عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
قدم به قدم تا عاشورا/
امام صادق(ع) فرمود: کسی نیست که برای حسین(ع) شعری بسراید و گریه کند و بگریاند مگر اینکه خداوند بهشت را به او واجب کرده و گناهانش را می آمرزد.

عقیق: ارباب من حسین جان! حالا که چهل قدم مانده! تا عزادار شدنم، تا سینه چاکی ام، پس بگذار به استقبالت بیایم اربابم و ورودی شهر کرب و بلا سجده به قدمگاهت بزنم که اربابم حالا که داری برای بندگی خدا آماده میشوی این من نا چیز، این من کمترین می آیم و چله نشینی را آغاز میکنم تا بگویم هر روز روایتی از سرشت آسمانیت را...

تأثیر نوحه سرایی در عزای حسین(ع)


ازدیاد محبت به امام و تنفر از دشمنان

سوزی که از دل سوخته عاشقان امام حسین(ع) به چشم سرایت کرده و از مجاری دو چشم آنها به صفحه رخسار وارد می شود مراتب علاقه، اخلاص و دلبستگی به خاندان وحی و رسالت را می رساند و این عمل اثری مخصوص در ابقای مودت و ازدیاد محبت دارد. گریه با آگاهی و معرفت بر امام حسین(ع) در واقع اعلام انزجار از دشمنان اوست و این تبری(دوری جستن) از آثار برجسته گریه بر امام حسین(ع) است.

آشنایی با حقیقت دین و نشر آن

مردم در سایه مراسم عزاداری با حقیقت اسلام آشنا می شوند. در نتیجه تبلیغات وسیع و گسترده ای که همراه با این مراسم انجام می گیرد، آگاهی و معرفت توده مردم بیشتر شده و ارتباطشان با دین محکمتر و قوی تر می گردد.

تأثیر نوحه سرایی در عزای حسین(ع)

امام صادق(ع) فرمود: « کسی نیست که برای حسین(ع) شعری بسراید و گریه کند و بگریاند مگر اینکه خداوند بهشت را به او واجب کرده و گناهانش را می آمرزد.»

امان بودن از سکرات موت و آتش دوزخ

امام صادق(ع) به مسمع فرمود: « آیا یادآوری مصائب امام حسین(ع) می کنی؟ » عرض کردم: «آری» فرمود: « آیا جزع و غم و اندوه در صورتم ظاهر می شود. » حضرت فرمود: « خدای اشک چشمت را رحمت کند. آگاه باش که تو از آن اشخاصی هستی که از اهل جزع برای ما شمرده می شوند. به شادی ما شاد و به حزن ما محزون و اندوهناک می گردند. آگاه باش که بزودی هنگام مرگ پدرانم را بر بالین خود حاضر می بینی در حالی که به تو توجه کرده و سفارش تو را به ملک الموت می نمایند و خواهی دید که ملک الموت در آن هنگام مهربان تر از هر مادر به فرزندش است.»

باعث نزول رحمت الهی

امام صادق فرمود: « کسیکه بر ما اهل بیت به خاطر رحمت مصائب وارده بر ما گریه کند، رحمت خدا شامل او می شود قبل از اینکه اشکی از چشمش بر صورتش جاری شود. اگر قطره ای از آن اشک در جهنم وارد شود، حرارت آن را خاموش کند و هیچ چشمی نیست که بر مصائب ما گریه کند مگر اینکه با نظر کردن به کوثر و سیراب شدن از آن خوشوقت می گردد.»


منبع: چشمه های معرفت

کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین