عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
كتاب «مرگ از ديدگاه امام علي (ع) » به قلم سيداحمد فاطمي، اسرار مرگ از ديدگاه اسلام و از زبان اميرالمومنين علي (ع) را با بيان آثار شگرف و سازنده مرگ بر زندگي بشر بررسي كرده است.
عقیق: كتاب «مرگ از ديدگاه امام علي(ع)» در سه بخش با عنوان‌هاي «مرگ از ديدگاه برخي دانشمندان و حكيمان»، «مقدار رسمي بودن بحث از مرگ در علوم و فلسفه» و «مرگ از ديدگاه امام علي(ع)» مرگ را ابتدا با نگاه دانشمندان غربي و شرقي، ديدگاه علوم فلسفي و سپس از زبان اميرالمومنين(ع) بررسي كرده‌است.

مرگ از پديده‌هايي است كه همواره ذهن بشر را مشغول كرده‌است و هر فردي با هر اندازه تحصيلات و هر نوع جهان‌بيني همواره به مرگ مي‌انديشد و تصوري مطابق با آموزه‌هاي ذهني خود به مرگ دارد. در دين مبين اسلام چون افراد به جهان باقي و زندگي پس از مرگ معتقدند و مرگ را پايان زندگي نمي‌دانند همواره «ياد مرگ» را زنده نگاه مي‌دارند زيرا مرگ را پلي به سوي جاودانگي مي‌دانند.

يكي از افرادي كه به مرگ بسيار زيبا مي‌نگريست، اميرالمومنين علی(ع) بود. جمله تاريخي نخستين پيشواي شيعيان جهان كه مي‌فرمايد: «سوگند به خداوند پاك، هيچ پروايي ندارم از اين‌كه به طرف مرگ حركت كنم يا مرگ بر من وارد شود» بيانگر نگاه زيبا و انديشمندانه اين امام بزرگوار به مقوله مرگ است.

ويژگي بارز اين كتاب، بيان ديدگاه‌هاي دانشمندان و متفكران غربي مانند «آلفونس دولامارتين»، «ويكتور هوگو»، «تولستوي»، «گوته»، «وليان بريانت» و «كالدرون» به مقوله مرگ است.

بسياري از اين متفكران غربي مرگ را «شامگاه زندگي» مي‌نامند و براي آن آينده‌اي را نيز در نظر نمي‌گيرند و معتقدند كه كل هستي انسان پس از مرگ به پايان مي‌رسد و بقايي در اين جهان براي هيچ موجودي وجود نخواهد داشت، اما انديشمندان جهان اسلام ياد مرگ را از عبادات مي‌دانند و مرگ براي اولياء‌الله نخستين مرحله راحت و سرور است.

در قسمتي از كتاب مي‌خوانيم: «بسيار زيباست كه قهرمان مرگ و زندگي، حاكميت عقل، وجدان، شرافت اخلاقي و گرايش فضيلت را مشروط به خارج شدن عقل و وجدان از اسارت جاذبه‌هاي دنيايي دانسته و آشكارا مي‌فرمايد كه عقل اسير در چنگال هوس و وجدان، سركوب شده و زير ضربه‌هاي اميال مانند حاكم معزولي است كه ارزشي براي حكم او در زندگي انساني نمانده‌است

كتاب «مرگ از ديدگاه امام علي(ع)» به قلم سيداحمد فاطمي با شمارگان يكهزار نسخه در ۲۱۸ صفحه و به قيمت ۸۰ هزار ريال از سوي انتشارات بوستان كتاب منتشر شده‌است.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین