عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۷۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
گویی اهل بیت(ع) به دنبال آن بوده اند که در روز اربعین کربلا به عنوان یک میعادگاه در میان مسلمین شناخته شود و میعادگاه ‌بودن یعنی زمان و مکانی که محل تجمع همه عزاداران و محل تجلی همه محبت‌ها به اباعبدالله است.

اربعین میعادگاه مسلمیناربعین میعادگاه مسلمینعقیق:حجت الاسلام علیرضا پناهیان، مبلغ و کارشناس دینی در تبیین دلایل اهمیت اربعین حسینی و تاکید ائمه معصومین(ع) بر زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این روز گفت: عزاداری امام حسین(ع) در میان عزاداری سایر ائمه اساسا اهمیت ویژه‌ای دارد و در مقایسه با عزاداری دیگر ائمه هدی (ع) تأکیدات فراوانی نسبت به برپایی عزا برای امام حسین(ع) دیده می شود.

وی افزود: علاوه بر این مسئله عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در مقام مقایسه با هر عزای دیگری به گونه ای متمایز و متفاوت است و اربعین نیز یکی از این تمایزها و تفاوت‌ها است. ائمه هدی (ع) همیشه بر موضوع عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سفارش‌های ویژه داشته‌اند و در روایتی از امام حسن عسکری(ع)، زیارت اربعین بعنوان علایم شیعه عنوان شده است. 

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: البته شخص آدمی نیز با تفکر می‌تواند معنای این موضوع و اهمیت آن را دریابد. در شهادت امام حسین(ع) حماسه موج می زند و اثر نورانی ارتباط معنوی و عاطفی با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به قدری خاص و برجسته است که می‌تواند برای همه مردم عالم پیام رسان باشد. این واقعه می‌تواند نتیجه بسیاری از کج‌روی‌ها در طول تاریخ را نشان دهد، عاشورا می‌تواند آغازی برای اصلاح امور جامعه دینی باشد.

وی با بیان این که اینها همه اشاره‌هایی به برکات عزاداری ابا عبدالله الحسین است تاکید کرد: این آثار تنها و به شکل ویژه به حضرت سیدالشهدا(ع) اختصاص دارد و برای عموم مردم نیز قابل فهم است. لذا نسبت به برپایی این عزاداری، نسبت به علنی‌بودن آن، مداومت و تکرار آن در هر سال تاکید شده است.

این کارشناس دینی افزود: اربعین نیز یکی از محل‌های تجلی عزاداری امام حسین(ع) است. جدا از اجر ویژه‌ای که برای زیارت اربعین بیان شده، مسئله مهم آن است که گویی اهل بیت به دنبال آن بوده اند که در روز اربعین کربلا به عنوان یک میعادگاه در میان مسلمین شناخته شود و اثر میعادگاه ‌بودن یعنی زمان و مکانی که محل تجمع همه عزاداران و محل تجلی همه محبت‌ها به اباعبدالله الحسین(ع) است و این مطلب اثر بین‌المللی آن را همانند حج بسیار متفاوت قرار می‌دهد.

حجتالاسلام پناهیان با اشاره به کنگره عظیم مسلمین در ایام حج گفت: اگر بنا بود حج، زمان و مکان مخصوصی نداشته باشد، میعادگاه خاصی نداشته باشد و هر کس در هر زمان که مایل بود یا توان داشت به حج مشرف شود، مسلما حج این اثر باعظمت کنونی را ایجاد نمی‌کرد. اما تجمع مسلمانان در موقع خاص حج، چنین اثر بین‌المللی را به دنبال دارد، گویی اهل بیت می خواسته اند که اربعین نیز میعادگاه عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) باشد و در یک تجمع و تجمیع عظیم این عزاداری تجلی پیدا کرده و آثار آن دوصدچندان شود.


منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین