عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۷
مکیال المکارم...
تهذیب نفس و پاکسازی درون از صفات پلید و زیور دادن آن به وسیله اخلاق در هر زمان واجب است ولی یاد کردن آن در زمان غیبت از این جهت است که درک فضیلت صحبت او و قرار گرفتن در عداد اصحاب آن جناب بستگی به آن دارد.

"عقیق: مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏ نویسد:
"
چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏ باشد."

تهذیب نفس
و پاکسازی درون از صفات پلید و زیور دادن آن به وسیله اخلاق پسندیده و این امر در هر زمان واجب است ولی یاد کردن آن به طور خصوص در وظایف زمان غیبت حضرت ولی عصر از این جهت است که درک فضیلت صحبت او و قرار گرفتن در عداد اصحاب آن جناب بستگی به آن دارد.
به دلیل روایتی که نعمانی به سند خود از امام صادق(ع) آورده که فرمود: هر کس دوست می دارد از اصحاب حضرت قائم باشد باید که منتظر باشد پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم بپاخیزد پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است پس کوشش کنید و در انتظار بمانید گوارا باد شما را ای گروه مشمول رحمت خداوند.
می گویم: در این حدیث دلالت بر این است که دست یافتن به ثواب انتظار با رعایت کامل و ملازمت پرهیزگاری و اخلاق نیک مشروط می باشد.

اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت
زیرا که در اجتماع کردن تاثیری است که در انفراد نیست هر چند که نصرت کردن وظیفه همه افراد است خداوند فرموده: "و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا" و همگی به ریسمان خداوند چنگ زنید و پراکنده نشوید. چون امام در تمام زمان ها رشته محکم خداوند در میان بندگانش می باشد و دست یازیدن به او جز با پیروی و نصرت او حاصل نمی گردد.
و امیرالمومنین علی(ع) در یکی از خطبه هایش فرمود: ای مردم اگر شما از نصرت حق از پای نمی نشستید و از کنار زدن باطل سستی نمی کردید کسی که مثل شما نیست بر شما طمع نمی نمود و آنان که بر شما نیرو یافتند قوت نمی گرفتند ولی شما همچون گم گشتگی بنی اسرائیل راه را گم کردید و به جانم سوگند که بعد ازمن گم گشتگیتان چند برابر خواهد شداز جهت اینکه حق را پشت سر افکندید...
و در توقیع رفیعی که از سوی ناحیه مقدسه به شیخ مفید صادر گشت آمده است: و اگر شیعیان ما که خداوند آنان را در اطاعتش یاری دهد در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده یک دل و مصمم باشند نعمت لقای ما از آنان به تاخیر نمی افتد و سعادت دیدار ما برای آنان با معرفت کامل و راستین نسبت به ما تعجیل شود.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین