عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
کلام روز؛
بنابر روایات و آیات قرآن، زن و مرد باید مصلحت اندیش بوده و حفظ حقوق متقابل یکدیگر را به نحو احسنت بر عهده بگیرند و چنانچه در روایات بزرگان دین منقول است، بسیار نیکو است اگر طرفین به کمک به یکدیگر برخیزند به نحوی که برای آن کار پاداش و حسنه ی بسیار نقل شده است!
عقیق: یکی از اموری که گه گاه از سوی مردان به دست فراموشی سپرده می شود، کمک کردن و انجام دادن امور منزل می باشد، امری که ثوابی بسیار عظیم در پی دارد، و متاسفانه عده ای از آن غافل می باشند و آن را کسر شان خود می دانند، چنانچه روایت شده است روزی حضرت محمد(ص) به منزل امیرالمؤمنین علی (ع) تشریف بردند و آن حضرت را در منزل دیدند که در حال پاک کردن عدس می باشند و فاطمه(س) کنار دیگ نشسته اند. سپس حضرت فرمودند: اِسمَع مِنی یا ابالحَسَن! وَ ما اَقُولُ اِلا مِن اَمرِ رَبی؛ ای علی! آنچه می گویم را از من بشنو، چرا که دستور و گفتار پروردگارم می باشد.

ای علی! هر مردی که در خانه به همسرش کمک می کند، به تعداد هر مویی که در بدن اوست ثواب یک سال عبادت نوشته می شود که روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را نماز خوانده باشد و خداوند ثواب همه صبرکنندگان حضرت داود و یعقوب و عیسی(ع) را به او می دهد.

ای علی! هر کس در منزل به اهل و عیالش خدمت کند و از خدمت کردن ناراضی نباشد، خداوند متعال نام او را در دفتر شهیدان ثبت می نماید، و در مقابل هر شب و روز که خدمت می کند، ثواب هزار شهید را می نویسد و هر قدمی که برمی دارد، ثواب یک حج و یک عمره به او داده می شود و به تعداد هر رگی که در بدن اوست، در بهشت شهری به او عطا می شود.

ای علی !یک سال در منزل خدمت نمودن بهتر است از هزار سال عبادت، هزار حج، هزار عمره، آزاد کرده هزار برده، هزار جنگ و جهاد، عیادت هزار مریض، هزار تشیع جنازه، سیر کردن هزار گرسنه، پوشاندن بدن هزار برهنه، فرستادن هزار اسب برای جهادگران در راه خدا، دادن هزار دینار صدقه به فقرا و...

ای علی !هر کس با رضایت خود و بدون کراهت در خدمت اهل و عیالش باشد، بدون حساب وارد بهشت می شود.

ای علی! در خدمت اهل و عیال بودن، کفاره گناهان کبیره است، و همانا غضب پروردگار را خاموش می کند، و مهر(و امضای) حورالعین بهشتی است و به اعمال نیک و درجات می افزاید.

و ای علی! آگاه باش به اهل و عیال خدمت نمی کنند، مگر صدیق یا شهید، یا مردی که با خدمت کردن به آنان، خیر دنیا و آخرت را از خداوند می خواهد.

:پی نوشت

1- جامع السعادت، ج2: 142.
2- آمال الواعظین، ج3: 271- 273.

منبع:قدس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین