۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۱ : ۱۵
عقیق:گاهی افرادی ديده می شوند كه در مسائل علمی بسيار زيرك و با هوشند و ازديگران خيلی جلواند ، ولی همين اشخاص در مسئله زندگی و راهی كه بايدانتخاب كنند مثل آدمهای گيج و متحيراند ، افرادی كه هوششان در علميات از اينها خيلی عقب تر است مصالح زندگی را بهتر و روشنتر می بينند .
لذا اين فكر پيش آمده كه در انسان دو چيز است يكی هوش و يكی عقل ، بعضی با هوشترند و بعضی عاقلتر. ولی حقيقت اينست كه ما دو قوه نداريم يكی به نام عقل و ديگری به نام هوش . افراد باهوشی كه در مسائل عملی گيج و مبهوت و متحيرند علتش همان است كه عرض شد ، در اثر طغيان دشمنان عقل اثر عقلشان خنثی شده ، پارازيتها نمی گذارند كه فرمان عقل خود را بشنوند . اينگونه اشخاص پارازيت وجودشان زياد است ، نه اينكه در عقل خود كم و كسری داشته باشند.
تقوا و مجاهده اخلاقی و طهارت روح ، در آنچه مربوط به حوزه عقل نظری است هيچگونه تأثيری ندارد . حتی فلسفه الهی نيز وابستگی به اين معانی اخلاقی ندارد . و اشاره كردم كه در عين حال به نحو ديگری تقوا و مجاهده اخلاقی در تحصيل معارف الهی مؤثر است .
اين مطلب احتياج به بحث مستقل دارد و چون آنچه فعلا گفتم می فرمايد »:قد احيی عقله ، و امات نفسه حتی دق جليله ، و لطف غليظه ، و برق له لامع كثير البرق ، فابان له الطريق ، و سلك به السبيل ، فتدافعته الابواب الی باب السلامه » ( 1 ) عقل خويش را زنده كرده و نفس اماره را ميرانده است تا آنجا كه اثر اين مجا هدت در بدن وی ظاهر شده و استخوان وی را نازك و غلظت وجود وی را تبديل به لطافت كرده« .
در اين موقع برقی شديد برای وی میجهد و راه را به او نشان میدهد و او را در راه می اندازد و پيوسته از اين در به آن در و از اين مرحله به آن مرحله او راحركت می دهد تا می رسد به آنجا كه باب سلامت مطلق است .« يهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و يخرجهم من الظلمات الی النورباذنه و يهديهم الی صراط مستقيم »( 2)
پی نوشت ها:
1 - نهج البلاغه ، خطبه . 218
2 - سوره مائده ، آيه 16 : [ خداوند به سبب آن ، كسانی را كه خشنودی او
را می جويند به راههای سلامتی هدايت میكند ، و به اذن خويش ايشان را از
تاريكيها به سوی نور بيرون می برد ، و به راه راست هدايت می نمايد ] .
10 گفتار / شهید مطهری
منبع:جام
211008