عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
پایان یافت؛
عملیات مقاوم سازی ستونهای ایوان طلای حرم مطهر عباسی به پایان رسیده و عملیات تذهیب آن آغاز شده است. با اتمام این عملیات، مراحل طلاکاری این ستونها آغاز می شود.

عقیق: ضیاء مجید الصائغ، رئیس قسمت پروژه‌های مهندسی حرم مطهرعباسی از اتمام عملیات مقاوم سازی ستونهای ایوان طلای حرم مطهر خبر داد و گفت: با اتمام این عملیات، مراحل طلاکاری این ستونها آغاز و به زودی به شکل زیبای قبلی خود باز می گردند.

وی پیمانکار اجرای این پروژه را عراقی معرفی نمود و گفت: پیمانکار اجرای این پروژه مکلف گردیده تا تمام توان خود را برای اتمام به موقع مطابق با برنامه زمانی اعلام شده به کار بندد.

الصائغ در ادامه از مطالعات مهندسی برای محاسبه و تخمین میزان باربری ستونهای حرم مطهر و مقاومت آن در مقابل بار ناشی از سقف صحن مطهر خبر داد و افزود: بعد از اتمام طرح مطالعاتی مقاوم سازی ستونها، روش اجرا و مصالح مورد نیاز مورد بررسی قرار گرفته و یکی از بهترین تکنولوژی‌های روز در این زمینه انتخاب گردید.

وی مرحله دوم این عملیات را برداشتن اجزای نصب شده از روی ستونها اعلام کرد و گفت: پس از این مرحله، فرآیند مقاوم سازی ستونها آغاز شد.
وی از بکارگیری الیاف کربنی که دارای مقاومت بالای شیمیائی و فیزیکی هستند خبر داد و گفت: ستونهای حرم مطهر با این ماده پوشانده شده اند.

الصائغ در مرحله بعدی از پوشاندن ستونها با ورق استیل به ضخامت 1 سانتی متر خبر داد و گفت: این ورق استیل بواسطه موادی به ستون وصل گردیده بطوری که عملا به جزئی لاینفک از سازه ستون مبدل گردیده و به مقاومت ستونها افزوده است.

وی تذهیب ستونها را فاز آخر این پروزه اعلام کرد و گفت :ورق های طلائی مورد استفاده در تذهیب این ستونها تماما در کارگاه‌های حرم مطهر ساخته شده و در فرآیند تولید آنها از پوست آهو استفاده شده است.

وی ستونهای ایوان را دو گروه 9 متری و 6 متری دانست و گفت: تعداد 216 ورق طلا در هر یک از ستونهای 9 متری و تعداد 136 ورق طلا در هریک از ستونهای 6 متری برای تذهیب استفاده می شود.

این پروژه پس از انجام مطالعات متعدد تخصصی و آزمایشگاهی از سوی متخصصان این امر که به درخواست حرم مطهر انجام و عدم باربری این ستونها برای تحمل بار سقفهای صحن مطهر را اثبات نمود، تعریف و اجرا گردید.

قسمت پروژه‌های مهندسی حرم مطهر بعد از تاسیس آن پس از سرنگونی رژیم بعثی حاکم بر عراق و بازگشت مدیریت آن بدست مرجعیت عظمای شیعه، دهها پروژه متوسط و بزرگ و صدها پروژه کوچک و از جمله این پروژه را تعریف و اغلب آنها را بدست نیروهای متخصص عراقی و تعداد اندکی را به دست متخصصان و نیروی کار خارجی به اجرا رسانده است.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین