عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲
امام صادق (ع) فرمودند: همراه امام حسین (ع) 70 پیامبر خواهند آمد همانگونه که همراه حضرت موسی (ع) آمده بودند.
عقیق:یکی از وعده های بزرگ خداوند به پیامبران این بود که آنها را یاری خواهد داد، اما بسیاری از آنان شکست خوردند و کشته شدند.
خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ، در حقیقت ما فرستادگان خود و کسانى را که گرویده‏اند در زندگى دنیا و روزى که گواهان برپاى مى‏ایستند قطعا یارى مى‏کنیم (غافر، آیه 51)
امام صادق (ع) در تفسیر آیه فرمودند: "به خدا قسم! مصداق این آیه در رجعت خواهد بود. آیا نمی دانی بسیاری از پیامبران در دنیا یاری نشدند و کشته شدند؟! همچنین امامان معصوم (ع) کشته شدند و یاری نشدند. این در رجعت به تحقق خواهد رسید." (1)
آن حضرت (ع) در روایتی دیگر فرمودند: "همراه امام حسین (ع) 70 پیامبر خواهند آمد همانگونه که همراه حضرت موسی (ع) آمده بودند."
از روایت امام باقر (ع) در تفسیر همین آیه از امیرمومنان (ع) آمده است، معلوم می شود که تمام پیامبران به امر پروردگار زنده خواهند شد و همه رجعت خواهند کرد و به کمک امیرمومنان (ع) می آیند و در رکاب او شمشیر خواهند زد.(2)
ممکن است این 70 پیامبر فقط همراه با امام حسین (ع) رجعت می کنند و بقیه به تنهایی همراه با برخی دیگر باز می گردند.
ظاهرا پیامبران کم کم رجعت می کنند، مثلا گروهی با امام زمان (ع)، گروهی با امام حسین (ع) و همچنین گروهی دیگر با امام علی (ع) رجعت می کنند. در روایات، از چند پیامبر نام برده شده است که رجعت خواهند کرد. آنان عبارتند از:
عیسی ابن مریم (ع)؛ بسیاری از روایات شیعه و سنی تصریح کرده اند که حضرت عیسی (ع) پس از آنکه به آسمان عروج کرد، در همان جا بسر برد و تا ظهور امام زمان (عج) در آنجا است. وی همراه 800 مرد و 400 زن به زمین خواهد آمد. (3)
حضرت عیسی (ع) یکی از بزرگترین یاران امام مهدی (ع) است که از طرف خداوند به عنوان وزیر دست راست حضرت مهدی (ع) رجعت خواهد کرد. از مهمترین کارهای حضرت عیسی (ع) در دولت حضرت مهدی (ع) این است که با دشنه ای که در دست دارد، صلیب را خرد می کند، دجال را به هلاکت می رساند و اموال حضرت قائم (ع) را می گیرد و بین مردم تقسیم می کند.
الیاس پیامبر؛ دومین پیامبری که همراه مهدی آل محمد (ع) خواهد بود، حضرت الیاس (ع) است که گفته می شود وی جد حضرت نوح (ع) است. برخی گفته اند: والیسع را جانشین خود در بنی اسرائیل کرده است و خدا او را به آسمان بالا برده است. همه ساله در روز عرفه، او و خضر (ع) در صحرای عرفات حضور پیدا می کنند، و در کنار یکدیگر می باشند.(4)
از گفتگوی امام صادق (ع) با لیاس (ع) در کنار کعبه معلوم می شود که وی از جمله پیامبرانی است که همراه مهدی (ع) خواهد بود، چون او در ضمن گفتگو شمشیر خود را به امام (ع) نشان داد، سپس نقاب از چهره کنار زد و اظهار داشت: من الیاس هستم. (5)
دانیال (ع)
یونس (ع)، امام حسین (ع) پیش از شهادت خود، در مورد رجعت امیرمومنان (ع) و برخی پیامبران در زمان حکومت حضرت مهدی (ع) به یاران خود چنین فرمودند: "دانیال و یونس (ع) به سوی امیرمومنان (ع) می روند و اظهار می دارند: خدا و پیامبرش راست می گفتند، سپس آن دو را همراه 70 مرد به سوی بصره روانه می کند تا جنگجویان و شورشیان علیه دولت حضرت مهدی (ع) را سرکوب نمایند. آنها نیز در پی فرمان شورشیان را به قتل می رسانند. (6)


پی نوشت ها:

1- معجم الامام مهدی (ع)، ج 5، ص 384؛
2- الشیعه و الرجعه، ج2، ص 92؛
3- فردوس الاخبار، ج 5، ص 515؛
4- مجمع البحرین، ص 316؛
5- کافی، ج 1، ص 242؛
6- الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 894.
برگرفته از بامداد بشریت نوشته محمدجواد مروجی طبسی
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین