گویند زیر ایهودیان می گفتند: ای محمد تو با آیین ما مخالفت می ورزی ولی رو به سوی قبله ما نماز می گزاری؟! نیز می گویند: همانا یهودیان می گفتند که محمد و اصحابش نمی دانند قبله شان کجاست تا ما آنان را به راه راست رهنمون شویم. برخی گفته اند: اعراب کعبه را دوست می داشتند و سخت بدان احترام می گذاشتند و بزرگش می شماردند لذا خدای تعالی نیز با تغییر قبله به سوی کعبه دل آنان را به دست آورد تا در نمازگزاردن به سوی کعبه علاقه بیشتری نشان دهند و پیامبر نیز چون گذشته بر دعوت آنها به اسلام حریص باشد.
علامه مجلسی در ادامه می نویسد: من می گویم به زودی در تفسیر نعمانی خواهد آمد که امام صادق (ع) به نقل از امیرالمومنان علی (ع) فرمود: چون رسول خدا به پیامبری برانگیخته شد، نمازگزاردن به سوی قبله ی بیت المقدس سنتی بود که میان بنی اسراییل جریان داشت و خدای تعالی در کتاب خویش قرآن کریم به گاه یادکرد داستان موسی به ما خبر داده که او بیت خود را قبله قرار می دهد: و أوحینا إلی موسی و أخیه أن تبوء لقومکما بمصر بیوتا و اجعلوا بیوتکم قبلة" رسول خدا نیز (بدین استناد) در آغاز بعثت در تمام مدت اقامتش در مکه و حتی چندین ماه پس از هجرت در مدینه به جانب بیت المقدس نماز می گزارد؛ تا این که از سوی یهودیان مورد نکوهش قرار گرفت و به ایشان گفتند:( با اینکه مدعی نبوت و آیین جدیدی هستی، باز) تو تابع قبله مایی! پیامبر (ص) از این سخن اندوهگین شد؛ لذا در حالی که روی مبارکش را به این سو و آن سوی آسمان می گرداند و چشم به راه فرمان الهی بود، خدای متعال این آیه را بر او نازل فرمود:"قد نری تقلّب وجهک..." تا آنجا که می فرماید:"لئلّا یکون للنّاس علیکم حجّة؛ یعنی تا برای مردم (منظور یهودیان است در خصوص این مورد) علیه شما حجتی نباشد. همچنین خدای متعال در قرآن کریم برای ما روشن فرمود که چرا از همان آغاز بعثت قبله ی مسلمانان به جانب کعبه تغییر نکرد؟ می فرماید:" و ما جعلنا القبلة الّتی کنت علیها الّا لنعلم من یتبع الرسول ممّن ینقلب علی عقیبه و إن کانت لکبیرة الّا علی الذین هدی الله و ما کان الله لیضیع إیمانکم" یعنی و قبله ای را که چندی بر آن بودی، مقرر نکردیم جز برای آن که کسی را که از پیامبر پیروی می کند، از آن کس که از عقیده ی خود برمی گردد بازشناسیم و البته این کار جز بر کسانی که خدا هدایتشان کرده، سخت گران بود و خدا بر آن نبود که ایمان شما را ضایع گرداند. خدای سبحان در این جا زا نمازهایی که مسلمانان پیشتر به سوی بیت المقدس گزارده بودند، به "ایمان" تعبیر فرموده است."
احمد آخوندی یاد آور شد: "زندگانی پیامبر ما (ص)" در 445 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و بهای 25 هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات دارالکتب الاسلامیه منتشر و روانه بازار کتاب شده است.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین