عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۷
از خرافه تا واقعیت؛
اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد بلکه گناه نیز محسوب می‌شود، چرا که بدعت در دین نهی شده است.

عقیق: در برخی منابع آمده است که پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر فرموده است» :من بشّرنی بخروج صفر فله الجنة» (هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى‌دهم.(

این روایت از سندیت متقنی برخوردار نیست. کارشناسان دینی بیان می کنند، نفس این کار اشکالی ندارد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد این اعمال با خرافات مخلوط شده و به مواردی انحرافی در دین تبدیل می‌شوند. یکی از معروف ‌ترین رسومی که در حال حاضر نیز از طریق عوام انجام می‌شود، «دق‌الباب کردن 7 مسجد» و خطاب قرار دادن پیامبر مبنی بر اتمام ماه صفر است.

اگر عملی در دین وارد نشده باشد و با عنوان دین انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، بلکه گناه نیز محسوب می‌شود، چرا که بدعت در دین نهی شده است.

روشن کردن کردن شمع پشت در مساجد پیشینه روایی ندارد و بیشتر آداب و رسومی قومی و بومی است. به عنوان مثال در برخی مناطق استان بوشهر مشاهده شده که مردم به نشانه پایان نحسی ماه صفر، قلیان می‌شکنند!

در «مفاتیح‌الجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. البته در برخی روایات، اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت توصیه شده است.

سال‌های مدیدی است که برخی از مردم قبل از اذان صبح در آخرین روز صفر در آستانه ماه‌ ربیع‌الاول تا قبل از اذان صبح به امید دریافت مژدگانی به هفت مسجد رفته و در مساجد را می‌زنند تا به اصطلاح خبر آغاز ماه ربیع را به پیامبر(ص) برسانند و مژگانی بگیرند!

نکته جالب اینجاست که انجام برخی مراسم هم در این خصوص باب شده است که از هیچ گونه صحتی برخوردار نیست، از جمله:
»
قبل از هر چیز نیت می‌کنید و عزم خود را جمع می‌کنید و به هر مسجد که می‌رسید، دست خود را روی در مسجد به حالت در زدن می‌گذارید و می‌خوانید:
یا ملک العرش درت می‌زنم
یا ملک العرش درت می‌زنم
یا ملک العرش چنان در غمم
یا ملک العرش‌‌ رها کن غمم
یا ملک العرش سریع الدعا
یا ملک العرش دعای مستجاب
یا احدُ یا صمدُ یا مجیدُ
بنده عاصی به تو دارد امید
بنده خود را تو نکن ناامید
یا حضرت محمد (ص) به شما خبر
می‌دهم که ماه صفر تمام شد«.

هیچ مبنای دینی، عقلی و روایی درباره در زدن 7 مسجد وجود ندارد.

پاسخ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به استفتائی درباره دق‌الباب مساجد:«عمل فوق‌الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مومنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است، منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند


حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین (ع)وارد نشده است، انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین(ع) وارد شده است و گرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هر روز امر تازه‌ای اختراع کنند و ناآگاهان را به سوی آن دعوت کنند«.

یکی از آداب مرسوم در پایان ماه صفر که با شهادت امام رضا(ع) نیز همراه است، حضور در بارگاه آن امام فرزانه و ایجاد پیوند عاطفی و ولایی با ایشان است. پیوندی که در زیارت تمام معصومان وارد شده است.

ماه ربیع ماه شروع شادی آل الله است اما باید توجه داشت نباید در این شادی چنان تفریط شود که اجر دو ماه عزاداری ضایع شود، یکی از ایام ماه ربیع‌الاول که با جشن و سرور همراه می‌شود، نهم ربیع‌الاول یعنی سالروز به درک واصل شدن «عمر بن سعد»، فرمانده لشکر یزید در صحرای کربلاست و به هیچ عنوان موضوع خلیفه دوم مطرح نیست.

بهترین اعمال در روزهای عید و شادی ائمه وارد شده فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد است، که در هر شرایطی سفارش شده است.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین