عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
«شب آسمانی» نام یک برنامه زنده تلویزیونی است که با رویکرد پاسخ به شبهات دینی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. این برنامه با پاسخ‌های مستدل و علمی به نقد وهابیت می‌پردازد که همین امر واکنش شبکه‌های وهابی را در پی داشته است.
عقیق: برنامه «شب آسمانی» شبکه قرآن و معارف سیما مدتی است که با محوریت پاسخگویی به شبهات مطرح شده از سوی وهابی‌ها روزهای دوشنبه ساعت 21 تا 22 روی آنتن می‌رود. در این برنامه با حضور کارشناسان شیعه و سنی راجع به مبانی فکری اندیشه‌های تکفیری وهابیت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

«شب آسمانی» با استفاده از ادله‌های علمی همراه با رویکرد نقد منصفانه و بدون هر گونه تعصب سعی می‌کند بینندگان خود را با اندیشه‌های فرقه انحرافی وهابیت آشنا سازد و به همین دلیل مورد استقبال بی‌نظیر مخاطبان خود قرار گرفته است. این رویکرد برنامه موجب شده شبکه‌های وهابی مانند کلمه و وصال، در واکنشی رسانه‌ای چندین ساعت از برنامه‌های خود را به پاسخگویی مسائل مطرح شده در برنامه شب آسمانی اختصاص دهند.

به منظور آشنایی بیشتر با این برنامه به استودیوی گلستان در حوالی منطقه پاسداران تهران رفتیم تا از نزدیک فرآیند ساخت این برنامه را شاهد باشیم.

بارش شدید باران پاییزی موجب شده بود، حال و هوای برنامه هم کمی بارانی شود و برنامه با تأخیر روی آنتن رود؛ جنب و جوش خاصی در فضای استودیو حاکم است و هر کسی بنا به وظیفه خاص خویش تلاش دارد که برنامه باکیفیت و هر چه زودتر روی آنتن رود.

امیر مهرداد خسروی کارشناس مجری برنامه زودتر از سایر عوامل در محل حاضر می‌شود و بعد از آن علیرضا قطبی تهیه‌کننده و محسن محمدی به عنوان مدیر تولید این برنامه، در استودیو حاضر می‌شوند، چیزی به پخش برنامه نمانده است که حجت‌الاسلام اکبر روستایی به استودیو می‌آید.

قبل از اجرا صحبت‌های نهایی میان خسروی و روستایی در اتاق فرمان انجام می‌شد و کلیپ‌هایی که قرار است در برنامه پخش شود مورد بازبینی قرار می‌گیرد. خسروی زودتر از کارشناس برنامه در جایگاه خودش مستقر می‌شود و پس از آن حجت‌الاسلام روستایی وارد می‌شود. سه دوربین فیلمبرداری کار تصویربرداری و پوشش برنامه را بر عهده دارند.

دکور برنامه شب‌های آسمانی در سمت چپ و دکور برنامه ویتامین ث در سمت راست استودیو قرار دارد، یکی برنامه صبحگاهی و دیگری برنامه شبانگاهی است و مجاورت این دو دکور، روز و شب را در استودیو گلستان تداعی می‌کند.

تیزر برنامه که پخش می‌شود،‌ اتاق فرمان با تکاپوی کارگردان و تهیه‌کننده انگار جان دیگری می‌گیرد. موضوع این قسمت برنامه شب آسمانی بیشتر به ماجرای دعوت مناظره از وهابیت اختصاص دارد. اینکه موضوعی با این حساسیت در دستور کار شبکه قرآن قرار گرفته، باعث شده بسیاری از اقشار جامعه دوشنبه‌ها در این ساعت شب، بی‌صبرانه منتظر ثمره تلاش عوامل سازنده باشند و این عطش را برای هفته آتی نیز حفظ کنند.

خسروی با اشاره به اینکه پدیده‌های نوظهور نظیر وهابیت، برای مجموعه فکری شیعه و اهل سنت اصیل برکاتی هم داشته است،‌ می‌گوید: این افکار و عقاید جلوه‌های تصویری نابی از انحراف در اسلام نمایان کرده‌اند و بخشی از بدنه این جریان فکری که ما آن‌ها را به مناظره دعوت کرده‌ایم بر این موضوع حساس شده و اقدام به توهین و موضع‌گیری‌های شدید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «شب آسمانی» قصد دارد مبتنی بر تئوری‌های علمی بحث علمی را درباره نقد وهابیت در پیش گیرد،‌ ادامه می‌دهد: پیشنهاد مؤکد ما این است که با آن‌ها مناظره حضوری کنیم و به همه شبهاتی که آن‌ها مطرح می‌کنند پاسخ علمی خود را با تکیه بر منابع اهل سنت ارائه دهیم.

در ادامه برنامه، نمونه‌هایی از اهانت شبکه‌های  وهابیت به تشیع در قالب فایل تصویری پخش می‌شود و حجت‌الاسلام روستایی با اشاره به دلایل غیر منطقی شبکه‌های وهابی برای فرار از مناظره، می‌گوید: وهابی‌ها شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران را بدون بیننده می‌دانند اما همین موضوع مناظره آن‌ها را به وحشت انداخته و نشان‌دهنده این است که از مناظره وحشت دارند،‌ ما آن قدر مبانی متقن علمی داریم که آماده مناظره هستیم.

خسروی هم در تأیید صحبت‌های کارشناس برنامه می‌گوید:‌ بهتر است به جای واکنش‌های نادرست عاقلانه صحبت کنیم، ما در برنامه خود همه مطالبی که بیان می‌کنیم از اسناد معتبر از سوی فضلا و بزرگان اهل سنت است، بنابراین بهتر است که شما نیز از کارشناسانی استفاده کنید که حداقل دارای وزن علمی باشند.

حجت‌الاسلام روستایی در پایان سخنانش اشاره‌ای هم به این موضوع دارد که وهابیون هیچ‌گاه مخالفان خود را برنمی‌تابند و فرقی نمی‌کند که شیعه باشد یا سنی. وهابیون به راحتی مخالفان خود را متهم به کفر کرده و با ترور و کشتن آن‌ها، منطق رویارویی خود با جهان را نشان می‌دهند.

برنامه بارانی «شب آسمانی» در حالی به کار خود پایان می‌دهد که همچنان بارش باران ادامه دارد و بعد از اتمام برنامه عوامل به سرعت استودیو گلستان را ترک کردند تا در «شب آسمانی» دیگری پاسخگوی یکی دیگر از شبهات باشند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین