عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
پیامبر(ص) فرمود: کسی که مسجدی را بروبد،خدا دربرابر آن برایش ثواب آزادکردن بنده‌ای را می‌نویسدوکسی که خاشاکی اندک از مسجد بیرون برد،خدا رحمت دنیا و آخرت را بر او می فرستد.

عقیق:اسلام به ساختن اماکن فرهنگی و عبادی به ویژه مسجد عنایت خاص دارد. نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده درباره دانش و ابزار فراگیری آن است که زیربنای تمدن و فرهنگ اسلامی بوده است. نخستین گامی که پیامبر (ص( در آماده‌سازی زیر ساخت مدینه نبوی برداشت تاسیس مسجد به عنوان پایگاه ارتباط خدا و خلق و مرکز رسیدگی به امور دنیا و آخرت مردم بود. 

سفارش به حضور در اجتماع مسجد

پیامبر)ص) می‌فرماید: شیطان گرگ انسان است؛ همانند گرگ گوسفند که گوسفند جداشده از گله را می‌برد؛ پس، از جدایی و تفرقه بپرهیزید و بر شما باید به پیوستن به جماعت و عموم مسلمانان و حضور در مسجد.

امام صادق(ع) می‌فرماید: بزرگ‌منشی دو گونه است: در وطن و در سفر و آنچه در وطن و بزرگ‌منشی و سرافرازی چند چیز است از جمله حضور در مساجد. 

پاداش روشن‌کردن چراغ مسجد

رسول خدا(ص) فرمود: کسی که در یکی از مساجد خدای بزرگ چراغی بیفروزد تا زمانی که نوری از آن چراغ در مسجد می‌تابد، فرشتگان و حاملان عرش خدا پیوسته برای او استغفار می‌کنند. 

بهداشت و نظافت مسجد

اهمیت پاکیزگی مساجد: امام صادق(ع) فرمود: کسی که اخلاط سر و سینه خود را به احترام مسجد در مسجد نیندازد بر دردی گذر نکند مگر آنکه خدا آن درد را از او برمی‌دارد. 

پاداش غبارروبی از مسجد: پیامبر(ص) فرمود: کسی که مسجدی را بروبد خدا در برابر آن برایش ثواب آزادکردن بنده‌ای را می‌نویسد و کسی که خاشاکی اندک به اندازه‌ای که در چشم فرو رود از مسجد بیرون برد، خدا برایش رحمت دنیا و آخرت می‌نویسد و نیز فرمود کسی که روز پنج‌شنبه (شب جمعه) بخشوده می‌شود. 

دفن آلودگی‌های مسجد: پیامبر(ص) فرمود آب بینی اگر در مسجد بود همگان مأمور دفن آن هستند. 

تأکید پیامبر بر دفن آلودگی‌های مسجد در این روایت، افزون بر لازم‌دانستن حفظ حرمت مسجد می‌تواند معیاری عام برای همه اماکن عمومی باشد، در نتیجه مسلمانان وظیفه دارند محیط‌های عمومی مانند کوچه‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و فضاهای همگانی را از آلودگی‌ها حفظ کنند. 

سرزنش آلوده‌کنندگان محیط مسجد: رسول اکرم(ص) از انداختن خلط (سر و سینه) در مسجد نهی کرد، امام کاظم هم فرمود: از قضای حاجت در کنار نهرها، زیر درختان میوه (جایی که میوه‌ها بر زمین می‌ریزند)، آستانه مسجدها و میان راه‌ها دوری کن. 

نهی از بردن بوی سیر به مسجد: پیامبر (ص) برای آنکه اهل مسجد آزرده نشوند، فرمود: هر کس سیر خورده است به مسجد ما نیاید. 

پرهیز از آوردن دیوانگان به مسجد: پیامبر(ص) فرمود: دیوانگان و کودکان‌تان را به مسجد نیاورید. مراد، کودکانی است که مسجد را آلوده و نجس می‌کنند.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین