عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
مداحی حاج محمدرضا نیکنام، کربلایی محمد نیکویی و کربلایی علی اصغر ژولیده در هیئت غریب مدینه
سوره حمد تنها سوره ای است که در تمام نمازها باید خوانده شود. سوره حمد آغازگر قرآن کریم است. معمولا مطالب ازرشمند تر کتاب در اول آن قرار دارد و خداوند سوره حمد را مطلع قرآن قرار داده است.



عقیق: مراسم عزاداری در دهه سوم ماه صفر در هیئت غریب مدینه باسخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسمی و مداحی حاج محمدرضا نیکنام، کربلایی محمد نیکویی و کربلایی علی اصغر ژولیده برگزار شد.

نکاتی از سخنرانی حجت الاسلام ابوالقاسمی را می خوانید:

*حضرت پیامبر اکرم و اولیای دین راه رسم زندگی سعادتمندانه را به ما آموختند، ما در قران کریم در سوره ی مبارک حمد، براساس روایات وارده از پیامبر اکرم و معصومین برترین و بالاترین سوره ی قران می دانیم.

*پیامبر به جابر می فرماید: ای جابر میخواهی بهترین و برترین سوره ای که خداوند نازل کرده را به تو بگوییم؟ عرض کرد: یا رسول الله جان پدرم و مادرم قربان شما، بفرمایید برترین سوره کدام سوره است؟ پیامبر(ص) سوره حمد را به جابر آموختند.

*در روایات وجود دارد که وقتی سوره حمد نازل شد سوره حمد به خداوند گله کرد که  من را میخواهی بین مردمی که دچار گناه و معصیت هستند نازل کنی؟ خداوند فرمودند: قسم به عزت و جلال خودم کسانی که با این سوره مانوس باشند هر حاجتی داشته باشند به ایشان خواهم داد، مشکلات آنها را برطرف میکنم و کسانی هستند که قدر این سوره را می دانند.

*سوره حمد تنها سوره ای است که در تمام نمازها باید خوانده شود. سوره حمد آغازگر قرآن کریم است. معمولا مطالب ازرشمند تر کتاب در اول آن قرار دارد و خداوند سوره حمد را مطلع قرآن قرار داده است. فاتحه یعنی آغاز گر این کتاب مقدس است.

*در سوره حمد خدای متعال را تمجید و ستایش میکنیم. یک دعا را عرضه می داریم بعد از تمجید به آن می رسیم و باید در تمام نمازها بخوانیم. نماز بی سوره حمد باطل است.

*راز این سوره اهدنا الصراط المستقیم است که به نظر من قله سوره است. بعد از اینکه تمجید کردید بعد از اینکه اقرار کردید که همه کاره عالم خداست حالا دعایی عرضه میداری در محضر خدا که خدایا راه درست زندگی کردن را به من آموزش بده.

*عصاره سوره حمد این است که: به سه طریق در دنیا میتوان زندگی کرد:

1-راه اول که میتوان زندگی کرد آن مسیری است که به رضوان الهی منتهی می شود سعادت دنیا و آخرت تامین میشود که راه انبیا و صدیقین و شهداست.

2-راه دوم، به غضب و خشم خداوند منتهی میشود این راه کسانی است که معصیت میکنند و در مقابل دستورات دین می ایستند و خداوند متعال غضب خود را نثار آنان میکند.

3-راه سوم راه کسانی که به اندازه دسته قبل منفور نیستند اما  به هر حال راهشان بی راهه است. کسانی که از راه انبیاء پیروی نمیکنند و ممکن است عالما و عامدا هم دست به کاری نزنند ولی گناه میکنند و تقصیر خودشان است.

*وقتی راه را گم کردید دیگران برای شما راه ترسیم می کنند و به گمراهی میروید و قله سوره حمد این است که خدایا راه زندگی را به من یاد بده.

*چرا باید بعد از سوره حمد یکی دیگر از سوره های قرآن را بخوانیم؟ نماز معراج مومن است اول با خدا حرف میزنید و وقتی درخواست کردی خدایا راه زندگی را به من یاد بده، الان راه زندگی در بقیه سوره های قرآن است. سوره هایی که در ادامه سوره حمد میخوانیم پاسخ به درخواست های ماست که خدایا راه درست را به من یاد بده هر سوره ای که میخوانید راه زندگی است.

اشعار خوانده شده توسط حاج محمدرضا نیکنام را بخوانید:

دل من به یاد روی تو بهانه ها گرفته یابن الحسن(ع)

دل من به هر بهانه ز غمت صفا گرفته

لب من به جز به نامت به کسی وفا ندارد

که لبم ز نام پاکت شرف و بها گرفته

دل من اگز شکسته به دو عالمی بنازم

که به وادی کریمان لقب گدا گرفته

به چه کار میشوی تو زمن فیر راضی

چه شود گدا ببیند سند رضا گرفته

نرسان تو روزگاریکه ببینم از خطایم

 گوهر محبتت را ز دلم خدا گرفته

دل من نیاز محض و دل تو تمام ناز است

دل من به هر نیازی ز حرم عطا گرفته

چه کنم ندارم ارزش که تو را دمی ببینم

تو مپرس از گدایت که دلش چرا گرفته

به دل شکسته سوگند که مرا تو دوست داری

که دلم نگشته خلقت به دل نپتو جا گرفته

چه شود که خود ببینی اثر دعای خود را

که گدای بی وفایت ره کربلا گرفته

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین