عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
پيامبر اكرم (ص) پس از بازگشت از حجةالوداع، جهت نبرد با روميان، سپاهى منظم از مهاجران و أنصار مدينه ترتيب داد و به همگان فرمان داد تا در آن شركت جسته؛ برخي از مسلمانان با آن مخالفت كردند كه اين نخستين اختلافي بود كه در اسلام رقم خورد.
عقیق:در ۲۶ صفر سال ۱۱ هجرى قمرى پيامبر(ص) به عده اى از صحابه امر فرمود براى سفر به روم و جنگ با روميان به فرماندهي اسامة بن زيد آماده شوند؛ آنان از اين امر كراهت داشتند و نسبت به فرماندهى اسامه بر سپاه اسلام به خاتم الانبياء (ص) اعتراض كردند.

حضرت فرمود: «لعن الله من تخلف عن جيش اسامة»: «خدا لعنت كند كسى را كه از لشكر اسامه تخلف كند»، ولى با اين همه آنها تخلف كرده و بازگشتند! .

پيامبر اكرم (ص) پس از بازگشت از حجةالوداع، در آخرين روزهاى عمر شريف خود جهت نبرد با روميان كه از شمال ‏غربى شبه‏ جزيره عربستان در صدد لشكركشى به سرزمين‏هاى مسلمانان بودند، سپاهى منظم از مهاجران و أنصار مدينه ترتيب داد و به همگان فرمان داد تا در آن شركت جسته و با روميان متجاوز به جهاد برخيزند.

پيامبر (ص) فرماندهى اين سپاه بزرگ و پرمخاطره را به جوانى به نام اُسامه فرزند زيد بن‏ حارثه (كه پدرش پيش از اين در جنگ موته به دست روميان كشته شده بود) سپرد. اسامه در آن زمان بيش از هفده يا هجده سال نداشت. اسامه، به فرمان پيامبر خدا (ص) از مدينه خارج شده و «جُرف» (مكانى در سه ميلى شهر مدينه به سمت شام) را پادگان نظامى سپاهيان خويش قرار داد.

برخي از مسلمانان از جمله ابوبكر، عمر بن ‏خطاب، سعد بن ‏أبى ‏وقاص، ابوعبيده، قتادة بن ‏نعمان، عبدالرحمن بن عوف، طلحه و زبير از فرمان پيامبر خدا تخلف كردند و اين اولين اختلاف بين امت اسلامي بود. نبي مكرم قبل از رحلتشان دستور دادند اسامة بن زيد با لشكر انبوهي به طرف موته براي رويارويي با ارتش روم حركت كند.

پيغمبر اكرم پرچم را به دست اسامه داد تمام شخصيت‌هاي برجسته مهاجرين و انصار در اين لشكر حضور داشتند و وقتي كه احساس كردند اسامه بن زيد يك جوان ۱۸ ساله فرماندهي ارتش را به عهده گرفته اعتراض كردند، وقتي پيغمبر شنيد كه مهاجرين و انصار صحابه به اسامه طعنه مي‌زنند به شدت غضبناك شد و از منزل خارج شد پارچه مشكي بر سرش بسته بود و قطيفه‌اي هم بر روي آن بود بالاي منبر رفت و پس از حمد و ثناي الهي فرمود: «اين چه سخني است كه از بعضي نسبت به فرماندهي اسامه مي‌شنوم اگر امروز شما نسبت به اسامه بن زيد اعتراض مي‌كنيد قبلاً هم نسبت به فرماندهي پدرش زيد هم اعتراض مي‌كرديد، قسم به خدا زيد هر آيينه شايسته و زيبنده فرماندهي بود، فرزند او هم همينطور.»

روز شنبه ۲۶ صفر مسلمانها دسته دسته مي‌آمدند از پيغمبر خداحافظي مي‌كردند و مي‌رفتند، حلبي و ديگران دارند با توجه به اصراري كه نبي مكرم داشت آنها هي مي‌رفتند و مي‌آمدند با اينكه اسامه بن زيد چندين بار دستور حركت سپاه را داد ولي متأسفانه لشكريان و افراد حتي سران صحابه و مهاجرين مخالفت كردند، امروز و فردا كردند، بهانه كردند كه پيغمبر اكرم مريض هست پيغمبر بهبودي پيدا كند بعد عازم ميشويم. شهرستاني در كتاب ملل و نحل جلد اول ص ۱۲۹ چاپ بيروت مي‌گويد: پيامبر خدا فرمودند: «جهزوا جيش أسامة لعن الله من تخلف عنه»: سپاه اسامه را مجهز كنيد خدا لعنت كند هر كس را كه از سپاه اسامه تخلف كند.

جوهري از بزرگان اهل سنت در كتاب السقيفه اين قضيه را مفصل آورده: فتثاقل اسامة و تثاقل الجيش بتثاقله تا آنجايي كه نبي مكرم بارها فرمود هر چه سريعتر لشكر اسامه و سپاه اسامه حركت كند بعد فرمود: «انفذوا جيش اسامه»: هر چه سريعتر مقدمات حركت سپاه اسامه را آماده كنيد، «لعن الله من تخلف عنه»: خداي عالم لعنت كند آن كساني را كه از جيش اسامه تخلف مي‌كنند.

ابن حجر عسقلاني در كتاب فتح الباري ج ۸ ص ۱۲۴ باب بعث اسامه بن زيد، صالحي دمشقي در كتاب سبل الهدي و الرشاد ج ۶ ص ۲۴۸ مي‌گويد: محمد بن عمر و ابن سعد آورده‌اند كه: انّ ابابكر كان ممن امره رسول الله بالخروج مع اسامه: ابوبكر از كساني است كه پيغمبر اكرم دستور داد با سپاه اسامه حركت كند.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین