عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
یک استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ایمان آن چیزی است که در قلب انسان‌ها جای می‌گیرد، یعنی صرف اینکه فقط به زبان ایمان را بیان کنیم درست نیست باید رفتارمان نیز مؤمن‌وار باشد.

عقیق: راضیه محمدزاده با بیان این‌که «اگر می‌خواهیم واژه مؤمن را به درستی بفهمیم ابتدا باید تعریفی از واژه ایمان داشته باشیم» اظهار کرد: ایمان از ریشه "امنا" می‌آید که به معنای آرامش خاطر و از بین رفتن ترس است. به تعبیر دیگر ایمان همان اذعان، ‌تصدیق و تهذیب است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در خصوص ایمان گفت: ایمان معرفت قلبی، اقرار به زبان و عمل توسط اعضا و جوارح است، این بهترین و کامل‌ترین تعریف از ایمان است.

محمدزاده در ادامه با اشاره به صفات مؤمن در خانواده گفت: فرد مؤمن کسی است که در خانواده اعتدال داشته باشد، از افراط و تفریط‌ها پرهیز کند، برای تربیت خانواده وقت زیادی بگذارد، همواره خود را در خدمت زندگی‌اش قرار می‌دهد، توکل بر خدا دارد، حلم و بردباری‌اش را حفظ می‌کند و عمل نیکش او را خوشحال کرده و گناهش او را ناراحت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مؤمن سیاسی گفت: مؤمن در سیاست باید زرنگ و زیرک باشد، گول هرکسی را به سادگی نخورد و قدرت تشخیص حق و باطل داشته باشد، بصیرت لازم را در سیاست به دست آورد و سپس وارد عرصه سیاست شود، از رخداد‌ها عبرت بگیرد و از شایعات دوری کند، در برابر کفار انعطاف‌ناپذیر باشد و با مؤمنان با رحمت برخورد کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که «مؤمن ازبعد اجتماعی نیز ویژگی‌های زیادی دارد» اضافه کرد: مؤمن در اجتماع با فساد مبارزه کرده، امانتداری را در جامعه ترویج می‌دهد و‌ به امر به معروف و نهی‌ از منکر عمل می‌کند.

محمدزاده در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مؤمن از بعد اقتصادی خاطرنشان کرد: مؤمن در بعد اقتصادی ویژگی‌های مهمی دارد مثلا همواره زکاتش را پرداخت کرده، ساده‌زیست است و فقیران را همیشه مدنظر قرار می‌دهد.

وی در ادامه با بیان این‌که «اگر بخواهیم ایمانمان زیاد شود باید کارهای مثبتی انجام دهیم» اظهار کرد: با تفکر و تدبر در مورد نعمت‌های خداوندی، عمل صالح، ‌تلاوت قرآن، نماز و انفاق می‌توانیم ایمانمان را افزایش دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان این‌که «افزایش ایمان تأثیرات مثبت زیادی در زندگی‌مان دارد» گفت: با ایمان جامعه به وحدت می‌رسد و افراد با فساد و انحراف مبارزه می‌کنند، به آرامش روحی و عزت نفس می‌رسند و در موارد مختلف به درستی تفکر می‌کنند.

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین