عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام معرفت در مراسم عزاداری
حجت‌الاسلام معرفت از کارشناسان دینی گفت: زیارت امام حسین(ع) برای عروج ماست، به اندازه دل دادن به حسین(ع) عروج می‌کنیم و بر اثر این عروج، انسانی والا می‌شویم.

عقیق:مراسم عزاداری اربعین حسینی بعد از نماز ظهر و عصر امروز (اول دی‌ماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام محمود معرفت و مداحی رضا طاهری برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمود معرفت در ابتدای سخنان خود درباره اهمیت زیارت و توجه جان در کنار جسم گفت: روان، روح و جان در کنار جسم اثرپذیری پیدا می‌کند اگر به قواعد دینی مراجعه کنیم، اولیای دین درباره دیدارها و زیارت‌هایی که عنوان زیارت مؤمنین به خود گرفته، دستور صریح دارند که مؤمنین با یکدیگر برنامه‌های دیداری پیوسته داشته باشند بر این اساس نماز جماعت، عیدین، حج عمره و ... برای این مطرح شده تا مؤمنین با هم دیدار کنند.

وی درباره اهمیت زیارت اهل قبور گفت: در اسلام خطاب به زندگان این عالم درباره افرادی که وارد عالم برزخ شده‌اند دستور زیارت داده شده است و بیان شده که به زیارت مؤمنین بروید حتی زمان هم درباره آن بیان شده است مثلاً گفته شده که صبح‌ها یا بعد از ظهرها بروید، از این نمونه برمی‌آید که زیارت یکی از نمونه‌های ابدی نشان دادن انسان است.

*زیارت امام حسین (ع) در اربعین بر دیگر ایام ارجحیت دارد 

حجت‌الاسلام معرفت با اشاره به اینکه مؤمن زنده می‌تواند با مؤمن متوفی مرتبط باشد حتی نسبت به انسان‌های غیر مؤمن هم چنین مطلبی بیان شده است، توضیح داد: بنابراین انسان موجودی جاویدان است ما باید انسان کامل و ناقص را بپذیریم اما اولیای دین وجه اکملیت دارند و به ما زنده‌های این عالم توصیه شده به زیارت ارواح برویم.

وی در پاسخ به سؤال خود که چرا برای امام حسین (ع) زمان زیارت مشخص شده مثلاً شب و روز جمعه، شب عید فطر و لیالی قدر، ایام شعبانیه، عرفه و در این بین اربعین از همه ممتازتر است، توضیح داد: موضوع زیارت برای امام حسین (ع یکی در مشهد کربلاست که زائر سعی می‌کند به مشهد الحسین(ع) مشرف شود و اینجا کربلا به لحاظ جغرافیایی مطرح است.

*امام حسین (ع) در عرش عزادارانش را نظاره می‌کند

حجت‌الاسلام معرفت با اشاره به اینکه قطعاً ما اکنون محروم از تشرف به مشهد الحسین (ع) هستیم البته بعید نیست که ما را حادثه‌ای مشهدالحسینی کند اما عرف و وضعیت کنونی را باید مدنظر قرار دهیم، اظهار داشت: آیا ما می‌توانیم زیارت اربعین را در این شرایط بخوانیم؟ از نظر تشرف جان به حریم حقیقی حسین (ع) می‌توان تشرف حاصل کرد بر این اساس زیارت حسین در روز اربعین برای عموم علاقه‌مندان مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام معرفت یادآور شد: در نهایت بحث سر این است که آیا امام حسین (ع) در کربلاست؟ این سؤال را بسیاری از علما هم پاسخ نمی‌دهند چراکه جزو موارد هزینه‌دار یقینی، ایمانی و عرفانی محسوب می‌شود بنابراین با رجوع به کامل الزیارات، امام صادق (ع) در پاسخ به یکی از اصحاب که گفته بود اگر الان قبر امام حسین (ع) را بشکافیم آیا جسم او سالم است؟ فرمودند، سؤال شگفت انگیز این است که مگر فکر می‌کنی زمین لیاقت حفظ بدن امام حسین (ع) را دارد؟ حسین (ع) بر بالای عرش است از آنجا به کسی که برایش گریه می‌کند نگاه می‌کند، او را می‌شناسد و برایش استغفار می‌کند.

حجت‌الاسلام معرفت در پایان اظهار داشت: فردا دوشنبه اربعین را دریابیم که هم روز اربعین و هم دوشنبه روز زیارتی امام حسین (ع) است.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین