عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸
یک استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «از منظر قرآن کریم و روایات مومن چارچوب‌هایی دارد که از آنها خارج نمی‌شود» گفت: هر چه انسان ایمانش قوی‌تر و معرفتش بیشتر باشد دایره عملش محدودتر است.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی با اشاره به اوصاف و ویژگی‌های مومنان از منظر قرآن کریم و روایات، افزود: قرآن کریم درباره مومنان می‌فرماید آنها کسانی هستند که چون نام خدا برده می‌شود دل‌هایشان ترسان می‌گردد و به ایمان‌شان افزوده می‌شود و بر پروردگارش توکل می‌کنند همان کسانی که نماز می‌گزارند و از آنچه روزی‌اشان داده‌ایم انفاق می‌کنند. آنان مومنان حقیقی هستند و در نزد پروردگارشان درجاتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در روایتی می‌فرمایند شادی مؤمن در چهره‌اش است و اندوه‌اش در دلش. سینه‌اش از هر چیز فارغ‌تر، پرحوصله و دریادل است و نفسش از هر چیز روان‌تر، بلندپایگی را ناخوش دارد و شهرت را دشمن. اندوهش دراز است، همتش بلند، بسیار خاموش و اوقاتش به بیکاری نمی‌گذرد.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن (عج) ادامه داد: بر اساس این روایت مؤمن شکور، شکیبا، غرق در اندیشه خود است و در پایبندی به دوستی خود با دیگران حریص، نرم‌خو و مهربان و اراده‌اش سخت‌تر از سنگ خارا است و با این حال از یک بنده خوارتر و افتاده‌تر است.

مطلبی با بیان روایت دیگری از امام علی (ع) در بیان ویژگی‌های مؤمن، گفت: مؤمن در هنگام گرفتاری‌های تکان دهنده استوار است. در ناخوشی‌ها پابرجا، در هنگام بلا شکیبا، در موقع برخورداری از رفاه و آسایش سپاسگزار و به آنچه خداوند روزی کرده قانع و خرسند است. با دوستان غرض‌ورزی ندارد و به دشمنان ستم روا نمی‌دارد و مرتکب گناه نمی‌شود و در نهایت مردم از شخص مؤمن در آسایش و نفسش از او در رنج است.

وی همچنین با ذکر روایتی از امام باقر (ع) در این زمینه تصریح کرد: آن حضرت فرمودند مؤمن کسی است که چون خشنود و سرخوش شود خشنودی‌اش او را به گناه و باطل نکشاند. هر گاه به خشم آید خشم، او را از حقگویی دور نسازد و اگر قدرت پیدا کند قدرتش او را متجاوز قرار ندهد و به حق عمل کند.

مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن (عج) تاکید کرد: از منظر آیات و روایات مؤمن چارچوبی دارد که از آنها خارج نمی‌شود، لذا هر چه انسان ایمانش قوی‌تر باشد دایره عملش محدودتر است و هر چه ایمانش ضعیف‌تر و معرفتش نسبت به خداوند کمتر باشد دایره عملش گسترده‌تر است.

مطلبی اظهار کرد: با جمع‌بندی همه این روایات می‌توان نتیجه گرفت که مؤمن شخصی است که هر کاری نمی‌کند، هر غذایی نمی‌خورد، هر چیزی نمی‌شنود، هر چیزی نمی‌گوید، هر فکری نمی‌کند و اندیشه‌اش الهی است زیرا برای خود چارچوب و محدودیت دارد.

وی با بیان این‌که «آنچه از مؤمن به دست می‌آید آرامش و آسایش برای خود و اطرافیانش است» گفت: امام سجاد (ع) فرمودند برای مؤمن پنج نشانه است؛ پاکدامنی در خلوت، صدقه در حال تنگدستی، شکیبایی در برابر مصیبت‌ها، بردباری در هنگام خشم و راستگویی با وجود ترس و ناراحتی.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین