عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹
حجت الاسلام نائینی؛
پیامبر در ترسیم مصیبت ۲۳ ساله خود می فرمایند: هیچ پیامبری در بین ۱۲۴ هزار پیامبر(ص) مانند من اذیت نشد، پیامبر با گذاشتن یک قطعه اساسی تابلوی کمال بشریت را به دوران ظهور نزدیک تر کردند.

عقیق: حجت الاسلام مرتضی نائینی، پژوهشگر مهدوی، در نگاهی اجمالی به آیات قرآن و رابطه آن با تاریخ زندگی بشر، گفت: در تاریخ زندگی بشر همواره دو تفکر بین انسان ها بوده، عده ای در مسیر عبودیت و بندگی خدا بودند که انبیاء، اولیاء و بندگان صالح خدا هستند و عده ای که در مقابل آنها دشمنی کردند.
وی با بیان اینکه دسته اول به تعبیر قرآن نور خدا را روشن می کنند و دسته دوم به دنبال خاموش کردن این نور هستند، خاطرنشان کرد: دسته اول جبهه حق و دسته دوم جبهه باطل هستند و همیشه تضاد و تقابل میان این دو وجود دارد.
حجت الاسلام نائینی با اشاره به تقابل این دو جبهه از ابتدای خلقت انسان با هابیل و قابیل، اظهارداشت: در ادامه هر یک از انبیاء، اولیاء دشمنی سر راه خود دیده اند و به تعبیر قرآن هر پیامبری دشمنی داشته است که دلالت به استمرار این تقابل دارد. به این معنی که این طور نیست که یک زمانی در تاریخ دشمنی باطل و حق بوده و بعد از آن پایان یافته باشد و این درگیری همیشگی بوده است.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه اراده باطل برای خاموش کردن نور حق است و این جنگ یک روزی به پایان می رسد، تصریح کرد: روزی فرا می رسد که پیروزی حق رقم می خورد و آن روز دوران ظهور امام عصر(ع) است. در این رابطه قرآن می فرماید: در همه کتاب های آسمانی اراده ما متصل شده که تمام کره زمین به بندگان صالح خدا واگذار می شود.
وی آیات بسیاری را نشانگر به تصویر کشیده شدن دوران ظهور دانست و بیان داشت: در این آیات صحبت از حکومت زمین به دست صالحان است و حق و باطل با هم جنگیدند و می جنگند و خواهند جنگید. ولی یک روز حق پیروز می شود.
حجت الاسلام نائینی با بیان اینکه این پیروزی، مقدماتی لازم دارد مانند حلقه های زنجیر تا این حلقه ها به حلقه نهایی یعنی دوران ظهور برسند، ادامه داد: برای ترسیم دوران ظهور امام عصر(ع) که دوران پیروزی جبهه حق است باید تابلویی را در نظر بگیریم که قطعات مختلف دارد و هر یک از قطعات را یکی از انبیاء سر جای خود گذاشته است.
این پژوهشگر مهدوی افزود: تمام قطعات این تابلو کامل شده و فقط یکی دوتا قطعه دیگر لازم است که این تابلو را کامل کند که باید شیعیان امروز و یاران امام عصر(ع) همت کنند و حضرت را مدد برسانند تا حضرت قطعات را سر جای خود بگذارد و تابلوی کمال بشریت کامل شود.
وی با بیان اینکه این قطعات بعثت انبیاء را شامل شده و امامت و هر یک از ائمه نیز قطعاتی را به این تابلو اضافه کرده اند، گفت: این قطعات ممکن است کوچک یا بزرگ باشند. به این معنی که میان انبیاء، انبیاء اولوالعزم بیشترین رسالت را داشته اند و وظیفه شان سنگین تر بوده است. همچنین پیامبر(ص) که قطعه اساسی و بزرگ را در این تابلو گذاشتند.
حجت الاسلام نائینی با بیان اینکه قطعه ای که پیامبر(ص) گذاشتند از دو بخش تشکیل می شود، اظهارداشت: دوران بعثت پیامبر از 23 سال تشکیل می شود که 13 سال آن در مکه و 10 سال آن در مدینه است.
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به زحمات و مصیبت های پیامبر(ص) در طول این 23 سال، تصریح کرد: 3 سال از این 13 سال دوران پیامبری حضرت رسول را ایشان در محاصره شعب ابی طالب بودند و در تحریم و محاصره اقتصادی به سر بردند.
وی ادامه داد: تحریم امروز جبهه باطل پیشینه تاریخی دارد، چراکه پیامبر(ص) و یارانش را در شعب محاصره اقتصادی کرده بودند و به حدی مسلمان ها در فشار بودند که از شدت گرسنگی سنگ به شکم می بستند. همچنین در آن 13 سال یاسرها و سمیه ها به شهادت رسیدند.
حجت الاسلام نائینی با بیان اینکه پیامبر(ص) تمام این مصیبت ها را تحمل کرد تا قطعه ای دیگر را در مدینه بگذارد، خاطرنشان کرد: در مدینه نیز جنگ پشت جنگ بود. جنگ های بدر و احد تا احزاب، در بعضی از جنگ ها شکست بود و در بعضی دیگر پیروزی، پیامبر(ص) در این دوران با چهره کریه نفاق نیز روبه رو بودند.
این پژوهشگر مهدوی با ذکر مثالی، ادامه داد: در جنگ احد نیز دشمن با سپاه سه هزار نفری به سمت مدینه حرکت می کرد و سپاه پیامبر(ص) با یک هزار نفر به جنگ با دشمن رفت. این درحالی بود که در بین راه عبدالله بن ابی 300 نفر از این سپاه را جدا کرد و به مدینه برگرداند و به این ترتیب منافقین یک سوم سپاه پیامبر(ص) را برمی گرداند.
وی بااشاره به زحمت پیامبر(ص) در این 23 سال، گفت: پیامبر(ص) تمام این مصیبت را با یک جمله نشان می دهند: هیچ پیامبری در بین 124 هزار پیامبر(ص) مانند من اذیت نشد، به هر حال پیامبر(ص) با گذاشتن این دو قطعه اساسی و بزرگ تابلوی کمال بشریت را به دوران ظهور نزدیک تر کردند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین