عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۹۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱
یکی از مراجع عظام تقلید قم خواستار انتخاب اشعار مناسب و سبک‌های با محتوا توسط مداحان اهل بیت(ع) شد.
عقیق: آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی روز جمعه (29 آذر) در همایش تجلیل از پیرغلامان اهل بیت(ع) به عنوان یکی از خادمان اهل بیت(ع) مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در پیامی به این همایش یادآور شد: اینک که پنجمین همایش تجلیل از پیرغلامان به همت والای مجمع حضرت محسن(ع) اولین شهید ولایت منقعد گردید، بر خود لازم می‌دانم از حسن انتخاب شما عزیزان در شعار این همایش که همان «انی احب الصلاه» است تشکر نمایم. چرا که حقیقت شهادت امام حسین (ع) نماز همراه با ولایت بوده است.

در ادامه این پیام آمده است: اوج اهمیت نماز آنجایی نمایان می‌شود که امام حسین(ع) در بحبوحه جهاد و جنگ به یاد نماز افتاده و آماده انجام فریضه نماز می‌گردند و حاضر می‌شوند که چند تن از یاران خوب خود را برای اقامه نماز فدا نموده و به شهادت برسند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در این پیام یادآور شد: و اما آنچه که باید به شما عزیزان اعم از مداحان وسخنرانان به عنوان متولیان مجالس اهل بیت(ع) به خصوص حضرت سید الشهدا(ع) توصیه نمایم چند نکته است:
اولا مجالس را از نظر معرفتی پربارتر نمایند بیشتر از اشعار حماسی و معرفتی استفاده کنید، از سبک های سبک و سخیف جدا بپرهیزید، مستمعین را طوری ترغیب نمایید که هیچگاه راضی نباشند مجلس بدون جلسه وعظ و سخرانی و تبیین معارف اهل بیت(ع) تشکیل شود.

این پیام ادامه یافته است: اگر این کار رایج شود بدانید دشمن به هدف خود رسیده است اگر مجالس فقط مجاس عزاداری و سینه زنی بدون تبیین معارف باشد، کم کم جوانان را از معرفیت تهی کرده و به مرور همان مجالس عزاداری را هم از شما خواهند گرفت.

آیت‌الله علوی‌گرگانی در ادامه این پیام آورده است: ثانیا در مدایح و و مراثی و سخنرانی ها از کلماتی استفاده کنید که از آن سو استفاده نشود. ثالثا توصیه می شود که مداحان و سخنرانان همیشه خود را به سلاح تقوا و اخلاص مجهز کنند چرا که اگر تقوا و اخلاص در سخنان و اشعار و مداحی‌ها باشد بهتر در دل می نشینید و موثر خواهد بود و ابلاغ رسالت به نحو بهتری انجام می پذیرد.

این مرجع تقلید در پایان پیام آورده است: در پایان برای تجلیل از پیرغلامان و نوغلامان و سخنرانان و مداحان همان کلامی را عرض می کنم که امام صادق(ع) فرمودند: ای اباهارون به گونه ای بخوان که در مجالس خود می خوانید یعنی با صوت حزین بخوانید، چون هر کسی یک شعر برای امام حسین بخواند و گریه نماید و بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود.

انشاالله خداوند از همه عزیزانی که این مجالس باشکوه را ترتیب داده اند و به احسن وجه قبول نموده و ذخیره آخرت آنها قرار دهد.


منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین