عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
زائرانی که ایام اربعین به زیارت عتبات عالیات مشرف شدند با مشکلات زیادی از جمله ناهماهنگی ساعات کار در مرزهای ایران و عراق، معطلی ۳ ساعته برای گرفتن ویزا و سرگردانی مسافران در مرز مهران مواجه شدند.

عقیق: طبق آمار رسمی اعلام‌شده از سوی سازمان حج و زیارت حدود ۵۰۰ هزار نفر از مشتاقان و علاقمندان به اهل بیت علیهم‌السلام، امسال در ایام اربعین برای عرض تسلیت و عزاداری در آستان آن بزرگواران، خود را به عتبات عالیات رساندند که این اتفاق مبارک به همراه پخش تلویزیونی آن توسط رسانه ملی، شوق زیارت اربعین را در دلهای بسیاری از محبان آن حضرت قرار داد و بسیاری از ایرانی‌ها از همین الان برای شرکت در این مراسم عظیم لحظه‌شماری می‌کنند، شاهد این سخن، اظهارات سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت است که در نشست خبری خود اعلام کرد حتماً سال آینده تعداد زائران عتبات در ایام اربعین بیش‌تر خواهد شد.

اما در این میان موضوعی که بسیار اهمیت پیدا می‌کند موضوع آسیب‌شناسی و بررسی مشکلاتی است که زائران در حین این سفر زیارتی با آن مواجه شدند تا این مشکلات برای سال آینده برطرف شود. در این گزارش برخی از نظرات زائران عتبات عالیات در ایام اربعین بررسی می‌شود.

شمسا یک کانکس داشت آن هم بسته بود/ناهماهنگی ساعات کار در مرزهای ایران و عراق

احمد قبادیانی، زائر ۳۱ ساله عتبات عالیات در ایام اربعین در این زمینه می‌گوید: سوال من این است که ما چرا باید پول به شرکت شمسا بدهیم و این پولی که در مهران می‌گیرند بابت چیست؟ آن‌ها در مقابل پولی که می‌گیرند خدمات نمی‌دهند، یک کانکس در مرز مهران دارند که آن هم بسته است.

وی می‌افزاید: یکی از مشکلات مرز این بود که مرز ایران ۲۰ ساعت در شبانه‌روز باز است اما طرف عراقی دل به خواهی عمل می‌کنند در حالی که ما آمادگی ۲۴ ساعته‌ کار کردن را هم داریم ولی طرف مقابل همکاری نمی‌کند، این مشکل را می‌توان با رایزنی‌ها حل کرد اما ظاهراً پیگیری مسئولان کافی نبوده است.

فرودگاه نجف نمازخانه ندارد/ معطلی ۳ ساعته برای گرفتن ویزا/ استفاده از نام شخصیت‌ها برای جذب مسافر

سالار کیانی نیز در این زمینه می‌گوید: ما از طریق مرز هوایی وارد نجف شدیم و خوشبختانه با مشکلات مرز از طریق زمینی مواجه نشدیم اما جالب است که در فردوگاه نجف قیمت دلار را هر طور بخواهند حساب می‌کنند، همچنین این فرودگاه نمازخانه نداشت و برخی از زائران مجبور شدند وسط راهرو‌ها یا سالن انتظار نماز بخوانند.

وی می‌افزاید: ما از جمله افرادی بودیم که ویزای خود را در نجف گرفتیم اما متأسفانه حدود ۳ ساعت در فرودگاه نجف برای این کار معطل شدیم. موضوع دیگر این بود که جلوی فرودگاه نجف تاکسی‌ها قیمت‌های پرت و پلا می‌دادند که قابل تحمل نبود.

کیانی تصریح می‌کند: خیلی جالب است که برخی آژانس‌های مسافرتی هنگام ثبت‌نام برای جذب زائران از نام برخی شخصیت‌ها استفاده می‌کردند مثلاً می‌گفتند که حاج‌آقای «پ‌» با ماست در حالی که دروغ بود. همچنین یکی دیگر از مشکلات این بود که یکی از دوستان ما در کاروان دیگری بود که آن‌ها قبل از حرکت، در عراق هتل رزرو کرده‌ بودند اما وقتی به آن‌جا می‌رسند صاحب هتل زیر قرار می‌زند و به علت این‌که گروهی دیگر پول بیش‌تری داده بود اتاق‌های هتل را به آن‌ها می‌سپارد.

مدارس هماهنگ‌ شده برای اسکان زائران دور از حرم بود/عدم برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از بزرگان

صادق احمدزاده نیز در این زمینه می‌گوید: سازمان حج و زیارت برخی مدارس را برای اسکان هماهنگ کرده بود اما فاصله این مدارس تا حرم بسیار دور بود و حدود یک ساعت طول می‌کشید، همچنین برخی آژانس‌ها هم اعلام کرده بودند که در بین‌الحرمین زمین گرفتیم اما راست نبود.

وی می‌افزاید: یکی از مواردی که امیدواریم برای سال بعد حل شود این است که در این ایام بزرگان زیادی از ایران زائر بودند، افرادی مانند حاج‌آقای صدیقی، حاج آقای پناهیان، حاج ماشالله عابدی، حاج محمد طاهری و افراد دیگر، سازمان حج و زیارت می‌توانست برای استفاده از این بزرگان برنامه‌ریزی داشته باشد.

احمدزاده یادآور می‌شود: از طرفی برخی هیئت‌ها مانند هیئت‌الرضا و هیئت رزمندگان اسلام آن‌جا بودند که مِ‌توانند هیئت‌ها را توجیه کنند که برنامه‌های منظمی در کربلا و نجف داشته باشند، از طرفی یکی دیگر از مشکلات این بود که در برخی موارد خادمان حرم در روضه‌های ایرانی‌ها در صحن‌ها مشکل ایجاد می‌کردند و گاهی اوقات وسط روضه می‌گفتند که جمع کنید، سازمان حج و زیارت می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

معطلی ۷ ساعته پشت مرزها

مهدی خانزاده در این زمینه می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در این سفر با آن مواجه شدیم هنگام بازگشت بود که اطلاع‌رسانی درباره این‌که مرز باز است یا نه دیده نشد و برخی مردم ۷ تا ۸ ساعت پشت مرز ماندند. از طرفی زائران نمی‌دانستند که کنسولگری ایران کجاست تا در صورت وقوع مشکل به آن‌جا مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: از طرفی فعالیت هلال احمر ایران هم محدود بود و در بین راه نجف تا کربلا فعال نبودند. همچنین درمانگاه ایرانیان در کربلا بسیار شلوغ بود و زائران از مکان‌های دیگر استقرار هلال احمر اطلاع نداشتند و باید پرسان پرسان این مکان‌ها را پیدا می‌کردند.

خانزاده تصریح می‌کند: این‌که به برخی از زائران دلار نمی‌دادند واقعاً نوبر است چرا که به مسافران تایلند و ... دلار می‌دهند اما به زائران عتبات دلار نمی‌دهند.

نابسامانی مرز عراق هنگام خروج از این کشور/سرگردانی مسافران در مرز مهران

سعید حاجی‌کندی نیز در این زمینه می گوید: یکی از مشکلات بسیار بد ما در هنگام خروج از مرز زمینی بود به طوری که به علت عدم ساماندهی مرد، مجبور بودیم از یک راهروی تنگ رد شویم. شما فکرش را بکنید که حدود ۵۰۰ نفر در یک راهرویی که عرض آن ۲ متر است و طول آن حدود ۱۰ متر است قرار دهند، تازه آن هم با آن فشارهایی برای خروج از مرز وجود داشت و همه دوست داشتند به زودی از مرز بگذرند، این اتفاق خیلی صحنه بدی بود چون برخی هم با خانواده و همسر خود آمده بودند.

وی می‌افزاید: از طرف دیگر یکی از مشکلات در مرز مهران این بود که مسافران زیادی به علت نبود اتوبوس برای رسیدن به شهرهای خود سرگردان شدند، خودِ ما حدود ۲.۵ ساعت دنبال اتوبوس می‌گشتیم. جالب اینجاست که اتوبوس خالی هم وجود داشت اما راضی نمی‌شدند که مسافران را در آن سرما سوار کنند. دست آخر اتوبوسی هم که حاضر شد حدود ۴۰ نفر از مسافران را سوار کند ۲۰ هزار تومان بالاتر از قیمت معمولی بلیت، درخواست کرد و چون مردم سرمای زیادی را تحمل کردند راضی به این قیمت شدند و متأسفانه کسی هم نبود تا نظارت کند.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین