عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷
شیعیان و محبان اهل بیت(ع) از ملیت‌های گوناگون در مرکز اسلامی هامبورگ گرد هم آمدند و در سوگ ضامن آهو اشک ماتم ریختند.

عقیق:در شب شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) مرکز اسلامی هامبورگ صحنه حضور با شکوه مسلمانان، شیفتگان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از ملیت‌های مختلف بود که با برپایی مراسم سوگواری و عزاداری مراتب ارادت خود را به آن امام همام ابراز داشتند. ویژه برنامه شب شهادت امام رضا(ع) شامل برنامه‌های اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، قرائت زیارت مخصوصه امام رضا(ع)، اجرای تواشیح، سخنرانی و عزدارای بود.

در این مراسم آیت‌الله رمضانی امام جماعت و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ  ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) با تاکید بر لزوم آشنایی صحیح با سیره ائمه اطهار(ع) به تشریح ابعاد مختلف این امر پرداخت و بیان داشت: یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، آشنایی درست و معرفت صحیح نسبت به ائمه معصومین(ع) است. آنچه مسلم است بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) هم به قرآن و هم به عترت ظلم شده است.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) دو جنبه دارند، افزود: اولین جنبه، بعد علمی، عملی و اجتماعی آنان است. دومین جنبه بعد الهی، ملکوتی و معرفتی آن ذوات مقدّسه است که به تعبیر دیگر اگر چه این بزرگواران انسان و در زمره ابناء بشر هستند، اما در عین حال در قله رفیع معنویت و عرفان هستند، بنابراین به تعبیر قرآن اسوه و الگوی دیگران هستند.

آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) بارها فرمودند: من هم مثل شما بشر هستم. علت تأکید بر این نکته آن است که اگر خدای ناکرده از جنبه بشر بودن این بزرگواران غافل باشیم، بشریت دیگر الگو و اسوه ای برای زندگی نخواهد داشت، از سوی دیگر پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: قرآن و عترت باید همیشه با هم باشند و این دو امر گرانبها را به امانت نزد مسلمانان می‌گذارم و همه مکلف در حفظ این دو امانت و ثقل عظیم هستند تا خود را به سعادت دنیا و آخرت برسانند.

وی ادامه داد: آنچه در خصوص امامان باید بدانیم آن است که ائمه اطهار(ع) انسان‌های بزرگی بوده و بالاترین مقام بندگی خدا که قابل تصور است، برای ایشان به فعلیّت رسیده است؛ چنانکه طبق صریح آیات و روایات ائمه(ع) عبد محض بودند. اهل علم و خرد بودند و برای ترویج فضائل و کمالات انسانی تلاش می‌کردند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ابراز داشت: در مورد قرآن هم باید دقت کرد که این کتاب مقدس، کتاب زندگی مسلمانان است و برای همه مردم کتاب هدایت و غذای آماده الهی است که باید از آن بهره‌مند شد، این کتاب آسمانی به همه درس ادب در برابر خدا، خود و سایر انسان‌ها را آموزش می‌دهد، البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که برای فهم این متن مقدس ما باید به سراغ اهل بیت(ع) که در واقع زبان قرآن هستند، برویم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی افراد تنها به قرآن اکتفا کرده و تمامی روایات را سوزاندند و از بین بردند، افزود:  با این کار چه مشکلات عدیده‌ای و چه مصیبت‌ها بزرگی که بر سر مسلامانان و بلکه تمام بشریت وارد نیامد‌، درباره ائمه(ع) متأسفانه در طول تاریخ افراط و تفریط‌های فراوان وجود داشته است، چنان که از امام هشتم(ع) نقل است که فرمود: پیامبر(ص) به امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: یا علی! حرف‌هایی که نسبت به تو گفته می‌شود مثل حرف‌های مردم نسبت به حضرت عیسی(ع) هست، عده‌ای عیسی را دوست داشتند ولی افراط کردند، اینها هلاک شدند.

آیت‌الله رمضانی در ادامه یادآور شد: عده‌ دیگر نیز تفریط کرده و خواستند او را بکشند، آن‌ها هم هلاک شدند. ولی بعضی عیسی(ع) را مخلوق، عبد و تجلّی خدا می‌دانستند، در رابطه با ائمه اطهار(ع) نیز افراط و تفریط وجود داشته و دارد. برخی نسبت به ائمه غلو کردند، چنانکه امام هشتم(ع) می‌فرمایند: این کار نقشه بوده است، آن حضرت به ابن ابی‌محمود می‌فرماید: اخباری که درباره ما جعل و ساخته شده است، سه دسته‌اند: اخباری که در رابطه با ما غلو کرده‌اند، اخباری که در حق ما کوتاهی کرده و حریم ما را شکسته ‌ند، اخباری که بدی‌های دشمنان ما را درست کرده‌اند.

وی به بیان برخی از رویات صادره از امام هشتم(ع) پرداخت و افزود: اگر ما سخنان و کلام گهربار ائمه اطهار(ع) را درست معرفی می‌کردیم، بشریت که تشنه این حر‌ف‌ها است،‌ بسیار بیشتر از آنچه امروزه شاهد آن هستیم به سمت دین و دینداری تمایل پیدا می کردند و لذا از این جهت نیز ائمه معصومین(ع) همانند قرآن غریب و مهجور واقع شده‌اند، به همین جهت امام هشتم(ع) برای کسانی که امر و معارف اهل البیت(ع) را زنده می‌کنند، دعا کرده و می‌فرماید: حرفهای ما را یاد بگیرید و به بقیه یاد بدهید چراکه « لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا»

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: امام رضا(ع) بسیار می‌فرمودند که اهل تفکر و اندیشه باشید و نیز تأکید می‌کردند که عبادت به نماز و روزه بسیار گرفتن نیست، بلکه عبادت حقیقی همانا تفکر در امور الهی است. این مسأله، مسأله خیلی مهمی است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد، ولی متأسفانه در آن دوران، مانند دوران کنونی ما عده‌ای به دنبال خرافات رفتند و لذا حضرت سعی و تلاش می‌کرد با تبیین فلسفه بسیاری از مسائل، حقایق را برای همه آشکار سازد تا شناخت عمیق‌تری نسبت به دین پیدا کنند و از سطحی نگری نسبت به قلّه‌های معارف الهی پرهیز کنند.

در پایان این مراسم با شکوه، عزاداران رضوی میهمان سفره با برکت امام رضا(ع) بوده و از آش شُله که توسط مشهدی‌های مقیم هامبورگ تهیه شده بود، تناول کردند.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین