عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
'امام مهدی حماسه ای از نور' با طرح پرسش هایی درخصوص شخصیت حضرت مهدی، نحوه ظهور و دوران ظهور در ابتدا آغاز می‌شود و هر فصل آن پاسخ به یکی از این پرسش هاست.

عقیق: کتاب "امام مهدی حماسه ای از نور" نوشته آیت الله سیدمحمدباقر صدر گرچه چاپ جدیدی در بازار ندارد، اما نکات و برجستگی‌های مهم این کتاب و مولف آن موجب می شود تا به معرفی این مجموعه کوچک 88 صفحه ای بپردازیم.
این کتاب با طرح پرسش هایی درخصوص مهدی و نحوه ظهور و دوران ظهور در ابتدا آغاز می‌شود و هر فصل آن پاسخ به یکی از این پرسش هاست که در فضای فکری جهان اسلام و جهان عرب آن روز مطرح بوده است و هنوز نیز در موضوع مورد بحث، مورد نظر قرار می گیرد.
فصل اول که زندگانی طولانی مهدی(عج) است سه امکان برای طول عمر او را از سه منظر امکان عملی(تجربه شدن مثل نوح و خضر)، امکان علمی با رجوع به تحقیقات فیزیولوژی مطرح گردیده است که پیری و فرسودگی زاییده‌ی قانون حاکم بر بافت انسانی است و امکان طول عمر برای بدنی که از هرگونه تاثیر خارجی بری باشد امکان پذیر است و اساسا پیری پدیده‌ی فیزیولوژیک است و ربطی به زمان ندارد، چه این که پیرهایی می‌بینیم که عضلات و اندام شان تر و تازه است، و علاوه بر آن ها دانش مهدی جلوتر از دانش بشری است که در حال تحقیق بر شیوه های افزایش طول عمر است. در گام آخر نیز امکان منطقی یا فلسفی این مسئله مورد بحث قرار گفته است.
در فصل دوم تحت عنوان اعجاز طول عمر با ذکر اینکه اگر هم امکان های پیش گفته را نپذیریم طول عمر به عنوان اعجاز می تواند مطرح شود، به تحقیقات فلسفه ی علم اشاره می کند که علیت در آن ها زیر سوال رفته و به آیین مقارنه یا از پی هم آیی همیشگی دو پدیده تبدیل یافته که فهم امکان معجزه به عنوان حالت استثنایی با آن درگیر نمی شود.
فصل سوم به راز طول عمر و غیبت اشاره می کند. که به دلیل اهمیت آن که ویژگی ممتاز این کتاب هم این نوع نگاه است که بر رشد خود امام در دوره غیبت نیز تاکید دارد، بخش هایی از آن را در انتهای متن خواهیم خواند.
فصل چهارم آمادگی کامل فکری و دینی مهدی(عج) است که با ذکر این که امامی که از خردسالی تا به امروز امام است اگر مشکلی داشتند خلفا در بوق و کرنا می کردند یا این همه پیرو عاقل و اندیشه ورز در این سال ها چیزی می گفتند به تبیین علم امام مهدی و ائمه پیش از ایشان پرداخته شده است.
در فصل پنجم ایمان به تحقق وجود مهدی و در فصل ششم پاسخ به این سوال که "چرا مهدی تاکنون ظهور نکرده" مطرح شده است و از ضرورت تمهیدهایی برای ظهور سخن به میان آورده شده.
پرسش اصلی فصل هفتم اجرای انقلاب به وسیله فرد است که به بررسی نقش پیامبر در تغییر جامعه خود پرداخته وامکان تغییر جامعه جهانی به وسیله امام را بررسی می کند، و در فصل نهایی ضمن اعلام عدم وجود تصویر دقیق از نحوه ظهور امام چگونگی انقلاب در روز موعود را به ظهور بعد از خفقان و ایجاد آمادگی در انسان ها و همساز با سیر تاریخی تجربه های انسانی احاله می دهد.
شایان ذکر است، "امام مهدی حماسه‌ای از نور "نوشته‌ی شهید بزرگوار آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر است که به همت کتابخانه بزرگ اسلامی در مولود نبوی 1389 هجری قمری به طبع رسید

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین