عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۴
عمليات ساخت ضريح جديد حضرت عباس عليه السلام در كارگاه حرم مطهر در جريان بوده و پرسنل شاغل در اين كارگاه مراحل مختلف ساخت اين ضريح را در دست اقدام دارند.
عقیق: عمليات ساخت ضريح جديد حضرت عباس عليه السلام در كارگاه حرم مطهر در جريان بوده و پرسنل شاغل در اين كارگاه مراحل مختلف ساخت اين ضريح را در دست اقدام دارند.

آقاي رعد حسين الخفاجي مسئول كارگاه ساخت ضريح مطهر حضرت عباس عليه السلام، محل نصب گوشه‌ها را در بخش بالائي هر پانل از ضريح مطهر اعلام نمود و گفت: تعداد پانلهاي ضريح مطهر ۱۴ عدد بوده كه با احتساب دو گوشه در هر پانل تعداد كل گوشه‌ها ۲۸ گوشه مي‌باشند.

وي در ادامه از انجام عمليات مصقل كاري و جلا دهي قطعات آماده شده خبر داد و گفت: بعد از آماده شدن هر گوشه عمليات قلم زني انجام و سپس مصقل كاري صورت مي‌گيرد.

وي در ادامه از انجام عمليات پاياني و ظريف كاري روي نقوش اجرا شد ه به منظور از بين بردن خطوط و زدگي‌هاي موجود روي كار خبر داد و گفت: تا كنون ۱۸ گوشه از مجموع ۲۸ گوشه آماده شده است.


وي اين گوشه‌ها را دقيقا شبيه آنچه در ضريح فعلي وجود دارد توصيف نمود و گفت: گوشه‌هاي ضريح جديد از حيث طرح و گل دقيقا مشابه طرح ضريح فعلي بوده و تماما كار دست مي‌باشند.

آقاي الخفاجي وزن هر گوشه را ۵ كيلوگرم، ضخامت آنرا ۱ ميلي متر، عرض آنرا ۶۰ سانتي متر و طول آنرا ۱ متر اعلام نمود و گفت: در ساخت اين گوشه‌ها از نقره با عيار ۹۹۹ و طلاي ۲۴ عيار استفاده شده تا ضمن افزايش مقاومت گوشه ها، از اكسيد شدن نقره‌هاي بكار رفته و سياه شدن آن جلوگيري شود.

يادآور ميگردد با توجه به طرح منحصر بفرد ضريح فعلي مرقد مطهر حضرت عباس عليه السلام، اين طرح براي ضريح جديد با اندك تغييرات و بعضا بهبود اجرا خواهد شد.

ضريح فعلي مرقد مطهر در سال ۱۹۶۴ ميلادي و به دستور و بودجه مرجع تقليد اعلاي شيعيان آن زمان، آيت الله العظمي مرحوم سيد محسن حكيم قدس سره ساخته شد.

ضريح جديد اكنون در كارگاه ضريح سازي حرم مطهر عباسي در حال ساخت بوده و اولين ضريحي خواهد بود كه در تاريخ عتبات مقدسه عراق در داخل عراق و بدست هنرمندان عراقي ساخته مي‌شود.




منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین