عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳
امامت علاوه بر پیوند ناگسستنی با نبوت، از اصولی چون توحید و معاد نیز جداشدنی نیست؛ به عبارت دیگر، امامت بر اساس نظامی معرفتی معنا می‌یابد که بر خدا‌شناسی و معاد‌شناسی مبتنی است.

عقیق: کتاب "حجت همیشگی" به قلم حمیدرضا شاکرین و به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

در منظومه اعتقادی اسلام، امامت علاوه بر پیوند ناگسستنی با نبوت، از اصولی چون توحید و معاد نیز جداشدنی نیست؛ به عبارت دیگر، امامت بر اساس نظامی معرفتی معنا می یابد که بر خداشناسی و معادشناسی مبتنی است.

هنگامی که انسان درک کرد جهان آفرینش به هستی نامحدود و کمال نامتناهی تکیه زده است و هر پدیده ای به اندازه ظرفیت خود، ماورایش را نشان می دهد که همان جهان ابدیت است، آنگاه تحت ولایت پروردگار قرار می گیرد و با هدایت الهی به اخلاقی پاک آراسته می شود که آخرین درجه کمال انسانی و مقام انسان کامل یعنی «امام» است.
کتاب حجت همیشگی، چندی از بنیادی ترین پرسش های مربوط به مسئله امامت را با نگاهی نو و با رعایت ایجاز و اختصار بازمی کاود :اینکه امامت چیست، چه نیازی به آن است، اهمیت و جایگاه آن در دین و به ویژه در نگاه قرآن چیست، امام باید چه شروط و ویژگی هایی داشته باشد و چه رسالت و کارویژه هایی را بر دوش می کشد، و ...

در دوران کنونی، پرسش ها و شبهات جدیدی فراروی نسل جوان قرار گرفته است: اینکه آیا نظام سیاسی مبتنی بر امامت، نظامی کارا و کارآمد است یا نه، نسبت امامت با دموکراسی چیست، آیا امامت با خاتمیت سر سازگاری دارد یا ناقض آن است، امامت در کودکی با کدامین منطق سازگار است و چه فلسفه ای دارد؟ نیز پرسش های فراوان دیگری درباره علم و عصمت امامان(ع)، همواره در اذهان جوانان پرسشگر و جست و جوگر ما رژه می روند.

از میان این دغدغه ها، نویسنده کتاب، کوشیده است پرسش ها و شبهات پربسامدتر را بررسی کند و در حد امکان، متناسب با دانش و سلیقه جوانان دانشگاهی، بدان ها پاسخی در خور گوید.

شایان ذکر است، "حجت همیشگی" در 221 صفحه با قطع رقعی روانه بازار نشر شده است.

 منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین