عقیق:با توجه به تاکیدی که بر انجام نماز در قرآن و روایات
رسیده از سوی بزرگان دین شده است، به جا آوردن این عمل حکم ستون و عمود دین را
دارد و براساس آن حضرت محمد (ص) پیروان خود را به چهار گروه و نوع تقسیم
نموده اند به نحوی که ایشان فرموده اند: أمتی علی اَربَعَة اَصناف؛ پیروان من چهار
صنف و نوع هستند:
_2وَ صِنف یُصَلونَ اَحیاناً، وَلایُصَلون اَحیاناً، فَکانَ لَهُم الغَیُّ، وَالغیّ اِسمَ دَرکةٍ مِن دَرکات جَهنَم؛ و نوعی دیگر که گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، «غی» جایگاه آنان است و «غی» نام طبقه زیرین از طبقات دوزخ است.
_3وَ صِنف لایُصَلون اَبداً فَکانَ لَهُم سَقَر، وَ سقر اِسم دَرَکات جَهَنَم؛ و گروهی از امتم اصلاً و ابدا نماز نمی خوانند، پس «سَقَر» جایگاه آنان است و «سقر» نام طبقه ای (دردناک و زجرآور) دوزخ است. به نحوی که خداوند متعال می فرماید از گنهکاران می پرسند: چه چیز شما را به دوزخ فرستاد؟پس در پاسخ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و به فقرا طعام نمی دادیم، ما پیوسته با اهل باطل همنشین و هم صدا می شدیم، و همیشه روز قیامت را انکار می کردیم، تا زمانی که مرگ ما فرا رسید. لذا شفاعت هیچ یک از شفاعت کنندگان به حال آن ها سودی ندارد و باید در عذاب الهی برای همیشه بمانند.
_4 وَ صِنف یُصَلون اَبداً وَ هُم صَلوتهم خاشِعُون؛ و گروهی (از امت و پیروانم) همیشه نماز می خوانند و آن را ترک نمی کنند و آنان در نمازشان خاضع و خاشع هستند، و از این رو خداوند متعال می فرمایند: همانا اهل ایمان و مومنان به پیروزی و رستگاری رسیدند؛ آنان که در نماز خاشع و خاضع می باشند.
:پی نوشت ها
1- تهذیب، ج2: 237.
2- اثنی عشریه فی المواعظ العدویه: 158.
3- آمال الواعظین، ج3: 13- 14.
منبع:قدس
211008