عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۰
از ویژگیهای جابر بن عبد الله انصاری وصیت پر راز و رمز رسول‏ خدا(ص)به اوست.
عقیق:از ویژگیهای جابر بن عبد الله انصاری وصیت پر راز و رمز رسول‏ خدا(ص) به اوست. این امر شگفت‏ انگیز بیانگر مقام ارجمند و شخصیت عظیم جابر است.

رسول خدا (ص) به جابر فرمود: «امید آن‏است که عمر طولانی کنی تا فرزندی از من را که از نسل حسین(ع)است و محمد نام دارد ، ببینی که علم دین را می‏شکافد و تشریح‏ می‏کند. وقتی او را ملاقات کردی، سلامم را به وی برسان.

جابر بعد از پیامبر(ص)

از گفتار و روش جابر و قراین بسیار استفاده می‏شود که جابر بن ‏عبد الله انصاری ، بعد از رحلت پیامبر(ص)، هیچگاه به راه دیگران‏ نرفت و با کمال شهامت در خط راستین اسلام پا برجا ماند. و از افراد نادری است که فراز و نشیبها وی را نلغزاند.

 ابو زبیر مکی می‏گوید: جابر را دیدم بر عصایی تکیه داده، از کوچه ‏های‏ مدینه عبور کرد ، به محل اجتماع مردم مدینه آمد و گفت: «علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر ، معاشر الابصار ادبوا اولادکم ‏علی حب علی.»

علی(ع ) بهترین انسانهاست، پس هرکس منکر این ‏موضوع شود، راه کفر پیموده است. ای مردم مسلمان مدینه ، فرزندان خود را بر اساس دوستی و عشق علی(ع ) تربیت کنید ، هر کس‏مانع از آن شد ، بنگرید که مادرش چگونه او را زاده است. (اصالت‏ خانوادگی ندارد.)

«ابو زبیر» می‏گوید: از جابر پرسیدم: علی(ع) چگونه شخصی بود؟ جابر ابروانش را که روی چشمانش افتاده بود، بالا زد و گفت: علی(ع) بهترین افراد بشر در روی زمین بود. در زمان رسول‏خدا(ص) هرگاه می‏خواستیم منافقان را بشناسیم ، معیار ما ارتباط با علی(ع ) بود. یعنی هر که با علی(ع) رابطه خوبی نداشت، منافق‏ بود و هر که روابط خوبی با حضرت داشت، مسلمان حقیقی بود.

ناشر افکار خاندان نبوت
تلاش بی‏وقفه از ویژگیهای جابر بود در نشر افکار و فرهنگ ‏امامان(ع) در زمانی که دشمنان برای پوشاندن فرهنگ ‏اهل‏بیت(ع) تلاش می‏کردند ، جابر گاه برای دریافت‏ حدیثی‏از پیامبر(ص) از مدینه به سوی شام (با وسایل آن زمان) حرکت ‏می‏کرد. در مورد وثاقت جابر ، امام باقر(ع) فرمود: «جابر هرگز دروغ نمی‏گوید.» در این باره، تاریخ ‏نویسان گفته‏اند: « و کان‏ من المکثرین فی الحدیث، الحافظین للسنن.» جابر در نقل گفتار و فرهنگ اسلام بسیار کوشا بود و از پاسداران سنتهای اسلام به ‏شمار می‏آمد.


منبع:باشگاه خبرنگاران
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین