عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات این مژده را به مردم داد که گنبد مطهر امام حسین (ع) پس از ساخت در کرمان از استان‌های مختلف عبور داده می‌شود تا به کربلای معلی برسد.

عقیق:سردار حسن پلارک این مژده را به مردم داد که گنبد مطهر امام حسین (ع) پس از ساخت در کرمان همانند ضریح مطهر سیدالشهدا (ع) از استان‌های مختلف عبور داده می‌شود تا مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد و به کربلای معلی برسد. 

کرمان را حسین‌آباد می‌خوانند

وی اظهار داشت: لطف اهل بیت (ع) شامل حال کرمانی‌ها شده است تا عشق و علاقه خود را با ساخت گنبد مطهر امام حسین (ع) به ائمه اطهار (ع) بیش از گذشته نشان دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ابراز داشت: ارادت مردم کرمان به امام حسین (ع) زبان‌زد خاص و عام است و از دوران‌های گذشته به کرمان، حسین‌آباد می‌گفتند و گل سرسبد پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات که طرح مرتفع شدن گنبد با عظمت سیدالشهدا (ع) و همچنین لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر است به مردم کرمان واگذار شده است. 

پلارک افزود: توسعه حرم‌های مطهر در کربلا باید انجام گیرد و بخشی از طرح توسعه هم انجام شده است و با توجه به اینکه منظر گنبد مطهر در ساخت و سازهای جدید در کربلای معلی محو می‌شود با ساخت گنبد جدید در واقع گنبد ۷.۵ متر مرتفع می‌شود. 

وی با بیان اینکه گنبد مطهر سیدالشهدا (ع) با روش‌های خاص و با هدایا و نذورات کرمانی‌ها ساخته می‌شود، عنوان کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای ساخت گنبد ۳۰ میلیارد تومان و برای لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر ۲۰ میلیارد تومان است و مهندسان، دانشگاهیان و ... به صورت شبانه‌روزی درگیر پروژه مذکور هستند.

اشتیاق مردم برای خرید خشت‌های طلای گنبد امام حسین (ع(

پلارک با اشاره به اینکه دو سال زمان‌بندی برای ساخت گنبد مطهر اباعبدالله الحسین (ع) پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: این پروژه از ابتدای محرم‌الحرام در کرمان آغاز شد.

وی افزود: دو گروه برای ساخت گنبد جدید امام حسین (ع) در استان کرمان فعال شده‌اند، گروه نخست در حوزه جذب مشارکت‌های مردمی بری تامین منابع پروژه در استان کرمان فعالیت می‌کند و گروه دوم هم مهندسان، مشاوران و پیمان‌کارانی هستند که باید طراحی، بازنگری طراحی، کنترل محاسبات و آغاز ساخت را انجام دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: با توجه به اینکه حدود دو ماه از آغاز اجرای پروژه ترفیع گنبد مطهر سیدالشهدا (ع) در استان کرمان می‌گذرد، کارها بر اساس زمان‌بندی در حال انجام است.

پلارک در مورد میزان مشارکت مردمی برای ساخت گنبد امام حسین (ع) تصریح کرد: همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم تا کنون درصد قابل توجهی از تقسیم‌بندی در نذورات که به صورت ابتکاری با عنوان خشت طلا بوده، محقق شده است و مردم خرید خشت‌ها را تا حد زیادی انجام داده‌اند. 

وی بیان داشت: جالب این است که این خرید و تامین منابع خشت‌‌های طلا منحصر به استان کرمان نبوده و سایر استان‌‌ها به ویژه مردم استان تهران هم اقدام به خرید خشت کردند و ما نمی‌توانستیم، مانع از خرید آنها شویم.

پلارک اذعان داشت: از این موضوع نگرانم که تا چند ماه آینده متقاضی کرمانی برای خرید خشت داشته باشیم، اما دیگر خشتی باقی نمانده باشد و از مردم کرمان می‌خواهم قبل از آن که خشت‌ها تمام شود، برای خرید خشت‌های گنبد اباعبدالله الحسین (ع) اقدام کنند. 

عبور گنبد مطهر سیدالشهدا (ع) از استان‌های مختلف

وی عنوان کرد: طراحی و ساخت گنبد به گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از گنبد مطهر به صورت یک جا ساخته می‌شود و قابل انتقال به کربلا است و بقیه قسمت‌های گنبد هم به صورت مونتاژ و به صورت بسته‌بندی منتقل می‌شود.

پلارک گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان یکی از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی است و استادان این دانشگاه از جمله عیسی سلاجقه به عنوان یکی از متخصصان سازه در جهان با ما در اجرای طرح ترفیع گنبد سیدالشهدا (ع) همکاری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اصل محاسبات صورت گرفته برای پروژه ترفیع گنبد مطهر امام حسین (ع) و لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر را با وجود اطمینان کاملی که به استادان کرمانی داریم، برای پیشگیری از انتقادات بعدی با استادان سایر دانشگاه‌ها هم به چالش می‌کشانیم و باید تاکید کنم که توانمندی فنی دانشگاه کرمان یکی از دلایل مهمی بود که این پروژه به کرمانی‌ها واگذار شد. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: این مژده را به مردم می‌دهم که برای انتقال بخش اصلی گنبد مطهر مانند ضریح مطهر سیدالشهدا (ع) بدرقه عمومی داشته باشیم و اولویت بدرقه با مردم استان کرمان است و این امر بستگی به مسئولان استان دارد که شرایط سیاسی و اجتماعی برای امنیت چگونه باشد و این گنبد به شهرهای مختلف استان کرمان برده شود و سپس به استان‌هایی که در مسیر هستند، انتقال داده شود.

مردم برای ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف کمک کنند 

پلارک در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سه پروژه اساسی در عتبات عالیات در دست اجرا داریم که پروژه‌های توسعه‌ای ما محسوب می‌شوند، گفت: ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی از کل پروژه صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف انجام شده که برای تکمیل این صحن به یاری مردم نیاز است. 

وی افزود: پروژه ترفیع گنبد مطهر و لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر آقا امام حسین (ع) یکی دیگر از پروژه‌های توسعه‌ای ما به شمار می‌رود که به مردم کرمان واگذار شده است و همچنین صحن حضرت زینب (س) به عنوان نخستین فاز توسعه حرم سیدالشهدا (ع) در حال طراحی است. 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه در نظر داریم، اجرای پروژه صحن حضرت زینب (س) در کربلای معلا را به چند استان واگذار کنیم، بیان کرد: کرمانی‌ها هم متقاضی ساخت این صحن هستند، اما بعید می‌دانم که یک استان به تنهایی از عهده ساخت این صحن برآید، زیرا هزینه ساخت صحن مذکور حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. 

پلارک از مردم استان کرمان خواست تا برای تقدیم هدایای خود به ستادهای عتبات عالیات که در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف فعال شده‌اند، مراجعه کنند و هدایای خود را به افرادی تحویل دهند که کارت شناسایی ستاد عتبات عالیات را داشته باشند. 

وی تصریح کرد: با توجه به دقت و حساسیتی که وجود دارد تا کنون تخلفی در زمینه جمع‌آوری نذورات در سطح کشور نداشته‌ایم و امیدواریم در استان کرمان هم مشکلی در این زمینه به وجود نیاید

۳ موکب ۱۰ تا ۱۵ هزار نفری در کربلا و نجف احداث می‌شود 

رئیس ستاد عتبات عالیات ابراز داشت: طی سال گذشته آبرسانی مسیر کربلا از شش محور ورودی به کربلا صورت گرفت و در شش نقطه آب تصفیه‌کن و آب شیرین‌کن با استفاده از دستگاه‌های با ظرفیت بالا نصب شد که توسط هر دستگاه حدود ۵۰۰ هزار لیتر در روز بسته‌بندی آب در لیوان و پاکت و توزیع بین زوار را داشتیم. 

پلارک بیان کرد: برای نخستین بار در سال جاری دو حسینیه در نجف اشرف و چند جایگاه در کربلای معلا ایجاد شد که پذیرای بخشی از زائران باشد. 

وی افزود: با توجه به حضور ۲۰ میلیون نفری زائران در اربعین حسینی در کربلای معلا و فشاری که از سوی مردم و مسئولان بر ما وارد شد از همین حالا در حال طراحی سه موکب بزرگ هستیم که پذیرای تمام زائران ایرانی باشد و قصد داریم در مسیر کربلا و نجف موکب‌هایی با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ هزار نفری به صورت مجتمع‌هایی با سازه‌های مقاوم ایجاد کنیم.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین